Citat:
Ursprungligen postat av
Sam.Boyd
Än är de sista ekonomiska idioterna inte födda.
Många som köper en bostadsrätt förstår överhuvudtaget inte vad de köper. De tror de köper en lägenhet, men i verkligheten köper de in sig i en förening som äger fastigheten og låter dem bo i en lägenhet.
Många som köper en bostadsrätt tittar bara på priset.
Vad kostar det att köpa?
Vad kostar avgifte?
Hur mycket får jag låna?
Få tittar på fastighetens behov av underhåll. Hur stora lån har föreningen? Har fastigheten butiks/kontorslokaler som genererar inkomster till föreningen.
Bostadsrätten som privatekonomisk trampolin är även det ett problem.
Fastigheter måste underhållas o det kostar pengar. O det som kostar påverkar allt som oftast avgifterna.
Många lägenheter är relativt små där man bor tills man flyttar ihop med en partner, skiljer sig, får barn etc. Något som gör nödvändigt långsiktigt underhåll o mindre viktigt. O de ansvariga i styrelsen tänker ändå sälja innan stambytet, takbytet, fönsterrenoveringen blir ett faktum (då detta kommer höja avgifterna o sänka värdet).
Så de driftiga anmäler sig till att sitta i styrelsen. Är man riktigt gränslös så säljer man fastigheten råvind o låter bygga ett genensamt spa i källaren. Anlägger en boulebana o ötragård på innergården o en hiss med egen ingång till den egna lägenheten.
För sånt höjer det egna värdet.
O precis efter att allt är klart säljer man med god vinst o flyttar. Allt innan de stora renoveringarna blir avsolut nödvändiga.
Sedan så har man föreningar som är nybyggen. Där hela bygget gjorts med förmånliga suventntionerade lån som löper på viss tid. O själva priset som köparen betalar är vinsten på projektet. O när lånen löper ut får föreningarna o dess boende oroblem.
Har aldrig förstått varför det svenska upplägget med Brf är så populärt i Sverige,
Vill man bo i lägenhet är min uppfattning att bostadsrätt är det bästa alternativet. Jag kan förstå den som vill bo i hyresrätt, kanske saknar man ekonomi för brf, eller inte vill engagera sig i sitt boende. I valet mellan bostadsrätt och ägarlägenhet väljer jag bostadsrätt varje dag i veckan. Det finns inget riskfritt boende. Oavsett boendeform bör man vara insatt i ekonomi och bostadens skick och underhåll. Med en välskött bostadsrättsförening har man ett bra boende där styrelsen förvaltar fastigheten på sikt, och envar kan engagera sig i styrelsearbetet. Med ägarlägenhet finns problem i form av andrahandsuthyrningar och svårigheter att enas om de minsta förvaltningsåtgärder. Det är min erfarenhet efter flera års ägande av ägarlägenhet i ett välmående område utomlands, och jag vet ingen som var direkt nöjd med boendeformen.
Det står bostadsbolagen fritt att bygga ägarlägenheter, men intresset är inte speciellt omfattande.