2024-09-18, 12:11
  #817
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Jag är så vänster man kan bli och tycker Flashback är ett utmärkt forum där långt ifrån alla tillhör brunhögern även om en del gör det. Tycker dessutom moderatorerna är riktigt bra på att hålla borta de mest efterblivna inläggen.
En klar majoritet är anti-invandring "brunhöger" på den nivå att det spills över i trådar som knappat har med saken att göra. Men du håller väl dig utanför sådant som ger dig yrsel och kognitiv dissonans?
Citera
2024-09-18, 13:30
  #818
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Där ryker yttrandefriheten på Flashback → Flashback dör.

Knappast, det är oerhört jobbigt med alla dessa rasistiska inlägg i tid och otid. Det tillför sällan något och förstärker bara känslan av att FB består av lågbegåvade troll. Så klart får man kritisera invandrare, men att en del människor beskyller invandrare för alla problem som de själva och samhället har, det är både fel, löjligt och oerhört tröttsamt.

Det finns väl flera tusen saker man kan diskutera och ventilera utan att ständigt lägga skulden på invandrare?
Citera
2024-09-18, 13:39
  #819
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dorinda
Knappast, det är oerhört jobbigt med alla dessa rasistiska inlägg i tid och otid. Det tillför sällan något och förstärker bara känslan av att FB består av lågbegåvade troll. Så klart får man kritisera invandrare, men att en del människor beskyller invandrare för alla problem som de själva och samhället har, det är både fel, löjligt och oerhört tröttsamt.

Det finns väl flera tusen saker man kan diskutera och ventilera utan att ständigt lägga skulden på invandrare?

Vad är ett rasistisk inlägg enligt dig? Du säger att man får kritisera invandrare. Får jag påstå att invandrare är överrepresenterade då det gäller brott. Var går din gräns? Sen går det ju bra att säga att FB består av lågbegåvade troll. Är det rasistiskt? Så jag är alltså lågbegåvad enligt dig, men på vilka preferenser? Vilken rätt har du att kalla FB:s användare för lågbegåvade?
Citera
2024-09-18, 14:05
  #820
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transaktiv
Om det stämmer så är det tråkigt att man går på en liten aktör som Flashback i ett marginellt fall som detta. Kan det skapa prejudikat så långt ute så är det suspekt att de ska byggas på en så svag och liten grund som detta.
Det är dock bra att det då sker i Sverige där vi har ett rättssystem där kvaliteten på ens försvarare inte grundas på hur mycket pengar man har.
Citera
2024-09-18, 14:07
  #821
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det är dock bra att det då sker i Sverige där vi har ett rättssystem där kvaliteten på ens försvarare inte grundas på hur mycket pengar man har.


Hur väljs försvarare i Sverige? Är det ett lotteri? Är det försvararen som måste acceptera och man ger förslaget? Väljs de enligt någon skala på hur gravt brottet är? etc?
Citera
2024-09-18, 14:11
  #822
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transaktiv
Hur väljs försvarare i Sverige?
Det väljer man själv. Man får en tilldelad eller så kan man önska en särskild.
Citera
2024-09-18, 14:15
  #823
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det väljer man själv. Man får en tilldelad eller så kan man önska en särskild.


Men vill inte alla ha den bästa? Hur funkar det då?
Citera
2024-09-18, 14:23
  #824
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transaktiv
Men vill inte alla ha den bästa? Hur funkar det då?
De flesta litar på systemet. Det är bara i profilmål eller när rättshaverister trilskas och vill ha någon som är svårtillgänglig. Men tekniskt sett så kan alla efterfråga en kändisadvokat, ja.
Citera
2024-09-18, 14:24
  #825
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
De flesta litar på systemet. Det är bara i profilmål eller när rättshaverister trilskas och vill ha någon som är svårtillgänglig. Men tekniskt sett så kan alla efterfråga en kändisadvokat, ja.


Jo men din poäng var ju att man inte får någon efter hur mycket man kan pröjsa. Därmed finns det bra och dåliga advokater och frågan kvarstår hur man ser till att man får en bra : )

Men vi litar nog på att Jan vet det.
Citera
2024-09-18, 14:37
  #826
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transaktiv
Jo men din poäng var ju att man inte får någon efter hur mycket man kan pröjsa. Därmed finns det bra och dåliga advokater och frågan kvarstår hur man ser till att man får en bra : )
Alla advokater följer god advokatsed och har en hel bok med regler och förslag på hur de skall och inte skall bedriva sitt arbete, och ger de inte sitt bästa och sitt mesta under en rättegång så blir de av med sin legitimation. De kan även fängslas om de gjort ett alldeles för dåligt jobb, samt att rättegången måste tas om vilket sätter dem i ganska dålig dager hos domstolen.

Sveriges advokater är praktiskt taget hållna i strypkoppel, kan man säga.
Citat:
Ursprungligen postat av Transaktiv
Men vi litar nog på att Jan vet det.
Det skall bli mycket intressant att se vem han väljer.
Citera
2024-09-18, 14:46
  #827
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Alla advokater följer god advokatsed och har en hel bok med regler och förslag på hur de skall och inte skall bedriva sitt arbete, och ger de inte sitt bästa och sitt mesta under en rättegång så blir de av med sin legitimation. De kan även fängslas om de gjort ett alldeles för dåligt jobb, samt att rättegången måste tas om vilket sätter dem i ganska dålig dager hos domstolen.

Sveriges advokater är praktiskt taget hållna i strypkoppel, kan man säga.

Det skall bli mycket intressant att se vem han väljer.


Det där är BS, precis som Åklagare egentligen ska vara objektiva i Sverige precis som polisen när de egentligen har ett personligt incitament till att fälla som så klart driver dem.

Klart om någon advokt gör ett onekligen förjävligt jobb så hamnar de i trubbel.Men det gör de överallt.

Löjligt att tro att de i USA inte ger sitt bästa också. Bara att de absolut bästa där kostar pengar och att olika människors bästa så klart inte är av samma nivå.

Sen har advokaten här bra mycket mindre makt och svensk lagstiftning skiljer sig som sådant att man i de flesta fall uppmanas till att ge en trolig berättelse som anklagad istället för att hålla käft som i andra länder. Därför som advokaten knappt argumenterar i förhör i Sverige utan står där tyst som en stock och glor. Inte behöver man vara duktig då. Nåja, nog med OT :P du kan få sista om du vill.
__________________
Senast redigerad av Transaktiv 2024-09-18 kl. 15:04.
Citera
2024-09-18, 15:18
  #828
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
De flesta litar på systemet. Det är bara i profilmål eller när rättshaverister trilskas och vill ha någon som är svårtillgänglig. Men tekniskt sett så kan alla efterfråga en kändisadvokat, ja.

En bekant till mig bad om typ Leif Silbersky i ett trafikmål (det var inte han men liknande kändhet). Han kom till rätten fem minuter innan, knappt förberedd, körde på autopilot under förhandlingen. Fällande dom. Så förmodligen ett dåligt drag att begära kändisadvokat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in