2024-09-04, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azerty
Hade tänkt både sälja min bil och köpa bil från dem, men avstår det nu. Sett att vissa bilhandlare köper från KVD (vilket de inte borde få) sen säljer de bilen utan att påpeka de fel som kvd hittat. Riktigt svinaktigt beteende.

Borde vara ett speciellt straff för människor som gör sånt.

Jag har budat på bilar på KVD som haft anmärkningar som glapp spindelled, hjullager vänster slut,
AC ur funktion. dvs relativt dyra reparationer att utföra. Kanske 15-20.000 kr

Dagen efter ligger den på blocket utan notering om att den har brister för 20.000 kr mera.
Dom känner alltså till att den har kända fel men säger inget.
10 personer provkör bilen och 7 av 10 märker felen, 3 av 10 är inte så bra på bilar och märker inget.
bedrägeri. Hotar någon med domstol så köper som tillbaka bilen och säljer igen.
Går det så går det.
Citera
2024-09-04, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Ingen aning om vad du menar med detta?

Att det systematiska fusket i bilbranchen inte är enbart i försäljningsledet utan även på
verkstadssidan.
Citera
2024-09-04, 09:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Att det systematiska fusket i bilbranchen inte är enbart i försäljningsledet utan även på
verkstadssidan.

Självklart kan det mycket väl vara så. Det har jag inte ifrågasatt, men däremot lämnar aftonbladets journalistiska arbete en hel del att önska.
Citera
2024-09-04, 09:49
Medlem
Citat:
Till Riddermarks försvar så får man säga att de har en enorm omsättning på bilar och om de har några fula fiskar till säljare som inte är ärliga så kan det dessvärre finnas några rötägg som förstör för andra säljare och för bolaget.

Men det betyder inte att alla är missnöjda med dem. Annars hade de inte haft en så stor omsättning på bilar om deras tjänster sög och alla kunder kände sig lurade.

Av vad jag själv hört av flera kollegor och bekanta så verkar både säljare och köpare nöjda och inga klagomål alls på vare sig deras tjänster, eller att de känt sig lurade.
Så är du ju. Jag tycker att VD:n hade bra svar på det frågorna som ställdes.
Citera
2024-09-04, 09:52
Medlem
Citat:
Självklart kan det mycket väl vara så. Det har jag inte ifrågasatt, men däremot lämnar aftonbladets journalistiska arbete en hel del att önska.

DÄR blir vi helt 100 % ÖVERENS
Citera
2024-09-04, 09:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Så är du ju. Jag tycker att VD:n hade bra svar på det frågorna som ställdes.

ja det är min uppfattning också. Så innan man går bananas och menar att han är en bilskojare så borde man åtminstone se hela intervjun med honom.

Hade han varit en skojare på riktigt så hade han inte ställt upp på någon intervju överhuvudtaget.
Citera
2024-09-04, 09:53
Medlem
Ringhals3s avatar
Skulle dessa bilnasare vara värre än andra bilnasare av beg bilar?

Vi som minns Solvalla Biltorg är rätt förhärdade...

Edit: Såg just att Solvalla Biltirg var skojaren Leif-Ivan Karlssons gamla firma....
Senast redigerad av Ringhals3 2024-09-04 kl. 09:56.
Citera
2024-09-04, 10:06
Medlem
Citat:
ja det är min uppfattning också. Så innan man går bananas och menar att han är en bilskojare så borde man åtminstone se hela intervjun med honom.

Hade han varit en skojare på riktigt så hade han inte ställt upp på någon intervju överhuvudtaget.
Att se saker nyanserat ligger nog inte i tiden
Citera
2024-09-04, 10:06
Medlem
Karmans avatar
Folk köper alltså beg. bilar på nätet utan att ens ha provkört dem? Det är något jag aldrig skulle göra. Man kan helt enkelt inte lita på någon bilhandlare, utan man måste själv kolla bilen ordentligt, proköra den etc. innan affär. Har man inte de kunskaperna, får man ta med någon person som har bättre koll på begagnade bilar och dess skick.
Citera
2024-09-04, 10:11
Medlem
HeroesSilencios avatar
Citat:

Håller helt med dig! Otroligt bra svar av Vd. Aschberg med sin lilla attackhund kom inte en meter med han. Väldigt balanserad och ärlig i sina svar. Tycker man skall se hela intervjun för att få ett bättre grepp om vad problemet ligger. Det är omöjligt att med den storleken på verksamhet och dessutom jobba med begagnade bilar inte ha personal t ex som enbart jagar affärer och provision. Tyvärr så är det där problemet ligger i grunden. Det måste jagas in affärer så de får något i lönekuvertet. Svårt att se hur Vd och ägare skulle vilja fläcka ner ett sådant bolag med dessa påståenden som de påpekade. Tror helt enkelt det är ett problem som verksamheten har och som är kopplat till individer.
Citera
2024-09-04, 10:12
Medlem
Ichwills avatar
Var inne på Riddermark vid Länna i vintras, det fanns inte en enda svensk som jobbade där. Kändes som att det var den lokala blattemaffian i orten, stämningen var jävligt obehaglig. Kom fram en stor blatte som försökte sälja på mig en bil som jag inte va ett dugg intresserad utav, hans kollega kom och mer eller mindre försöka hota mig till ett köp.
Slutade med att jag bad dessa ganstrar att lära sig hyffs, sen gick jag därifrån. Kommer aldrig att besöka den firman någe mer.
Citera
2024-09-04, 10:13
Medlem
Citat:
Visst men det här är rent slask ur ett journalistiskt perspektiv och renodlad smutskastningskampanj, där ingen säljare som varit inblandad fått försvara sig, eller några påstådda gömda dokument redovisats. Eller att den faktiska krockskadan redogjorts för.

Ska de göra ett ordentligt journalistiskt jobb så borde de först leta rätt på säljarna som var involverade i SMS-konversationen och låta de uttala sig och plocka fram det där dokumentet så att alla kan läsa vad som stod i det om den "krockade" bilen. Vad var det för slags krockskada? Det lämnas ut till läsarnas fantasi.

I annat fall är det ingen granskning, utan bara smutskastning och skräp.

Det kan ju vara VD som bestämt att säljarna inte får svara på frågor till media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in