2024-09-07, 13:40
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Texter som generaliserar över härkomst eller hudfärg eller liknande borde inte förekomma alls. Men nu har Flashback en högerextrem slagsida och då förekommer det här.

Som en jämförelse, man måste tro att det finns dugliga sverigedemokratiska jurymedlemmar i domstolarna och att det bara undantagsvis förekommer att de driver en politisk agenda och därmed gör sig jäviga.
Citera
2024-09-07, 13:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Texter som generaliserar över härkomst eller hudfärg eller liknande borde inte förekomma alls. Men nu har Flashback en högerextrem slagsida och då förekommer det här.

Som en jämförelse, man måste tro att det finns dugliga sverigedemokratiska jurymedlemmar i domstolarna och att det bara undantagsvis förekommer att de driver en politisk agenda och därmed gör sig jäviga.
Man får visst generalisera. Det är vetenskapligt
Citera
2024-09-07, 13:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Vad ser du om du använder sökfunktionen på Flashback och söker efter "neger"? Jag ser mängder med inlägg som är misstänkta HMF. Jag har förstått att Flashback har utvecklat egen definition på HMF men det håller inte juridiskt.
Är neger en folkgrupp?
Citera
2024-09-07, 13:53
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Vad ser du om du använder sökfunktionen på Flashback och söker efter "neger"? Jag ser mängder med inlägg som är misstänkta HMF. Jag har förstått att Flashback har utvecklat egen definition på HMF men det håller inte juridiskt.

Här är några av de svar jag fick när jag sökte på "neger".
(FB) Ska det vara så svårt att låta bli att säga N-ordet?
(FB) Om ordet "neger" (Sammanfogad tråd)
(FB) Får man inte säga neger längre på flashback? (disk. om sakliga/neutrala rubriker)
(FB) Neger på teckenspråk
(FB) Skrev neger på flashback, döms till skyddstillsyn.
(FB) Janne Josefsson: Jag blev uppkallad till radiochefen när jag sa ordet "neger".
(FB) Svensk sa ordet neger - får böta 2 000 kronor!
(FB) Sonen fick böja ordet neger i läxa - pappan rasar
Ordet neger är inte olagligt, men eftersom det anses nedsättande så anses det olämpligt. Det är också så att vad du kan säga påverkas av språket. Ifall du använder tillmälen eller ord som anses nedsättande så är utrymmet för vad du kan säga mer begränsat.

Ifall du ser något inlägg som du anser innehåller hets mot folkgrupp så får du gärna rapportera detta. Om du inte uppskattar att använda RP-funktionen så kan du även skicka ett mejl till forum@flashback.org.

Vi gör dessutom skillnad på rubriker och inlägg i en pågående diskusion. Att använda ordet "neger" i rubriken är sällan tillåtet, med stöd av regel 0.01. Men det finns givetvis undantag. Se mina länkar ovan. I en pågående diskussion är språkbruket friare, men det betyder inte att man får säga vad som helst.

När det gäller lagen så utgår jag främst från de prejudikat som finns i Högsta domstolen. Lagen förändras hela tiden, men när det gäller lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor så har inget ändrats som skulle påverka det aktuella åtalet.

admin
Citera
2024-09-07, 13:55
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Är neger en folkgrupp?

”Negerpappa” fällde nazisajt
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/l196nA/negerpappa-fallde-nazisajt

admin
Citera
2024-09-07, 13:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Jo åklagaren får endast väcka åtal vid misstanke om brott.

Det funkar säkert bra i praktiken. Jag bara lyfte en ingångspunkt som åklagaren kanske tar. Jag tycker det är fel att Jan åtalas för detta.

Det jag menar är att om Jans försvar är att det finns ett gedigen struktur för rapportering av inlägg. Men där det inte alls är uppenbart möjligt att rapportera för alla tänkbara läsare (det krävs inlogg eller en kompis). Det problemet har inte facebook på samma sätt, där läsare per definition är inloggade användare. Det var så jag menade är en skillnad.
Exempelvis så kan man rapportera på reddit via knapp per inlägg utan att vara inloggad. Är det något som bör finnas på Flashback?
Citera
2024-09-07, 14:02
Medlem
Citat:
Är neger en folkgrupp?

Det är så sjukt skrivet i lagen att en hudfärg räknas som en folkgrupp.

https://www.aklagare.se/ordlista/h/hets-mot-folkgrupp/

Citat:
Hets mot folkgrupp
Att offentligt sprida uttalanden som hotar eller är nedsättande om en grupp av personer, med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.
Citera
2024-09-07, 14:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Här är några av de svar jag fick när jag sökte på "neger".
(FB) Ska det vara så svårt att låta bli att säga N-ordet?
(FB) Om ordet "neger" (Sammanfogad tråd)
(FB) Får man inte säga neger längre på flashback? (disk. om sakliga/neutrala rubriker)
(FB) Neger på teckenspråk
(FB) Skrev neger på flashback, döms till skyddstillsyn.
(FB) Janne Josefsson: Jag blev uppkallad till radiochefen när jag sa ordet "neger".
(FB) Svensk sa ordet neger - får böta 2 000 kronor!
(FB) Sonen fick böja ordet neger i läxa - pappan rasar
Ordet neger är inte olagligt, men eftersom det anses nedsättande så anses det olämpligt. Det är också så att vad du kan säga påverkas av språket. Ifall du använder tillmälen eller ord som anses nedsättande så är utrymmet för vad du kan säga mer begränsat.

Ifall du ser något inlägg som du anser innehåller hets mot folkgrupp så får du gärna rapportera detta. Om du inte uppskattar att använda RP-funktionen så kan du även skicka ett mejl till forum@flashback.org.

Vi gör dessutom skillnad på rubriker och inlägg i en pågående diskusion. Att använda ordet "neger" i rubriken är sällan tillåtet, med stöd av regel 0.01. Men det finns givetvis undantag. Se mina länkar ovan. I en pågående diskussion är språkbruket friare, men det betyder inte att man får säga vad som helst.

När det gäller lagen så utgår jag främst från de prejudikat som finns i Högsta domstolen. Lagen förändras hela tiden, men när det gäller lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor så har inget ändrats som skulle påverka det aktuella åtalet.

admin

Här har du en bättre sökning om du vill tråla efter HMF:
https://www.flashback.org/sok/?query=negrer+skjutas&search_post=1&sp=1&date_from =2000-01-01&date_to=2024-09-07&so=pd
(sökningen listar inlägg där orden "negrer" och "skjutas" finns)

Första träffen är en avstängd användare, men ej rapporterat inlägg där det står att ... drumroll please... negrer ska skjutas.
Citera
2024-09-07, 14:07
Medlem
analkings avatar
Citat:
Är neger en folkgrupp?
Det handlar inte om det. De politiska aktivisterna som målinriktat jobbar på myndigheter och delvis är partianslutna till s v mp osv hatar det fria ordet.
Citera
2024-09-07, 14:08
Administrator
admins avatar
Citat:
Det jag menar är att om Jans försvar är att det finns ett gedigen struktur för rapportering av inlägg. Men där det inte alls är uppenbart möjligt att rapportera för alla tänkbara läsare (det krävs inlogg eller en kompis)..

Fast det krävs ingen inloggning för att rapportera. Mot bakgrund till att vi dagligen tar emot ärenden via mejl så är det enligt min uppfattning tydligt för alla att man även kan kontakta forumet via e-post.

Citat:
Det problemet har inte facebook på samma sätt, där läsare per definition är inloggade användare. Det var så jag menade är en skillnad.

Jag håller inte med. Jag har aldrig haft ett konto på Facebook, och känner trots detta till inlägg som bryter mot lagen. Men det är omöjligt för mig att kunna rapportera dessa inlägg, om jag nu mot förmodan skulle önska detta. Förutsatt att jag inte önskar skapa ett konto där.

Om du vill rapportera något på Facebook så krävs det att du skapar ett konto för att göra en anmälan. Till skillnad mot Flashback. Ett inlägg är inte mindre olagligt bara för att det postas på Facebook. Det går dessutom att se visst innehåll utan att vara inloggad.

Men vi ska kanske lämna Facebook utanför detta resonemang, Mitt exempel var enbart ett svar kring möjligheten att rapportera inlägg. Jag menar att Flashback är enklare att ha kontakt med, och är mer seriösa när det gäller missbruk än vissa andra aktörer, utan att nämna någon svid namn.

admin
Citera
2024-09-07, 14:08
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus

Fast det är problemet här med åtalet. Om lagen sa att alla generaliseringar om folkgrupper var förbjudna och t ex ord som neger är förbjudna att använda hade den som tillhandahöll ett diskussionsforum och de som moderar det kunnat veta vilka inlägg staten beordrade skulle censureras bort.

Men nu säger lagen att yttrandefrihet är grundläggande för ett gott samhällsskick och att bara inlägg som är uppenbart emot lagen skall plockas bort.

Då uppstår gränsdragningsproblem där uppgiften är att låta vissa inlägg stå kvar trots att de är generaliserande och kanske rasistiska men ta bort andra.

När åklagaren nu åtalar visar han väldigt lite förståelse för den problematiken som tom finns beskriven i lagen och vill att även inlägg som är tveksamma och gränsfall skall plockas bort snabbt och effektivt som om det gällde en organisation där t ex vi moderatorer var högavlönade medarbetare som det kan förväntas mycket stor effektivitet av.

Det i ett läge där Flashback ändå byggt upp ett system för att följa lagens intentioner med moderatorer och rapportering av inlägg. Då ställer åklagaren extremt höga och enligt min mening orimliga krav på hur effektiv en organisation byggd på exempelvis mitt frivilliga och oavlönade arbete skall tvingas vara i att göra avancerade juridiska övervägande kring varje inlägg som skulle kunna vara hets mot folkgrupp.
Citera
2024-09-07, 14:11
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HolgerDjup
Här har du en bättre sökning om du vill tråla efter HMF:
https://www.flashback.org/sok/?query=negrer+skjutas&search_post=1&sp=1&date_from =2000-01-01&date_to=2024-09-07&so=pd
(sökningen listar inlägg där orden "negrer" och "skjutas" finns)

Första träffen är en avstängd användare, men ej rapporterat inlägg där det står att ... drumroll please... negrer ska skjutas.

Tack för länken.
Ska kolla inläggen.

admin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in