Citat:
Ursprungligen postat av
Libertarismus
De senaste 27 åren har börsen gått upp runt 900%. De senaste 150 åren har bopriserna bara gått upp de senaste 20-30 åren medan de legat stilla i princip hela 1900-talet. Bostaden är en riskabel investering, tro inget annat.
Självfallet kan en bostad sjunka med 50%, dels på grund av att bostadsbubblan spricker, dels på grund av att huset förfaller eller brinner upp.
Visst, men det är inte ett argument för att ha bostaden som en investering, utan för att man vill konsumera sin bostad.
Som ordförande för en brf har jag börjat inse att många börjar investera i bostäder, föräldrar köper som delägare till sina barn, det är just här jag ser en förändring, av alla som köpt som delägare till sina barn hamnar dessa ofta på andrahandsuthyrning, barnet ska givetvis studera på annan ort i några år, när jag börjar o se att ca 70% av dessa delägda hamnar på just uthyrning, förstår man att köpet är enbart en investering. Vi prova gå upp i hyresnämnden, men domaren berätta, dom har giltigt skäl.
Vi får fler förfrågningar om juridiskperson får köpa, mäklare har lustläst stadgarna, påstår vi måste godkänna juridisk person, men enligt stadgar behöver vi inte godkänna.
Hyr man ut en brf i en förening med god ekonomi har man oftast även en låg avgift, personen som investerat får en skattefri utdelning varje månad, upp till 45000 kr per år för just uthyrning. dvs man har rätt att hyra ut till skäligt pris, Man får skattefri avkastning på placerat kapital, samt man deltar även i en värdeökning.