2024-09-07, 11:26
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Någon som vet vad som hände med den klassiska skrivningen "flashback är registrerat i New York"? Dvs att svensk lag inte gäller.
Flashback är helsvenskt sedan flera år tillbaka. Det går att läsa mer om det här:

(FB) Flashback.org är numera ett svenskt forum!
Citera
2024-09-07, 11:27
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Jag misstänker att åklagaren kommer göra en grej av att inte vem som helst kan rapportera inlägg (RP-knappen endast tillgänglig för inloggade), men vem som helst kan läsa inläggen.

Det tror jag blir svårt, då åklagaren redan är informerad om att så inte är fallet.

Citat:
Jag tror denna skrivelse inte är till fördel för Jan

Oklart varför du inte valde att citera slutet av texten, där det även står "så kan du även skicka en anmälan till: forum@flashback.org"

Citat:
Man gör det väldigt svårt att rapportera inlägg. Man kanske inte har en vän.

Å andra sidan är det väldigt lätt att göra ett konto.

Jag håller inte med om detta. Till skillnad mot många andra plattformar som exempelvis Facebook (där ett konto krävs för att rapportera inlägg, om inte detta ändrats nyligen) så går det att rapportera inlägg på Flashback även utan konto. Med tanke på att vi hanterar flertalet ärenden varje dag så anser jag tvärtom att det fungerar utmärkt.

admin
Citera
2024-09-07, 11:31
Bannlyst
Citat:
Jag misstänker att åklagaren kommer göra en grej av att inte vem som helst kan rapportera inlägg (RP-knappen endast tillgänglig för inloggade), men vem som helst kan läsa inläggen.

Jag tror denna skrivelse inte är till fördel för Jan

Man gör det väldigt svårt att rapportera inlägg. Man kanske inte har en vän.

Å andra sidan är det väldigt lätt att göra ett konto.
blir man kränk av texten så kanske man ska låta blir att läsa.

men jag tror det är en skenrättegång för att få till mer censurlagar.
Citera
2024-09-07, 11:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Det tror jag blir svårt, då åklagaren redan är informerad om att så inte är fallet.

Oklart varför du inte valde att citera slutet av texten, där det även står "så kan du även skicka en anmälan till: forum@flashback.org"

Jag håller inte med om detta. Till skillnad mot många andra plattformar som exempelvis Facebook (där ett konto krävs för att rapportera inlägg, om inte detta ändrats nyligen) så går det att rapportera inlägg på Flashback även utan konto. Med tanke på att vi hanterar flertalet ärenden varje dag så anser jag tvärtom att det fungerar utmärkt.

admin
Åklagaren anser att brott har begåtts, annars hade det inte gått till åtal.

Ursäkta, det jag menade var att enligt den skrivelsen så är det tydligt att det måste finnas en tågordning. Först RPa, annars fråga en vän. Om man trots det inte är nöjd, då ska man maila.

En skillnad mot facebook är att Flashback är mer öppet mot oinloggade användare.
Citera
2024-09-07, 11:49
Medlem
Den där anmälaren "Hans Stesson" som står i FUP verkar inte existera. Kan det röra sig om en felstavning?
Citera
2024-09-07, 11:50
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Den där anmälaren "Hans Stesson" som står i FUP verkar inte existera. Kan det röra sig om en felstavning?
Det skall förmodligen stå "Hans Stensson".
Citera
2024-09-07, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det skall förmodligen stå "Hans Stensson".

Jag funderade också på samma stavning. Hela FUP är full med felstavningar, så namnet är troligtvis felstavat.
Citera
2024-09-07, 11:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Det hade inte gjort någon större skillnad. Enligt svensk rätt är det endast människor av kött och blod som kan begå brott. När en pistol används för att skjuta ihjäl någon är det inte själva pickadollen vi ställer inför rätta, utan personen som höll i vapnet. Därför är det rättsligt intressanta inte var servrarna befann sig, utan var personerna som använde servrarna befann sig.

Specifikt handlar det om lagen (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor, vanligen kallad ”BBS-lagen”. Även moderatorer för Facebook-grupper kan åka dit enligt den lagen (exempel; FB-tråd), trots att Facebooks servrar såvitt jag vet finns i USA.

Ja men en svensk medborgare är inte skyldig om hans USA registrerade företag med USA servrar inte tar bort inlägg. Däremot om det är ett svenskt företag reggat i USA...mindre säker.

Jag vet ju att Kanal 5 flyttade till Storbritannien för att undvika regleringar exempelvis men fortsatte att sända här. De hade ju offices här också.
Citera
2024-09-07, 12:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av snike
"Han påpekar dessutom att det under den aktuella tidsperiod som de åtalade inläggen skrevs publicerades hela 8,5 miljoner inlägg på Flashback, varav 750 000 raderades."

Visste inte att nästan 10% av inläggen redan raderas låter ju extremt mycket enligt mig.

Wow, samma här. Det är ju bra för Jan som bevis på att han modererar forumet. Mycket av det kanske är spam? Man får väl intala sig det i alla fall.
Citera
2024-09-07, 12:06
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Intressant att förundersökningsledarna medger att de inte är så insatta i denna typ av brott. De håller annars på med "systemhotande verksamhet" eller något liknande.

Skall jag gissa tror jag att också åklagaren innerst inne inte är så förjust i detta åtal, utan att det är ett tryck uppifrån att (låtsas) se ut att göra något.

Och det trycket uppifrån var i politisk säck innan det kom i juridisk påse, och har samma ursprung som andra nyliga händelser, som arresteringen av Pavel Durov och det som händer i Storbritannien. Kanske X i Brasilien också.

Jag sticker ut konspirationshakan och säger att detta gjorts upp på hög politisk nivå innan karriärsugna åklagare och halvt motvilliga förundersökningsledare fick det på sitt bord.

Signalpolitik och för att sticka ut hakan en gång till, så har inte åklagaren en chans att ro detta i mål. Inte ens i tingsrätten och definitivt inte högre upp.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2024-09-07 kl. 12:11.
Citera
2024-09-07, 12:07
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transaktiv
Ja men en svensk medborgare är inte skyldig om hans USA registrerade företag med USA servrar inte tar bort inlägg. Däremot om det är ett svenskt företag reggat i USA...mindre säker.
Som sagt, en svensk moderator i en Facebook-grupp har åkt dit enligt BBS-lagen (källa). Att Facebook är ett amerikanskt bolag var inget hinder. Huruvida Facebook har servrar i Sverige är inte den springande punkten.
Citat:
Jag vet ju att Kanal 5 flyttade till Storbritannien för att undvika regleringar exempelvis men fortsatte att sända här. De hade ju offices här också.
BBS-lagen är knappast tillämplig på Kanal 5.
Citera
2024-09-07, 12:17
Avslutad
Intressant med raderingsstatistiken, det låter som ett bra försvar i mina lekmannaöron.

Kanske skulle vara bra att precisera hur många HMF-rapporterade eller HMF-aktiga inlägg som raderats.

Jag tycker absolut det i någon mån var en brist att åtminstone några av de 12 inläggen som åtalet bygger på låg kvar, samtidigt som när jag gick igenom dem fick intrycket av att alla knappast kommer kvala in som HMF i slutändan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in