Citat:
Ursprungligen postat av
Venator
För mig hade de gärna fått ringa nödslaktbilen...
Men frågan är ju om åklagaren kommer att ha något konkret att gå vidare med när det gäller fadern? Det verkar ju vara mamman som är misstänkt för att ha hämtat Tim med bil efter händelsen. Kanske båda föräldrar åker dit för skyddande beroende på vad som framkommer.
Men att det kommer fram att pappan uppträder "normalt" i hembygden säger ju en del. Möjligen är det någon sorts försvarsmekanism att inte själv behöva konfrontera vad som hänt. En gissning är att det i så fall hänger ihop med hans egen begåvningsnivå.
Det är nog många som bekymrar sig för hur dottern mår som fortfarande bor hemma (i alla fall är skriven där). Hon är 19 så socialtjänsten lär väl inget göra.
Jag tror helt enkelt att mentaliseringsförmågan är extremt låg hos pappan. Och därtill bristande förmåga att läsa av och känna in sociala koder.
Med svag/ bristande mentaliseringsförmåga så kan pappan verkligen inte förstå vilken sinnesstämning som ”passar sig” utefter situationer, personer han möter, eller alls till vad en händelse kräver.
Lägg därtill hur tydligt det blir när han utsätter sina barn för all denna porr och tydligt agerar utan konsekvenstänk kring hur det kan skada dem psykiskt, uppfattas av omgivning. Utan mentaliseringsförmåga känner han heller ingen skam eller ånger- då han inte KÄNNER eller förstår SKULD till vad som är osunt och olagligt.
Det är en total bristande förmåga här , verkar det som, vilket får mig att tro att det inte är en försvarsmekanism. För då krävs fler utvecklade förmågor än vad han uppvisar , enligt allt sagt.
Man KAN ju ha svår impulskontroll och agera på lust och störning etc , men eftersom han INTE isolerar sig från omgivningen i skam/skuldkänslor runt alla övriga sjuka böjelser / händelser som verkar ske dagligdags i denna familj- så känns det bara helt enkelt underutvecklat och genom-stört.
-
Du verkar klok som en bok , så min föreläsning här är inte menad att förminska din förmodade kunskap.
Kände det var en intressant del i denna diskussion kring fadern helt enkelt .
Mvh