2024-09-07, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Jag amorterar inte ens, mina lån är sen innan kravet, värdeökning och inflation har dessutom amorterat åt mig så pass att de skulle vara amorteringsfria ändå nu.
Bra gjort. Jag förstår mig alls inte på de där som menar att man ska betala av hela bostadslånet.
Citera
2024-09-07, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superburkeen
Eh va ?
Köpte mitt utanför 1,1 miljon renovera för 1.1 miljon värderades till 3.8, 3 månader senare värderat till 4.5 idag efter 7 år
( byggt pool utbyggnad själv för 300' utöver dessa 2,2 mil)
Detta är alltså bara en kostar och ingen investering ?
Ja jag bor i huset.

"En investering är en kapitalinsats som förväntas leda till framtida avkastning. "

2 miljoner skulle jag säga är en bra avkastning på en investering i ett hus ?

Det gäller inte alla hus, herregud.
Är du korkad eller?

Likadant resonemang kan du applicera på vilken investering som helst.
Citera
2024-09-07, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Det gäller inte alla hus, herregud.
Är du korkad eller?

Likadant resonemang kan du applicera på vilken investering som helst.

Nej är du ?
Köper du en fond så räknas det som en investering vare sig den kommer crasha eller öka i värde
En investering är något som förväntas gå upp i värde det betyder inte att det måste gå upp i värde..
Historiskt sätt går hus alltid upp i värde
Så länge befolkningen ökar så ökar husvärden
Dvs ett husköp är en investering
Senast redigerad av Superburkeen 2024-09-07 kl. 12:22.
Citera
2024-09-07, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superburkeen
Nej är du ?
Köper du en fond så räknas det som en investering vare sig den kommer crasha eller öka i värde
En investering är något som förväntas gå upp i värde det betyder inte att det måste gå upp i värde..
Historiskt sätt går hus alltid upp i värde
Så länge befolkningen ökar så ökar husvärden
Dvs ett husköp är en investering

Du är helt korkad
Citera
2024-09-07, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Du är helt korkad
Jag antar att du trollar med tanke på ditt namn men;
"En investering är en ekonomisk satsning som görs med förhoppning om framtida avkastning"
Citera
2024-09-07, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Bra gjort. Jag förstår mig alls inte på de där som menar att man ska betala av hela bostadslånet.
Varför det? Ditt lån kostar ju pengar?
Citera
2024-09-07, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Varför det? Ditt lån kostar ju pengar?
Alternativet är att pengarna är låsta. Ganska trevligt att ha en miljon eller två extra, undanstoppade lagom till pensionen.

Så länge man inte rör dem har man dem på börsen. Det kommer troligen ge mer än vad det kostar i ränta.

Nackdelen om man använder upp pengarna innan man dör, är att barnen får ärva mindre.
Citera
2024-09-07, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Alternativet är att pengarna är låsta. Ganska trevligt att ha en miljon eller två extra, undanstoppade lagom till pensionen.

Så länge man inte rör dem har man dem på börsen. Det kommer troligen ge mer än vad det kostar i ränta.

Nackdelen om man använder upp pengarna innan man dör, är att barnen får ärva mindre.
Jag tänker nog generellt som du men det ena utesluter ju inte det andra, helt klart trevligt att ha några mille på banken men det är trevligt att ha små lån också.

Sen är det så klart sant att inflationen äter upp lånen och 1 miljon i lån idag motsvarar kanske en halv miljon om 20 år.
Citera
2024-09-07, 16:50
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
150 år är ett totalt ointressant intervall. På den tiden dog svenskar av svält om det blev en kall sommar.
Självklart är det relevant, det visar på att över tid så är en bostad inte en bra investering.
Citat:
Inte konstigt om börsen gått upp lite mer än bostad eftersom bostad nådde sin ATH 2022 medans börsen är riktigt nära ATH nu. Räcker att börsen sjunker 20% så har du samma avkastning som bostad 700% på 27 år.

Jag ser på dina exempel att du inte kan räkna och vidare diskussion är inte intressant. Jag tror inte du är mottaglig.

Själv har jag 25% av mina pengar (mycket) i bostäder, 25% i xact bear, 50% cash. Jag har maxat cash precis som Buffet, börssmäll väntar runt hörnet. Även bostad kommer att gå ner men inte i närheten så mycket.
Okej, lycka till.
Citera
2024-09-07, 16:51
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Fel tänkt igen. Jag själv har bytt ner från 11 rum till 3 rum när barnen flyttade hemifrån, inga problem att realisera vinsten med lägenhet. Men framför allt har du missat att man aldrig "realiserar" sin vinst. Vad ska man ha den till? Ytterligare en investering naturligtvis. Så man ligger kvar med lägenheter som jag, som har köpt 4 st lägenheter för pengarna från 11-rummaren. Som jag f.ö. fått nästan gratis eftersom jag varit med på bostadsmarknaden sedan 1988. Barnen har fått 20% av lägenheterna, jag ligger kvar med 80%.
Att äga bostäder utöver den man lever i är regel en investering eftersom det innebär ett kassaflöde om du hyr ut den till exempel.
Citera
2024-09-07, 16:53
Medlem
Kan och kan. Du kan se vad du vill som en investering.

Jag tror en viktig aspekt här är att svensken gärna vill framstå som rik. Det finns någon del av folkhemmet som bakom den ytliga jantelagen egentligen har ett behov av att känna "man är minsann förmögen".

Detta blir ju extra olyckligt eftersom svensken inte är rik, och på senaste år snarare närmar sig beskrivningen relativt fattig (då jämfört med länder och regioner där folk har det bättre ställt - det mest uppenbara exemplet USA - inte jämfört med Uganda).

I rikare delar av världen tar man inte överhuvutaget upp primär bostad som "net worth". Och det innebär ju att om svensken plötsligt gör det ändå så kan man få det att se ut som att man inte har mindre pengar än amerikanerna för man använder X miljoner som hypotetisk realisering av hemmet, medan amerikanen inte tar upp sitt hem i ekvationen.
Citera
2024-09-07, 16:54
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Att äga bostäder utöver den man lever i är regel en investering eftersom det innebär ett kassaflöde om du hyr ut den till exempel.
En BR har avsevärt lägre månadskostnad än en HR och i så fall borde du kalla den skillnaden ett kassaflöde, från dig själv. Vilket visar hur snett ute du är.

Jag killgissar att 1M svenskar blivit miljonärer på sina bostäder, och 100k blivit miljonärer på aktier. Så vad ska man rekommendera en nybörjare att köpa?...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in