2024-09-04, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 21.savage
Aftonbladet 200 sekunder har nyligen gjort ett reportage om Riddermark Bil.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Eyl3oK/chattar-avslojar-sa-lurar-riddermark-sina-kunder

Diskutera om Riddermarks, har du köpt bil där?
Eller har du någon annan erfarenhet av dom?

Har aldrig handlat där, men har ett par bekanta som gjort det och samtliga har pratat så jvla illa om dem efteråt. Bilar går sönder inom en månad efter köp. Det visar sig va fusiklagat osv osv.

Det är märkligt att nån driver bolag på det sättet och tror att de ska komma undan med det (ja det har de väl gjort fram tills nu).
Citera
2024-09-04, 10:18
Medlem
Limma skinkbits avatar
Ni som försvarar Riddermarks i inlägg efter inlägg, jobbar ni på Riddermarks eller handlar det bara om att ni hatar Aftonbladet?
Hur hade det låtit om det varit Riks eller Samtiden som hade gjort granskningen och ställt VD mot väggen?
Citera
2024-09-04, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Att det systematiska fusket i bilbranchen inte är enbart i försäljningsledet utan även på
verkstadssidan.

Jag känner till rätt många bilverkstäder som systematiskt fuskar så fort de får chansen.

Du lämnar in din hyfsat nya bil för att fixa bromsarna och de rensar den på bra delar och sätter på gammalt skit istället. Du kommer ut med bättre begagnade bromsar som visserligen funkar men dina nya bromsar sitter på mekanikerns bil. Det gör oxå ditt avgassystem och några glappande reläer ihop med annat smått och gott.

Ett bra sätt att slippa köpa reservdelar själv och få tillbaka kunderna…
Citera
2024-09-04, 10:40
Medlem
Dille24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag känner till rätt många bilverkstäder som systematiskt fuskar så fort de får chansen.

Du lämnar in din hyfsat nya bil för att fixa bromsarna och de rensar den på bra delar och sätter på gammalt skit istället. Du kommer ut med bättre begagnade bromsar som visserligen funkar men dina nya bromsar sitter på mekanikerns bil. Det gör oxå ditt avgassystem och några glappande reläer ihop med annat smått och gott.

Ett bra sätt att slippa köpa reservdelar själv och få tillbaka kunderna…

Roligt att du nämner det för min upplevelse är lite i den stilen. Det slår nästan aldrig fel. Man kan köra med sin bil i tre år utan problem men så måste man byta bromsskiva eller något likande man inte pallar själv, lämnar in på verkstad och redan ett par dagar senare börjar något annat krångla.. tycker att jag har bra kontakt med gubbarna på min verkstad så givetvis lämnar jag in bilen igen och efter ett par tre besök så fungerar allt perfekt.. tills det blir något problem nästa gång.

Har tom skapat en tråd om detta efter att besiktningsmannen som klagat på en kass stötdämpare (som jag bytt efter anmärkning och sedan körde tillbaka till samma station) hävdade att verkstaden som bytt måste sabbat mitt lager då det var bra några dagar tidigare...

Sålde en gång en gammal bil till en bilfirma liknande riddermark och delar upplevelsen ovan. Snubben klagade på allt, bilen var inte alls vad den utlovade och han fick den nästan gratis. Dagen efter var den ute för tre gånger pengarna, tror knappast att de åtgärdat något..
Citera
2024-09-04, 10:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Ni som försvarar Riddermarks i inlägg efter inlägg, jobbar ni på Riddermarks eller handlar det bara om att ni hatar Aftonbladet?
Hur hade det låtit om det varit Riks eller Samtiden som hade gjort granskningen och ställt VD mot väggen?

Det handlar inte om att försvara Riddermarks, utan om att förstå att det här är riktig slaskjournalistik av värsta sort som man inte ska lyssna på utan att ha hela bilden klar för sig vad som faktiskt hänt.

Med så många bilaffärer gjorda är det klart att det kommer att finnas brister i några av fallen och när det finns incitament att maxa försäljning så kommer några säljare att passera alla gränser och gå över lik. Så har det alltid varit i alla säljbranscher, men det behöver inte ha med själva företaget de jobbar på att göra.
Citera
2024-09-04, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Visst men det här är rent slask ur ett journalistiskt perspektiv och renodlad smutskastningskampanj, där ingen säljare som varit inblandad fått försvara sig, eller några påstådda gömda dokument redovisats. Eller att den faktiska krockskadan redogjorts för.

Ska de göra ett ordentligt journalistiskt jobb så borde de först leta rätt på säljarna som var involverade i SMS-konversationen och låta de uttala sig och plocka fram det där dokumentet så att alla kan läsa vad som stod i det om den "krockade" bilen. Vad var det för slags krockskada? Det lämnas ut till läsarnas fantasi.

I annat fall är det ingen granskning, utan bara smutskastning och skräp.
Det är väl knappast Aftonbladets uppdrag att konfrontera säljarna eller annan personal. De som är anställda av Riddermark får antas ha en ställningsfullmakt, det vill säga allt som dom gör inom ramen för sitt uppdrag inom företaget är företaget ansvariga för. Därför är det inte konstigt att dom intervjuar ägaren. Dina försvarstal blir bara mer och mer patetiska. Det är i princip bara du som inte begriper att du sprider dynga och lögner i ditt patetiska försök att få Riddermark att se bättre ut än vad dom är, nästan alla andra i tråden inser att Riddermark är myglare.
Citera
2024-09-04, 10:59
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eeeemiiiil
Nog normalt att kontrollera vad det finns för garantier, passar inte galoscherna får man köpa annat

Vad är det du inte fattar?
En bilhandlare är skyldig att informera om allt som avviker mot allt som normalt kan förväntas rörande en bil utifrån ålder och körda mil etc.
Citera
2024-09-04, 11:16
Medlem
Tjobros avatar
Min polare jobbade där ett tag och han berättade hur de aktivt lär ut nya medarbetare att manipulera kunder. Ruckel-Wallstreet med andra ord.
Citera
2024-09-04, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Roligt att du nämner det för min upplevelse är lite i den stilen. Det slår nästan aldrig fel. Man kan köra med sin bil i tre år utan problem men så måste man byta bromsskiva eller något likande man inte pallar själv, lämnar in på verkstad och redan ett par dagar senare börjar något annat krångla.. tycker att jag har bra kontakt med gubbarna på min verkstad så givetvis lämnar jag in bilen igen och efter ett par tre besök så fungerar allt perfekt.. tills det blir något problem nästa gång.

Har tom skapat en tråd om detta efter att besiktningsmannen som klagat på en kass stötdämpare (som jag bytt efter anmärkning och sedan körde tillbaka till samma station) hävdade att verkstaden som bytt måste sabbat mitt lager då det var bra några dagar tidigare...

Sålde en gång en gammal bil till en bilfirma liknande riddermark och delar upplevelsen ovan. Snubben klagade på allt, bilen var inte alls vad den utlovade och han fick den nästan gratis. Dagen efter var den ute för tre gånger pengarna, tror knappast att de åtgärdat något..

Har man råkat ut för det en eller möjligen två gånger så är det en slump, men den 5e gången så är det ett tydligt mönster…
Citera
2024-09-04, 11:23
Medlem
ace67s avatar
Låter som M2'an som omtalas i Aftonblaskan har råkat ut för "crank hub issue" .
Citera
2024-09-04, 11:33
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 21.savage
Aftonbladet 200 sekunder har nyligen gjort ett reportage om Riddermark Bil.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Eyl3oK/chattar-avslojar-sa-lurar-riddermark-sina-kunder

Diskutera om Riddermarks, har du köpt bil där?
Eller har du någon annan erfarenhet av dom?
Har bilhandlarnas rykte förbättrats något under 2000-talet? Annars är det väl ingen överraskning att bilhandlare är oärliga?

Tidigare ansågs bilhandlaren vara den oärligaste affärsman en vanlig människa någonsin kom i kontakt med. De var precis på gränsen till att vara yrkeskriminella.

Man sa knappt ”bilhandlare” utan det var snarare ”bilskojare”. ”Bilhandlare” kunde också användas som epitetet för någon skojeriverksamhet. ”Det var rena bilhandeln” kunde man säga om någon affär som lurat sina kunder. ”Bilhandlartyp” beskrev en oljig och lurig person i överdrivet eleganta men illasittande kläder.
Citera
2024-09-04, 11:35
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace67
Låter som M2'an som omtalas i Aftonblaskan har råkat ut för "crank hub issue" .

Ja, högst troligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in