Citat:
Ursprungligen postat av
Marulkspaj
Angående Pierre Sandberg så googlade jag honom och fann att han var ordförande på för tunnelbaneförarnas sekoklubb i stockholm efter att Veolia sparkat den tidigare ordföranden. Sen gick han direkt till Veolia som förhandlingschef. Det kanske är en normal väg att gå, men det sticker lite i mina ögon och sen att se hans uttalanden om lokförarlönerna….
Men nu min fråga: kan en lokförare köra ”på atc” och strunta i signalerna? Säg att man åker katrineholm till flen eller så, med den hastigheten de susar fram finns det väl ingen chans att se signalerna i tid? Så kör man bara på vad panelen i tåget säger och inte signalerna?
Man hinner se och ska se om signalerna lyser rött, grönt eller är släckta när man framför tåget, även fast vi har ATC/tågskyddsystem ombord. En släckt signal är jämställd med att den lyser rött, alltså "Stopp".
Sedan har man väldigt stor hjälp av ATC/tågskyddsystemet, men det undantar inte att man som lokförare ändå ska titta på ut på spår, signaler, skyltar, tavlor och kontaktledningen mm.
Tågets ATC/tågskyddsystem ska bromsa tåget om inte lokföraren gör det, men det kan hända att tåget då kanske bromsas så sent att stoppsignalen ändå passeras något, det beror helt på situationen och tågets egenskaper.