2024-09-07, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det verkar vara trögt för vissa att få in att endast förekomsten av ett hmf-inlägg på en elektronisk anslagstavla inte nödvändigtvis innebär att ägaren begår brott. Det behöver finnas en underlåtenhet att plocka bort inlägget genom uppsåt eller oaktsamhet. Detta hade varit lätt att visa om inlägget hade anmälts men man struntat i att ta bort det. Men nu verkar det inte vara så som det förhåller sig.
I samtliga fall är det så? Jag tror inte att du är ärlig nu. Du vill bara vara med och tycka. Jag tror inte att åklagaren har väckt åtal på helt felaktiga grunder och jag tror inte att du har brytt dig om att sätta dig in i åtalet tillräckligt detaljerat heller.
Citera
2024-09-07, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
I samtliga fall är det så? Jag tror inte att du är ärlig nu. Du vill bara vara med och tycka. Jag tror inte att åklagaren har väckt åtal på helt felaktiga grunder och jag tror inte att du har brytt dig om att sätta dig in i åtalet tillräckligt detaljerat heller.
Inget som kunnat visas än så länge som sagt. Är du av annan åsikt och har belägg för detta så är det högintressant för trådens diskussionsvärde, då det skulle visa att det finns fog för åtalet.
Citera
2024-09-07, 23:30
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Varför säger du det? Jag tycker att Flashback är en jättebra grej. Om vi bortser från den lilla detaljen att man har sett mellan fingrarna gällande HMF. Det har varit fel enligt min uppfattning och kanske kan det rättas till nu. Men annars är Flashback bra till 90%.

Fast vi ser inte mellan fingrarna gällande HMF. Alla inlägg som rapporteras för 1,03 granskas och alla inlägg vi upptäcker när vi läser i trådarna (moderatorer). Det finns ett tydligt regelverk kring HMF på Flashback.
Citera
2024-09-07, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dagdrommaren
De kan inte hindra människor från att tänka och tycka vad de vill. Hur många de än straffar eller fängslar. Alla människor har en egen hjärna. De vill ha likriktade åsikter, alla ska vara som robotar. Våga inte tycka annorlunda då blir ni straffade för ni får inte tycka och tänka själva.
Lagen försöker inte hindra dig att tycka saker.
Den vill hindra dig från att hetsa och förnedra andra människor.
Det är och ska vara tillåtet att diskutera "rasforskning" t.ex. Trots att det är pseudovetenskap ska det så klart vara tillåtet precis som diskussioner om chemtrails eller stenar med magiska energier.

I alla diskussioner måste man kunna vara saklig inte och hetsande. Det skulle dessutom leda till att skribenten inte förkastas som en jubelidiot efter första stycket. En klassisk win-win situation.
Citera
2024-09-07, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Fast vi ser inte mellan fingrarna gällande HMF. Alla inlägg som rapporteras för 1,03 granskas och alla inlägg vi upptäcker när vi läser i trådarna (moderatorer). Det finns ett tydligt regelverk kring HMF på Flashback.
Bra, men har det stämt till 100% över tid att detta har skötts klanderfritt? Det är inte min uppfattning att så är fallet (medlem sedan 20 år). Men det är jättebra att det ändå finns moderatorer som tar detta på allvar. Och det tror jag att de flesta av er gör. Och att ni gör det bra till 99%.
Citera
2024-09-07, 23:36
Administrator
admins avatar
Citat:
Ja, och där tycker jag det verkar rimligt att ambitionsnivån är ca 2 veckor. Har detta gjorts bör det inte bli någon fällande dom men min uppfattning är inte att detta har skötts tillräckligt bra.

De aktuella inläggen plockades bort 2-3 timmar efter att de hade blivit rapporterade.

admin
Citera
2024-09-07, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
De aktuella inläggen plockades bort 2-3 timmar efter att de hade blivit rapporterade.

admin
Okej, i så fall bör det inte bli svårt att vinna detta. Om den här uppgiften stämmer i samtliga fall. Det beror väl lite på vad som kan bevisas också.
Citera
2024-09-07, 23:39
Medlem
Citat:
Bra, men har det stämt till 100% över tid att detta har skötts klanderfritt? Det är inte min uppfattning att så är fallet (medlem sedan 20 år). Men det är jättebra att det ändå finns moderatorer som tar detta på allvar. Och det tror jag att de flesta av er gör. Och att ni gör det bra till 99%.
Min uppfattning är att uppenbart olagliga inlägg raderas när de uppmärksammas men att det inte är alla inlägg som anmäls, varför dylika inlägg ibland kan missas och ligga kvar olika lång tid. Det sistnämnda räcker inte för att utkräva juridiskt ansvar av ägaren då det inte finns något krav i lagen på att man ska ha proaktiv granskning av alla inlägg 24/7.
Citera
2024-09-07, 23:41
Medlem
Citat:
Lagen försöker inte hindra dig att tycka saker.
Den vill hindra dig från att hetsa och förnedra andra människor.
Det är och ska vara tillåtet att diskutera "rasforskning" t.ex. Trots att det är pseudovetenskap ska det så klart vara tillåtet precis som diskussioner om chemtrails eller stenar med magiska energier.

I alla diskussioner måste man kunna vara saklig inte och hetsande. Det skulle dessutom leda till att skribenten inte förkastas som en jubelidiot efter första stycket. En klassisk win-win situation.

Vissa åsikter är ”rätt” enligt reglerna men blir det rättvist? Någon bestämmer vilka åsikter som är de rätta. Är det verkligen lika regler för alla?
Citera
2024-09-07, 23:43
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag ska börja rapportera all 1.03 som jag läser och om fler gör det så höjs standarden.

Det kanske inte är dåligt att det blir ett åtal och kanske någon form av tydlig praxis att följa?

Jan Axelsson anser att lagen har följts enligt de skrivningar som finns och jag håller helt med. Så någon dom över ny praxis behövs inte. Domen bör dock bli friande och på det sättet fastställa att inläggen ifråga har behandlats på det sätt man kan kräva enligt BBS-lagen.
Citera
2024-09-07, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dagdrommaren
Vissa åsikter är ”rätt” enligt reglerna men blir det rättvist? Någon bestämmer vilka åsikter som är de rätta. Är det verkligen lika regler för alla?
Nej, du kan ha åsikten att du inte gillar och inte vill ha in några fler invandrare, t.ex. Det är tillåtet. Men du måste inte därför när du uttrycker den åsikten hetsa mot folkgrupper. Det är inte en "åsikt" att hetsa, det är ett dåligt beteende, eftersom det skadar andra på ett orimligt hårt sätt.
Citera
2024-09-07, 23:47
Administrator
admins avatar
Citat:
Det har pågått diskussioner om detta i många år. I de debatterna tycker jag att det har verkat som att många medlemmar tycker att man ska få skriva nedsättande, speciellt om mörkhyade personer men även HBTQ m.fl har ju fått sin "släng av sleven" genom åren. Detta är allmänt känt och bara löjligt att försöka förneka.

Det är tillåtet att ha dessa åsikter. Att tycka att det borde vara tillåtet att skriva nedsättande om olika grupper eller personer. Däremot så finns det riktlinjer kring vad man får skriva, och det finns också riktlinjer kring hur dessa inlägg ska hanteras. Det är det senare som lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor hanterar.

Jag är medveten om att det återkommande postas inlägg som innehåller hets mot folkgrupp. Vår uppgift är att radera dessa inlägg när de upptäcks, och att agera så skyndsamt som möjligt. Om du ser ett inlägg som innehåller hets mot folkgrupp så är du välkommen att rapportera inlägget. Vi agerar när vi ser inläggen.

Ett vanligt problem till varför många inte ser allt arbete vi gör är att många endast läser de senaste inläggen i en tråd. De flesta går sällan tillbaka tio sidor och läser äldre inlägg. Vilket innebär att de inte alltid ser hur mycket som faktiskt modereras. De ser inlägget när det postas, men noterar inte att det senare samma kväll kanske är bortplockade.

admin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in