2024-09-07, 14:13
Medlem
Spelmissbrukets avatar
Jag hoppas verkligen att FB's servrar, ägare och domän ständigt söker säkra platser att existera på. Det måste väl finnas länder där småskit som hets mot folkgrupp inte räcker till för att man ska rycka in åt svenska myndigheter och plocka servrar etc?
Citera
2024-09-07, 14:14
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Fast det är problemet här med åtalet. Om lagen sa att alla generaliseringar om folkgrupper var förbjudna och t ex ord som neger är förbjudna att använda hade den som tillhandahöll ett diskussionsforum och de som moderar det kunnat veta vilka inlägg staten beordrade skulle censureras bort.

Men nu säger lagen att yttrandefrihet är grundläggande för ett gott samhällsskick och att bara inlägg som är uppenbart emot lagen skall plockas bort.

Då uppstår gränsdragningsproblem där uppgiften är att låta vissa inlägg stå kvar trots att de är generaliserande och kanske rasistiska men ta bort andra.

När åklagaren nu åtalar visar han väldigt lite förståelse för den problematiken som tom finns beskriven i lagen och vill att även inlägg som är tveksamma och gränsfall skall plockas bort snabbt och effektivt som om det gällde en organisation där t ex vi moderatorer var högavlönade medarbetare som det kan förväntas mycket stor effektivitet av.

Det i ett läge där Flashback ändå byggt upp ett system för att följa lagens intentioner med moderatorer och rapportering av inlägg. Då ställer åklagaren extremt höga och enligt min mening orimliga krav på hur effektiv en organisation byggd på exempelvis mitt frivilliga och oavlönade arbete skall tvingas vara i att göra avancerade juridiska övervägande kring varje inlägg som skulle kunna vara hets mot folkgrupp.
Jag ska börja rapportera all 1.03 som jag läser och om fler gör det så höjs standarden.

Det kanske inte är dåligt att det blir ett åtal och kanske någon form av tydlig praxis att följa?
Citera
2024-09-07, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duterte
Sanning? Vilken sanning? Det är klarlagt att pöbeln agerat på osanna uppgifter om händelsen. Bra att man straffar kriminella!
Kriminella är folk som rånar, dödar, våldtar, bombar och gör Sverige till en otrygg plats. Inte folk som uttalar sig dåligt och orättvist på nätet. Det kanske inte är något fint att göra men när situationen i landet blir som det blir så förstår man ilskan som uppstår hos befolkningen om man ska vara ärlig. Sen att det är fel att generalisera och smutskasta grupper är en sak, det är inget jag stödjer.
Kriminella är också de som vill censurera yttrandefriheten.
Även om jag inte håller med och hatar din åsikt så står jag bakom rätten för dig att uttrycka den. Anser man inte samma sak så är man anti-demokratisk.

Eller ska vi alla ljuga och låtsas som att Sverige är a-ok? Landet går åt helvete på många vis. Folk är inte trygga överhuvudtaget längre. Sluta leva i en lögn och var ärlig.
Senast redigerad av EpicUsername 2024-09-07 kl. 14:22.
Citera
2024-09-07, 14:17
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag ska börja rapportera all 1.03 som jag läser och om fler gör det så höjs standarden.

Det kanske inte är dåligt att det blir ett åtal och kanske någon form av tydlig praxis att följa?

Finns bara en tydlig praxis att följa det är atg stänga ned internet. Bara så kans vpk och mp komma åt problemet med atgmänniskor yttrar åsikter anonymt
Citera
2024-09-07, 14:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Vad ser du om du använder sökfunktionen på Flashback och söker efter "neger"? Jag ser mängder med inlägg som är misstänkta HMF. Jag har förstått att Flashback har utvecklat egen definition på HMF men det håller inte juridiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Texter som generaliserar över härkomst eller hudfärg eller liknande borde inte förekomma alls. Men nu har Flashback en högerextrem slagsida och då förekommer det här.

Som en jämförelse, man måste tro att det finns dugliga sverigedemokratiska jurymedlemmar i domstolarna och att det bara undantagsvis förekommer att de driver en politisk agenda och därmed gör sig jäviga.

Jag undrar spontat vad som är den verkliga agendan?

Jag kan hålla med om att rasistiska påhopp baserat på hudfärg eller etnicitet är onödiga och inte tillför nått av värde. Men jag tror inte det är den verkliga agendan och det man vill åstadkomma på sikt. Jag tror de på sikt vill strypa Flashbacks möjligheter att fungera som fritt diskussionsforum för att på så sätt kväva debatter, kommentarer, opinioner och hindra folk från att tillgodogöra sig information om verkligheten. För det är nått som många andra medier och myndigheter kväver och lyckats censurera. Man vill hindra sanningen från att komma ut.

De är inte fly förbannade för att några enstaka lallare använder nedsättande ord. De är fly förbannade för att sanningen basuneras ut obehindrat och för att man fritt kan diskutera den anonymt.
Citera
2024-09-07, 14:28
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midtown
Jag undrar spontat vad som är den verkliga agendan?

Jag kan hålla med om att rasistiska påhopp baserat på hudfärg eller etnicitet är onödiga och inte tillför nått av värde. Men jag tror inte det är den verkliga agendan och det man vill åstadkomma på sikt. Jag tror de på sikt vill strypa Flashbacks möjligheter att fungera som fritt diskussionsforum för att på så sätt kväva debatter, kommentarer, opinioner och hindra folk från att tillgodogöra sig information om verkligheten. För det är nått som många andra medier och myndigheter kväver och lyckats censurera. Man vill hindra sanningen från att komma ut.
Och problemet med nassarna blev ju rätt betydande.

Enda gången dessa aktivister anser man får generalisera är tex när man nämner ryssar. Denna folkgrupp kan man skriva hur mycket ykit som helst om. Det är politiskt korrekt. Men besvära sig över skjutande somalier är straffbart

De är inte fly förbannade för att några enstaka lallare använder nedsättande ord. De är fly förbannade för att sanningen basuneras ut obehindrat och för att man fritt kan diskutera den anonymt.

Alltså hets mot folkgrupp kan åberopas ända tillsen majoritet av somalierna skjuter ihjäl andra människor. Innan dess existerar inte problemet enligt v soch mp tex.
Problemet är bara att i nazityskland var inte en majoritet nassar i alla fall intf när de tog makten
Senast redigerad av analking 2024-09-07 kl. 14:33.
Citera
2024-09-07, 14:29
Medlem
snooper123s avatar
Finns det risk att något händer med Flashback?
Citera
2024-09-07, 14:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Duterte
Sanning? Vilken sanning? Det är klarlagt att pöbeln agerat på osanna uppgifter om händelsen. Bra att man straffar kriminella!

Sanningen är det som många andra medier och diskussionsforum döljer eller censurerar. Censurera kan man göra på olika sätt. Allt från att helt ignorera och inte rapportera alls om en händelse till att bara ange detaljer som man själv anser är värde, alltså att man undanhåller detaljer eller uppgifter baserat på politiska skäl.
Citera
2024-09-07, 14:33
Medlem
Merwinnas avatar
OK nu har jag läst de polisanmälda inläggen. De flesta var alltså postade i tråden Våldsamt upplopp vid koranbränningar (påsken 2022) Norrköping, Linköping, Örebro Malmö, precis när dessa händelser var aktuella. Då borde ju även domstolen förstå, tycker man, att de är skrivna i högst förståelig vrede och affekt..? Det borde de ju ta hänsyn till, eller..? Någon eller några som skrev de här inläggen, kanske till och med bor i dessa områden och blev direkt påverkade? Rädda för att gå ut, rädda för att släppa ut sina kids... Och ALLA svenskar hade ju anledning att bli både rädda och förtvivlade, när de fick se så konkret vad vårt samhälle har förvandlats till.
Citera
2024-09-07, 14:34
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBalk
Svensk lag gäller svenskar, men kan bara lagföras i Sverige om det även är brottsligt där gärningen begås, grovt hugget (se BrB 2 kap. särskilt 5 §).

Det som blir lite lurigt med det här är ju att Sverige blir knepigt att besöka för de som ansvarar för sociala medier och meddelandeplattormar. Precis som Telegram-grundaren väntar åtal i Frankrike för att inte i tillräcklig mån ha rensat bort olagligt material i enlighet med fransk rätt, så har heller inte Facebook, Reddit, X, Whatsapp, Instagram osv. osv. rensat bort allt som är uppenbart HMF enligt svensk rätt, och således kan dessa personer gripas och åtalas om de sätter en fot på svenskt territorium.

Tror nog någon svensk åklagare blev inspirerad av det franska förfarandet kring Telegram-grundaren, annars hade man gjort detta långt tidigare. Vi får väl se vad som händer. Rent krasst kan jag tycka att man borde placera Flashback i någon utländsk stiftelse och i möjligaste mån dölja vem/vilka som är ansvariga, så att man slutar trakassera Jan Axelsson för hans yttrandefrihetsaktivism.

Svensk lag gäller för alla som befinner sig i Sverige.
Citera
2024-09-07, 14:36
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Finns det risk att något händer med Flashback?
Inte i detta skede, det är ansvarige J.A. som står åtalad (böter eller fängelse i upp till 6 mån).
Citera
2024-09-07, 14:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Fast det krävs ingen inloggning för att rapportera. Mot bakgrund till att vi dagligen tar emot ärenden via mejl så är det enligt min uppfattning tydligt för alla att man även kan kontakta forumet via e-post.
Yes jag förstår att det fungerar så i praktiken. Det jag säger är att en paragrafryttande åklagare kanske tänker annorlunda kring den skrivelsen som ni har.

Citat:
Jag håller inte med. Jag har aldrig haft ett konto på Facebook, och känner trots detta till inlägg som bryter mot lagen. Men det är omöjligt för mig att kunna rapportera dessa inlägg, om jag nu mot förmodan skulle önska detta. Förutsatt att jag inte önskar skapa ett konto där.

Om du vill rapportera något på Facebook så krävs det att du skapar ett konto för att göra en anmälan. Till skillnad mot Flashback. Ett inlägg är inte mindre olagligt bara för att det postas på Facebook. Det går dessutom att se visst innehåll utan att vara inloggad.

Men vi ska kanske lämna Facebook utanför detta resonemang, Mitt exempel var enbart ett svar kring möjligheten att rapportera inlägg. Jag menar att Flashback är enklare att ha kontakt med, och är mer seriösa när det gäller missbruk än vissa andra aktörer, utan att nämna någon svid namn.

admin
Vilka hinder ser du kring att rapportera-knappen görs publik?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in