2024-09-07, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, undrar hur det kan vara tillåtet?

Anordnar de inget stämma så de boende kan välja annan styrelse? Jag då kan de boende gå till Bolagsverket och tvinga fram ett stämma.

Eller har byggaren behållt en majoritet av lägenheterna och är stadgarna skrivna så att ägaren kan rösta för alla dessa?

Även Kinesiska musten hade väldigt suspekta ägarformer och konstiga stadgar.

I en normal Brf med normala stadgar och som ägs av vanliga boende är risken för konkurs väldigt låg.
Allt är inte så enkelt, är själv ordförande för en brf, vi har Hsb som inhyrd förvaltare, vi har en samfällighetsförening ang varmvattnet, dvs förbrukingen via tre föreningar, det sitter varmvatten cirkulation, dvs varmvattnet går inte och mäta.

Hsb har utgått från fel andelstal, dvs man har räknat på mängden kallvatten var förening förbrukat, inte andelstal, en förening står för lokal, el som alla pumpar förbrukar osv.
inte vad lantmäteriet fastslagit via dom i rätten, som ordförande kunde jag se detta, men när jag begärde ut samanställning för åren meddela HSB att detta fick jag inte ta del av, dvs jag är firmatecknare för både samhällsföreningen och ordförande för vår förening, dessa siffror fick jag inte ta del av. Hoppsan sa jag, vi kommer ses i domstol, ett halvår efter samt en massa genomgång med avdelnings chefen fick jag aldrig ett svar, mer än du får inte tillgång till detta, via styrelsen för samfälligheten beslutas att jag ska få tillgång till detta, visa sig vara fel räknat, jag vill allt ska rättas tills tiden samfälligheten upprättas men Hsb meddela vi går bara två tillbaka, men uppenbara fel har framkommit, där man inte alls räknat rätt, man har inte följt lantmäteriets beslut även fast det varit upp på ett annat GA, där domstol hänvisat att allt är rätt uträknat via lantmäteriet, dvs även förbrukningen av varmvattnet finns tydligt specificerat i en dom på 84 sidor,
En konstig stämning har uppstått efter detta, Hsb vill inte ta på sig ansvaret för att räknat fel, man medger det blivit fel, men man vill bara rätta två sista åren, som ordförande har man inte betalt för att sitta o driva ett ärende på en massa dagtid, möten, diskussioner osv, man har sitt vardagliga jobb o sköta HSB har bara tid under sin egna vardagliga arbetstid, samt man har inte betalt för att driva så tunga ärenden som tar enormt med tid, gå igenom bokföring, sammanställa uträkningar osv Påvisa at både ni och borevision har äknat fel, där Borevision hänvisa vi räkna bara på vad HSB ger oss, sedan får man kriga för att få ut vilka siffror sam an vänta, därefter får man räkna, ni har gjort fel, även detta tar sin beskärda tid man inte har betalt för. Hsb ok vi har gjort fel, vi rättar men bara två år tillbaka, frågan hur mycket tid måste man som ordförande egentligen driva? plocka två år tillbaka eller sitta o räkna fem år tillbaka?

Inte nog med detta, sedan har man sin egna styrelse som inte förstår, dom kan inte heller räkna eller ens har en susning hur en revision ska räknas, dvs vanliga ingenjörer, sjuksköterskor osv, dessa kan inte revision, även fast man förklarar ser dessa ut som fågelholkar, dvs man blir ensam kvar. Jaha har Hsb räknat fel? ja om du lyssnat o förstått har jag förklarat vad som är fel, HSB ska rätta till detta men bara två sista åren, där man får frågan efter en lång förklaring, vad har HSB räknat fel? man känner är det en dagis klass jag har o göra med? men som sagt en styrelse är en samman satt grupp som varken kan ekonomi, revision eller mer .
Senast redigerad av hjorten16 2024-09-07 kl. 01:16.
Citera
2024-09-07, 00:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Detta är varför man kollar föreningens lånegrad innan man köper. Har de mer än 2.5k per kvm så letar man vidare

Exakt. Tittar man på Stockholm med omnejd är skuldsättning upp mot 13-16k per kvm ganska vanligt. Majoriteten av dessa BRF'er går en mycket dyster framtid till mötes när man räknar på framtida underhåll och värderavskrivningar
Citera
2024-09-07, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
De allra flesta bostadsrättsföreningar som går i konkurs är sådana som inte har haft någon egentlig verksamhet. Man har bildat en förening någon gång men övertagandet av fastigheten har aldrig blivit av av någon anledning. Man väljer då att avsluta verksamheten med en konkurs.

Sedan finns det även föreningar som har kommit på obestånd. Det kan vara att månadsavgifterna inte täcker för de höga kapital och driftskostnader som en del, främst nybyggda, hus kan ha.
Då många föreningar drivs av amatörer så förekommer det att felsatsningar görs men även ren kriminalitet kan förekomma. Man skor sig privat på föreningens pengar och tömmer dess konton.
Resultatet blir då ofta konkurs.

Jag bor själv i en brf men känner mig inte helt bekväm med förvaltningsformen, det är alltför lätt att sko sig själv och förskingra föreningens pengar om man har den avsikten.
Insynen i styrelsens verksamhet är minimal, styrelseprotokollen är hemliga och styrelsen väljer själv vad som skall presenteras för medlemmarna.

Med den typ av människor och samhälle som vi nu har så skulle jag vilja se en omarbetning av formen som brfer drivs. Det skall vara en större öppenhet och fusk skall hårdare stävjas genom ett rigidare regelverk.

Föreningar som kursar för att avgifterna inte täcker kostnaderna, är uteslutande sådana som ligger i avfolkningsorter. I områden som Stockholm kan föreningen höja avgifterna hur mycket som helst och det finns ändå alltid någon köpare som kan ta över och har råd att betala avgiften.
Citera
2024-09-07, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voldemortsudde
Länken nedan till artikeln i trådstarten.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/kraftig-okning-av-brfer-i-konkurs-parisa-vi-ar-radda-att-forlora-allt

”Om konkursen blir ett faktum har bostadsköparna rätt att bo kvar, men deras hem riskeras att bli hyresrätter.”

Eftersom det inte är någon fara på taket med hemfriden tror jag inte att det blir några förändringar vad gäller lagstiftningen.

Friden i hemmet är nog som bortblåst när du förlorar hela din investering men fortfarande måste betala tillbaka ditt banklån inklusive ränta. Att då få bo kvar som hyresgäst är endast en liten tröst.
Citera
2024-09-07, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Y-FRONT.GROOVYBABY
Ägarlägenheter finns som upplåtelseform sedan typ tio år. Men det byggs knappt. Svenska folket vill inte äga sin lägenhet. Det är suspekt, som utomlands!

Det är väl lite som att en tredjedel fortfarande röstar på (S). En liten röst i bakhuvudet säger att det förmodligen är ganska korkat, men det är ju så härligt att vara en del av ett stort och själlöst kollektiv.

Ska man äga ska det vara fristående hus. Det låter bra med ägarrätt i lägenhet tills man inser risken med att dina grannar är så mycket friare att göra vad de vill med sin lägenhet, vilket i sin tur ger konsekvenser för de andra. Dessutom har man fortfarande ytor som behöver förvaltas gememsamt.
Citera
2024-09-07, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Exakt. Tittar man på Stockholm med omnejd är skuldsättning upp mot 13-16k per kvm ganska vanligt. Majoriteten av dessa BRF'er går en mycket dyster framtid till mötes när man räknar på framtida underhåll och värderavskrivningar
Fast tar man som ordförande o granska alla utgifter ser man att många har gjort fel beslut, mitt vanligaste exempel är men det kostar bara någon tusenlapp, men det är tusenlappar här och var , inte bara en utan massor av tusenlappar, sedan jag satt mig i styrelsen, även för samfälligheten, har kostnaderna sets över, finns uppgifter där min professionalitet överskrider många offerter vi får in.

Kan vara allt från ett avloppsrör läcker i källaren, Hsb ger en offert dom vill ha 17500kr för att fixa detta, Hsb har ringt Swoosh, detta vill dom ha betalt, jag detta fixar jag gratis, handlar om två gummi kopplingar o en meter 110 mm rör, jag gör det gratis kosta mig 450 kr har gjort fler såna reparationer helt gratis, där vissa i styrelsen nu börjar benämna, du måste få betalt, samfälligheten har vänt, börjat plocka bort HSB från bevaka soprum, vi har två pensionärer som tycker detta är kul, dessa är nu anställda, kostar mindre än HSB, Hsb ni kan inte ta jobben. ifrån oss.

Liknande med grejer jag gör, Hsb det är omoraliskt vad du gör, att du tar uppgifter från oss, vi skulle byta garageportar, Hsb hade offert på 35000kr per port, jag fixar det för 28000kr port, bytte 7 om dagen, pris per port hamna på 10975 kr, timtiden var mycket god, har aldrig tjänat så bra.
Hsb igen, detta är mycket omoraliskt gjort, samtidigt som föreningen tjäna 175000kr på jag bytte portarna.
Har börjat jobba mer o mer efter detta, plockar dom jobb som är intressanta, kan vara lite från någon läck i tak, eller bara justera vattenflöden, hade in både energiretur, samt vvs ingenjörer, även umeå energi för att få koll på varför vattenförbrukningen var så hög, samtliga gick bett, jag justera detta själv, en massa flödes ventiler, dvs varmvattenretur flödade i för hög fart, resultat folk spola mer kallvatten för att just få kallvattnen, returens hastighet värmde även kallvatten schakten, detta förstod ingen av ingenjörerna. Dessa slut kläm var installera separata mätare för varje hushåll, kostnad 4 milj, när det var så enkelt som att justera ner alla flödes ventiler. vattenkostnaden for ner direkt jag efter justera alla 80 st. massa små jobb, dom flesta företag vill ha hutlösa priser, bättre man tar dessa själv, hsb du är mycket omoralisk. Men är du firmatecknare är det du som bestämmer och inte Hsb.
Senast redigerad av hjorten16 2024-09-07 kl. 02:14.
Citera
2024-09-07, 02:23
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Det kan stämma. Det är en fri marknad, men få konsumenter efterfrågar den boendeformen.

Boendeformen har inte funnits lika länge som bostadsrätter och inte haft lika lång tid på sig att etablera sig i samhället. Allt handlar inte alltid om vad köparna efterfrågar som bixhax förklarar här: (FB) 85 Bostadsrättsföreningar i konkurs enligt SVT. Dags att se över systemet? . Det finns inget överflöd av lediga lägenheter där det finns arbete så de flesta har inte så mycket att välja på när det gäller typ av bostad.
Citera
2024-09-07, 04:05
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Då står du över många välskötta föreningar med god ekonomi. 2500 kr/kvm är inte mycket.
Nu spelar det så klart roll var i landet kåken står, men 5000/kvm är inte mycket det heller. Inte ens om huset ligger i en liten skithåla. Sen är belåning under ~15k/kvm ganska ointressant innan man faktiskt tittat på vad man lånat pengar till. En välskött BRF är en BRF som sköter sitt underhåll kontinuerligt snarare än att låta problemen staplas på hög för att sitta och stoltsera med sina låga belåningsgrad.
Citera
2024-09-07, 05:38
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Fast tar man som ordförande o granska alla utgifter ser man att många har gjort fel beslut, mitt vanligaste exempel är men det kostar bara någon tusenlapp, men det är tusenlappar här och var , inte bara en utan massor av tusenlappar, sedan jag satt mig i styrelsen, även för samfälligheten, har kostnaderna sets över, finns uppgifter där min professionalitet överskrider många offerter vi får in.

Kan vara allt från ett avloppsrör läcker i källaren, Hsb ger en offert dom vill ha 17500kr för att fixa detta, Hsb har ringt Swoosh, detta vill dom ha betalt, jag detta fixar jag gratis, handlar om två gummi kopplingar o en meter 110 mm rör, jag gör det gratis kosta mig 450 kr har gjort fler såna reparationer helt gratis, där vissa i styrelsen nu börjar benämna, du måste få betalt, samfälligheten har vänt, börjat plocka bort HSB från bevaka soprum, vi har två pensionärer som tycker detta är kul, dessa är nu anställda, kostar mindre än HSB, Hsb ni kan inte ta jobben. ifrån oss.

Liknande med grejer jag gör, Hsb det är omoraliskt vad du gör, att du tar uppgifter från oss, vi skulle byta garageportar, Hsb hade offert på 35000kr per port, jag fixar det för 28000kr port, bytte 7 om dagen, pris per port hamna på 10975 kr, timtiden var mycket god, har aldrig tjänat så bra.
Hsb igen, detta är mycket omoraliskt gjort, samtidigt som föreningen tjäna 175000kr på jag bytte portarna.
Har börjat jobba mer o mer efter detta, plockar dom jobb som är intressanta, kan vara lite från någon läck i tak, eller bara justera vattenflöden, hade in både energiretur, samt vvs ingenjörer, även umeå energi för att få koll på varför vattenförbrukningen var så hög, samtliga gick bett, jag justera detta själv, en massa flödes ventiler, dvs varmvattenretur flödade i för hög fart, resultat folk spola mer kallvatten för att just få kallvattnen, returens hastighet värmde även kallvatten schakten, detta förstod ingen av ingenjörerna. Dessa slut kläm var installera separata mätare för varje hushåll, kostnad 4 milj, när det var så enkelt som att justera ner alla flödes ventiler. vattenkostnaden for ner direkt jag efter justera alla 80 st. massa små jobb, dom flesta företag vill ha hutlösa priser, bättre man tar dessa själv, hsb du är mycket omoralisk. Men är du firmatecknare är det du som bestämmer och inte Hsb.
Klockrent!

Bode i brf 90 talets början ej HSB och den föreningen fungerade lite som du beskriver, fanns nån som var duktig på VVS, skulle det snickras fanns det nån som kunde och fler som hjälpte till, gräset klipptes av nån bara för den tyckte det var kul, trappor städades av några kärringar osv. Styrelsen tog räkmacka på möten de hade som arvode. Ja givetvis välskött förening med låga avgifter och ekonomi i balans och under tiden jag hade den brf så noll ökning av avgift.

Såg på hemmet nån lägenhet som var till salu där nyligen och var in och titta på uppgifter från förening. Idag arvode ordförande 24000:- kassör samma och ledamöter mindre osv. Allt utlagt på firmor från gräsklipp till byta en glödlampa i offentlig del. Avgifter givetvis gått upp rätt rejält och skuldsättning ökat
Verkar som alla ska sko sig och tanken ha något gemensamt man är rädd om och hjälper till i är lika dött som ideella krafter inom idrott mm.

Samma med nya brf, läser man kontraktet noga innan köp noggrant så inser man vilken fälla det kan bli och hur personligt ansvarig man är för detta ekonomiskt. Räcker med ett par som inte klarar av kostnader typ efter skilsmässa, arbetslös osv och ekonomin brakar snabbt utför, övriga ansvariga för kostnadsökning som blir och avgifter drar iväg och lägenheterna blir i princip osäljbara. Det i kombination man vill/orkar inte göra ett skit själva utan dyra firmor ska anlitas, styrelse ska ha sin del osv så förstår man hur känsligt det är. Räntehöjning, elpriser mm blir dödsstöten för många nybildade föreningar och återstår lämna in ansökan om kk. Skulle aldrig sätta mig i en nybygge brf.
Citera
2024-09-07, 05:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Om du vill ha en ägarlägenhet är det bara att du köper dig en. Anledningen till att folk vill ha bostadsrätter är att de slipper strul och kan kollektivisera t.ex. renoveringar, förhandlingar om snöröjning m.m.

Det är bra att vanskötta bostadsrättsföreningar går i konkurs. Kommunens bostadsbolag bör gå in och ge bud på boet.

Det är väl inte ett dugg bra att vanliga personer förlorar hela sin förmögenhet?
Sitt livs besparing och hamnar i skuld tills den dag de dör, trots att de inte äger något längre.
Förklara varför det är bra för jag förstår det inte.

Det blir så här när det är dålig ekonomi i en del föreningar.
Folk har inte kollat upp föreningen innan de köpte bostaden.
Läste om ett par som köpte en bostadsrätt där man inte ens fick tillgång till årsredovisningarna.
Hela styrelsen var korrupt i denna förening.
Nu riskerar den att gå i kk o alla pengar går då förlorade.
Tragiskt öde men man borde gjort sin hemläxa bättre.
Citera
2024-09-07, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deloso
Mitt fetade ,
Herrejävlar vad du är ute och cyklar ! Du har fel rakt av-just saying.

Läs inlägg #60.
Senast redigerad av brakfesten009 2024-09-07 kl. 07:08.
Citera
2024-09-07, 07:02
Avslutad
Jag rekommenderar att man inte köper i en br förening under 30 bostadsrätter. Du får betydligt större muskler via avgiften och lånemöjligheter täcka kostnader t ex renoveringar ju fler br som finns i föreningen. Är det väldigt få br, 10 o under, så kan det bli problem låna o högre räntor för föreningen samt problem få ihop en styrelse och större risk för grannosämja. En sak som är bland de kostsammaste för en förening i underhåll och drift är hissar. Något som kanske man inte tänker på. Det är min uppfattning. Byte hisslinor efter några år är kostsamt. Finns en del äldre föreningar som tagit lån för eftermontering hissar. Det är en dyr affär.
Senast redigerad av lone star 2024-09-07 kl. 07:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in