2022-08-02, 00:48
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marulkspaj
Men nu min fråga: kan en lokförare köra ”på atc” och strunta i signalerna? Säg att man åker katrineholm till flen eller så, med den hastigheten de susar fram finns det väl ingen chans att se signalerna i tid? Så kör man bara på vad panelen i tåget säger och inte signalerna?
Om det är rött i nästa signal så börjar atcn tjuta om man inte sänker hastigheten (om jag inte minns fel) och bromsar inte föraren så går atcn in och gör det.
Citera
2022-08-02, 06:59
Medlem
Citat:
Angående Pierre Sandberg så googlade jag honom och fann att han var ordförande på för tunnelbaneförarnas sekoklubb i stockholm efter att Veolia sparkat den tidigare ordföranden. Sen gick han direkt till Veolia som förhandlingschef. Det kanske är en normal väg att gå, men det sticker lite i mina ögon och sen att se hans uttalanden om lokförarlönerna….

Men nu min fråga: kan en lokförare köra ”på atc” och strunta i signalerna? Säg att man åker katrineholm till flen eller så, med den hastigheten de susar fram finns det väl ingen chans att se signalerna i tid? Så kör man bara på vad panelen i tåget säger och inte signalerna?

Man hinner se och ska se om signalerna lyser rött, grönt eller är släckta när man framför tåget, även fast vi har ATC/tågskyddsystem ombord. En släckt signal är jämställd med att den lyser rött, alltså "Stopp".
Sedan har man väldigt stor hjälp av ATC/tågskyddsystemet, men det undantar inte att man som lokförare ändå ska titta på ut på spår, signaler, skyltar, tavlor och kontaktledningen mm.

Tågets ATC/tågskyddsystem ska bromsa tåget om inte lokföraren gör det, men det kan hända att tåget då kanske bromsas så sent att stoppsignalen ändå passeras något, det beror helt på situationen och tågets egenskaper.
Senast redigerad av JoyyeBoy 2022-08-02 kl. 07:02.
Citera
2022-08-02, 14:00
Medlem
Kupos avatar
"Vid besvärliga siktförhållanden vid körning med ATC-besked i hastigheter över 40 km/tim behöver föraren inte ta hänsyn till att signaler eller tavlor inte syns på tillräckligt avstånd."

Fortfarande inte helt kul att köra när man inte ser något men det får iaf göras. I normalfallet ska dock ATCn bara ses som ett hjälpmedel. Det finns sträckor där det kan vara för sent att bromsa när ATCn upptäcker att det är stopp i nästa signal.
Citera
2022-08-02, 17:14
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kupo
"Vid besvärliga siktförhållanden vid körning med ATC-besked i hastigheter över 40 km/tim behöver föraren inte ta hänsyn till att signaler eller tavlor inte syns på tillräckligt avstånd."

Fortfarande inte helt kul att köra när man inte ser något men det får iaf göras. I normalfallet ska dock ATCn bara ses som ett hjälpmedel. Det finns sträckor där det kan vara för sent att bromsa när ATCn upptäcker att det är stopp i nästa signal.
Det finns verkligen en del sådana ställen. I nerförsbacke, halkigt (som det ofta kan bli av dagg från dimman), stoppsignalen befinner sig precis efter en nollsektion (spänningslös del som man av förklarliga skäl inte vill stanna inom) osv.. då är det spännande när man inte kan se något.
Meeeen är det så superkassa väderförhållanden så är det ingen som halshugger dig ifall du håller en hastighet strax under gällande hastighet. Finns ett par platser längs Norra stambanan när jag körde gods som jag många gånger börjat bromsa innan försignalen UTIFALL den visade vänta stopp.

Vet jag hört om ett par förare som blivit försenade pga dålig linjekännedom och det varit tät dimma.
Citera
2022-08-02, 18:36
Medlem
Marulkspajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke
Det finns verkligen en del sådana ställen. I nerförsbacke, halkigt (som det ofta kan bli av dagg från dimman), stoppsignalen befinner sig precis efter en nollsektion (spänningslös del som man av förklarliga skäl inte vill stanna inom) osv.. då är det spännande när man inte kan se något.
Meeeen är det så superkassa väderförhållanden så är det ingen som halshugger dig ifall du håller en hastighet strax under gällande hastighet. Finns ett par platser längs Norra stambanan när jag körde gods som jag många gånger börjat bromsa innan försignalen UTIFALL den visade vänta stopp.

Vet jag hört om ett par förare som blivit försenade pga dålig linjekännedom och det varit tät dimma.

Så man får inte skit av chefen om man blir sen?
Citera
2022-08-02, 18:39
Medlem
Kupos avatar
Citat:
Mest tågklareraren som brukar kunna klaga om det går långsamt.
Citera
2022-08-02, 18:44
Medlem
Citat:

Man får ju skriva en förseningsrapport om varför man blev sen, kan påverka andra tåg och det är ju bötesbelopp emellan operatörer och Trafikverket.
Citera
2022-08-03, 07:18
Medlem
Marulkspajs avatar
Citat:

Okej för jag pratade med en fd tunnelbaneförare och de fick snacka med sin chef om de var försenade för ofta. De hade tydligen en grej som mätte deras punktlighet på sekunden.
Senast redigerad av Marulkspaj 2022-08-03 kl. 07:18. Anledning: Stavade fel, rättade
Citera
2022-08-03, 09:41
Medlem
Citat:
Okej för jag pratade med en fd tunnelbaneförare och de fick snacka med sin chef om de var försenade för ofta. De hade tydligen en grej som mätte deras punktlighet på sekunden.

Ja, typ så är det på pendeltågen också, man får iallafall samtal eller mail där de vill veta orsaken om ett tåg är 3 minuter sent eller mer och man inte skrivit rapport på det.
Citera
2022-08-03, 09:47
Medlem
LKKINGENs avatar
Du skriver lokförare i rubriken men att köra lok och regionaltåg/tunnelbana är två vitt skilda utbildningar samt har andra krav för att man skall bli antagen, en ändring av rubriken kanske skulle vara på sin plats.
Citera
2022-08-03, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Du skriver lokförare i rubriken men att köra lok och regionaltåg/tunnelbana är två vitt skilda utbildningar samt har andra krav för att man skall bli antagen, en ändring av rubriken kanske skulle vara på sin plats.

Ja precis, vad som gäller på tunnelbanan, spårväg och andra banor som inte är järnväg går inte riktigt alltid att applicera på lokföraryrket, som du skriver är det helt olika, det som möjligen är minsts gemensamma nämnare är att de går på spår och ofta har 1435 mm som spårvidd, liksom järnvägen har :-)

Många tror dock tyvärr att pendeltåg och tunnelbana är ungefär samma sak.
Citera
2022-08-03, 14:59
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
De vill mest veta varför det går långsamt.

Är det något i infrastrukturen? Halka? Tungt tåg? Rullar tåget? (de ser ju inte i realtid att tåget rullar utan bara vilken blocksträcka som tåget befinner sig på)
Har tåget lägre största tillåtna hastighet än planerat? Det påverkar framtida möten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in