2024-09-06, 21:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kl1911
Är det värt att söka jobb på pendeln eller är det totalt skit utan tågvärd?
Det är inte alls jobbigt utan tågvärd normalt sett. Det är lite jobbigare när det blir evakueringar och sådant men annars inte.
Citera
2024-09-06, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poxxaq
Det är inte alls jobbigt utan tågvärd normalt sett. Det är lite jobbigare när det blir evakueringar och sådant men annars inte.

Det kan jag tänka mig.

Är kamerorna bra för att se bak någonting?
Blir det inte ofta mycket strul vid trafikutbyte?

Hade uppskattat enormt om du kunde lista några för och nackdelar/svårigheter med pendeln, om du orkar.
Citera
2024-09-06, 21:36
Avslutad
Citat:
Är kamerorna bra för att se bak någonting?
Blir det inte ofta mycket strul vid trafikutbyte?

Hade uppskattat enormt om du kunde lista några för och nackdelar/svårigheter med pendeln, om du orkar.
Kamerorna är ganska bra, men dom blir smutsiga och ibland måste man putsa dom. När det snöar får man gå ut manuellt och borsta kamerorna ibland som tar tid. att gå fram och tillbaka på över 400m. Det är en stressig tidtabell och ganska jobbigt med långa turer att åka fram och tillbaka. Vissa får ont i nacken av att kolla i kamerorna.

Fördelar är hög lön, man kan få önska pass för att anpassa efter fritidsaktiviteter och att vi inte har kvartstid.
Citera
2024-09-06, 22:02
Medlem
Citat:
Kamerorna är ganska bra, men dom blir smutsiga och ibland måste man putsa dom. När det snöar får man gå ut manuellt och borsta kamerorna ibland som tar tid. att gå fram och tillbaka på över 400m. Det är en stressig tidtabell och ganska jobbigt med långa turer att åka fram och tillbaka. Vissa får ont i nacken av att kolla i kamerorna.

Fördelar är hög lön, man kan få önska pass för att anpassa efter fritidsaktiviteter och att vi inte har kvartstid.
Tack! Men om man måste gå 400m fram och tillbaka måste man ju bli sen kan jag tänka mig? Aja, inte mycket att göra åt såklart.

Är det 2 år till slutlön? Har Södertälje hamn samma lön som Stockholm?
Citera
2024-09-06, 22:04
Avslutad
Citat:
Tack! Men om man måste gå 400m fram och tillbaka måste man ju bli sen kan jag tänka mig? Aja, inte mycket att göra åt såklart.

Är det 2 år till slutlön? Har Södertälje hamn samma lön som Stockholm?
Ja man blir sen, det är så det är. Om det är före din rast så kan du få skippa stationer fram till City/Södertälje där du byter av så rasten inte spricker.

Ja två år till slutlön oavsett vart man är stationerad.
Citera
2024-09-06, 22:34
Medlem
Citat:
Ja man blir sen, det är så det är. Om det är före din rast så kan du få skippa stationer fram till City/Södertälje där du byter av så rasten inte spricker.

Ja två år till slutlön oavsett vart man är stationerad.
Nice. Man hör väldigt mycket skit om pendeln, men du trivs bra eller?
Citera
2024-09-06, 22:45
Avslutad
Citat:
Nice. Man hör väldigt mycket skit om pendeln, men du trivs bra eller?
Ja det gör jag. Men hade varit skönt med lite längre stopp ibland, att få köra tåg på riktigt. Men jag trivs bra.
Citera
2024-09-06, 23:22
Medlem
Citat:
Ja det gör jag. Men hade varit skönt med lite längre stopp ibland, att få köra tåg på riktigt. Men jag trivs bra.
Roligt att höra. Ja det kan jag tänka mig.
Citera
2024-09-07, 01:30
Medlem
Citat:
En till fråga jag kom på, vad brukar nettolönen hamna på ungefär?
PMade dig även en fråga angående schemat, vet inte om du vill dela sånt här, jag vet inte.
Citera
2024-09-08, 10:21
Medlem
Pendeln är inte så dålig som ryktet säger, för 10-15 år sedan var det honungsburken och det var i stort sett kö för att få börja där, men mycket vatten har runnit under broarna sedan dess, om man säger så.

Dock börjar det nog snart bli fulltalighet där och inte lika lätt att få jobb längre, tror arbetsmarknaden runt Stockholm kan bli tuffare nu om SJ AB slutar köra sin Uppsalapendel osv.

Som ny skulle jag inte börja direkt på pendeln, jag skulle börja köra längre sträckor så att man "kört av sig", sedan efter typ 2 år skulle jag sökt pendeln, då har man hunnit köra längre sträckor och lönen på pendeln är sämre än på andra ställen år 1 och 2 har jag för mig.

När man kört av sig några år med längre körningar är det inget man strävar efter senare, iallafall inte jag, det är samma spårvidd.

Men som jag skrev, jag tror att arbetsmarknaden kan bli kärv igen, det går hela tiden i cykler mellan underskott och överskott av lokförare likt en sinuskurva, så man kanske får vara beredd att söka arbete på annan ort efter examen.
Senast redigerad av JoyyeBoy 2024-09-08 kl. 10:42.
Citera
2024-09-08, 10:35
Medlem
Jag upplever att pendeln i Stockholm har väldigt mycket strul och problem som ger mycket och återkommande störningar för resenärerna. Delvis en förklaring till varför det är så svårt att locka tillbaka alla resenärer som försvann under covidepidemin eftersom de i stor utsträckning sökte andra lösningar.

Men jag upplever också att under alla dessa problem och strul som så ofta uppstår så är det ingen som anklagar föraren av pendeltåget. Stämmer det att ni slipper denna negativa uppmärksamhet eller är det bara en massmediagrej att det inte kommer fram att ni blir utsatta för resenärernas bristande tålamod, stress och frustration över att få sina dagar förstörda?
Citera
2024-09-08, 10:39
Medlem
snurresprettiss avatar
Hur långa pass blir det i streck som längst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in