2024-09-07, 12:32
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Det har dock skett en markant ökning av konkurser under 2024, jag vet inte vad som ligger bakom dessa konkurser, men det vore onekligen intressant för tråden.
De senaste 5-10 åren har det bildats betydligt fler BRF (för ombildning) än de skett ombildningar, de föreningarna ska nu bort.
Citera
2024-09-07, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Vill påpeka att det bor minst 100 pers i min BRF och samtliga har svenska namn utom en asiat. I en bra BRF råder svenskhet som på 1960-talet.
Det finns absolut sådana områden och föreningar. Samtidigt finns fler föreningar som drabbats av invandringen, det finns flera exempel på detta, exempelvis skräckexemplet kinesiska muren. Media har skrivit om fler exempel. De utelämnar givetvis kopplingen till invandring, men i samtliga fall jag sett är det personer med invandrarbakgrund som orsakat problem.

Citat:
Om HR kan man läsa här. De allra dyraste HR bebos inte helt sällan av socialfall, som en afghansk familj där ingen jobbar, i detta fall i Malmös dyraste område nära vattnet.
(FB) Sydsvenskan: Gjorde ett märke i köksbänken – nu blir barnfamiljen hemlös
Korrekt. Någon med god ekonomi och sunt förnuft väljer förstås bostadsrätt eller villa framför hyresrätt. Få vill lägga pengar på dyra hyresrätter, och det blir därför kommunernas socialtjänst som hyr dessa, ofta åt invandrarfamiljer.
Citera
2024-09-07, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
De senaste 5-10 åren har det bildats betydligt fler BRF (för ombildning) än de skett ombildningar, de föreningarna ska nu bort.
Jag ifrågasätter inte att du har rätt i det, men skulle gärna se data som styrker påståendet. Det är så det varit tidigare, men årets ökning är så markant att mer underlag vore relevant för tråden.
Citera
2024-09-07, 12:47
Avstängd
Citat:
Det finns absolut sådana områden och föreningar. Samtidigt finns fler föreningar som drabbats av invandringen, det finns flera exempel på detta, exempelvis skräckexemplet kinesiska muren. Media har skrivit om fler exempel. De utelämnar givetvis kopplingen till invandring, men i samtliga fall jag sett är det personer med invandrarbakgrund som orsakat problem.

Korrekt. Någon med god ekonomi och sunt förnuft väljer förstås bostadsrätt eller villa framför hyresrätt. Få vill lägga pengar på dyra hyresrätter, och det blir därför kommunernas socialtjänst som hyr dessa, ofta åt invandrarfamiljer.

Kan inte påstå att min trea för 5900 i månaden känns speciellt dyr, trevligt lugnt område.
Citera
2024-09-07, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Hur kan du acceptera detta? Detta kan ju knappast vara lagligt? Styrelsen kan göra vadsomhelst med dina pengar och sedan står du kvar där utan någonting alls?

Vad skall jag göra? Jag blir ju inte invald i styrelsen trots att jag har suttit där tidigare och även varit ordförande. De andra vill väl kunna sitta ifred och ge ut pengar till höger och vänster och kanske även fiffla vad vet jag?
Nästa boende blir nog ett egenägt hem!
Citera
2024-09-07, 12:52
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Informationen om styrelsens alla namn är öppen för alla och självklart väljer man en förening med enbart svenska namn. Inte ens en advokat duger, om han har utländskt namn.

Kinesiska muren var ju den billigaste föreningen att bo i med lägst kvm-pris så klart att alla de enklaste invandrarna samlades där. Vilket är grunden för alla bedrägerier inom en BRF, okunniga medlemmar. Det räcker att det sitter en enda helyllesvensk i en styrelse så varnar han direkt om det pågår något. Han åker ju själv dit som ansvarig annars.
Citera
2024-09-07, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotebro-Christer
Varför är det en nackdel att ha ägarlgh och sen driva en samfällighet ihop bland de boende?

Nyfiken

Ägarlägenhet är säkert bra som investering. Vill man däremot bo i lägenheten är en engagerad styrelse och engagerade medlemmar att föredra. Min uppfattning är att engagemanget ökar om man förvaltar föreningen gemensamt. Konkreta problem jag upplevt med ägarlägenhet är exempelvis en av fastighetens hissar, och det saknas majoritet som vill fatta beslut om att reparera den. Det är möjligt att sådant går att lösa med lagstiftning, men i landet vi bodde fanns inget sådant lagstöd. Jag ser inte nackdelarna med en brf, inte heller fördelarna med en ägarlägenhet. De jag hört prata sig varma om ägarlägenheter är extremliberaler och muffare, men jag vet ingen som uttryckt intresse av att köpa en ägarlägenhet för att bo i.
Citera
2024-09-07, 12:57
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Vad skall jag göra? Jag blir ju inte invald i styrelsen trots att jag har suttit där tidigare och även varit ordförande. De andra vill väl kunna sitta ifred och ge ut pengar till höger och vänster och kanske även fiffla vad vet jag?

Du bör väl kunna tvinga dem att redovisa samtliga utgifter under den årliga stämman åtminstone? Låter som en jobbig situation. Om man har bostadsrätt verkar det som att man måste vara med i styrelsen för att kunna känna sig säker. Annars kanske det blir djävulskap med högre avgifter för att någon i styrelsen anlitar en kompis för jobb eller passar på att öka värdet på sin egen lägenhet på de andras bekostnad.
Citera
2024-09-07, 12:57
Medlem
Citat:
Informationen om styrelsens alla namn är öppen för alla och självklart väljer man en förening med enbart svenska namn. Inte ens en advokat duger, om han har utländskt namn.

Kinesiska muren var ju den billigaste föreningen att bo i med lägst kvm-pris så klart att alla de enklaste invandrarna samlades där. Vilket är grunden för alla bedrägerier inom en BRF, okunniga medlemmar. Det räcker att det sitter en enda helyllesvensk i en styrelse så varnar han direkt om det pågår något. Han åker ju själv dit som ansvarig annars.
Givetvis kan du, jag och andra som är insatta välja förening. Det är dock ett samhällsproblem med fiflande BRF-styrelser, det drabbar människor i samhället, det medför kostnader för myndigheter och rättsväsende. Angende "helyllesvensk", det är något som kan vara svårt att veta. Ett svenskt namn i styrelsen är i sig ingen garanti, se exempelvis Farrokh-klanen där flera tagit svenska namn. Vidare kan ett svenskt namn vara en målvakt. Men givetvis är styrelsen viktig att granska för en brf-spekulant.
Citera
2024-09-07, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Det är du och dina grannar som väljer styrelse. Du är i din fulla rätt att gå runt bland grannarna och hitta en styrelse, och ta upp den som föreslagen styrelse på er nästa stämma. Det är inte nuvarande styrelse som väljer nästa styrelse.
Citera
2024-09-07, 13:01
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Givetvis kan du, jag och andra som är insatta välja förening. Det är dock ett samhällsproblem med fiflande BRF-styrelser, det drabbar människor i samhället, det medför kostnader för myndigheter och rättsväsende. Angende "helyllesvensk", det är något som kan vara svårt att veta. Ett svenskt namn i styrelsen är i sig ingen garanti, se exempelvis Farrokh-klanen där flera tagit svenska namn. Vidare kan ett svenskt namn vara en målvakt. Men givetvis är styrelsen viktig att granska för en brf-spekulant.
Detta är bara teoretiskt, och det faller eftersom man är minst 5 i styrelsen och det räcker med att en av dem är ärlig för att myglet ska bli omöjligt. Att få in enbart mygel-pellar i en styrelse borde vara omöjligt i en förening där medlemmarna har koll på vad en styrelse är och gör.
Citera
2024-09-07, 13:04
Medlem
Citat:
Detta är bara teoretiskt, och det faller eftersom man är minst 5 i styrelsen och det räcker med att en av dem är ärlig för att myglet ska bli omöjligt. Att få in enbart mygel-pellar i en styrelse torde vara omöjligt i en förening där medlemmarna har koll på vad en styrelse är och gör.

"mygel-pell-styrelser" är inget problem där medlemmar är engagerade och granskande. Men det har förekommit och min gissning är att det är ett växande problem för samhället. Återigen har Sveriges extrema invandringspolitik infört ett problem som tidigare inte funnits.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in