2024-09-04, 08:30
Medlem
Eeeemiiiils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Du är naiv som tror att en besiktigad bil alltid är okej. Besiktningen kollar inte skicket på motorn till exempel
Genom avgaserna gör de det jo, om sen motorn är sliten på en beg bil så får man vad man betalar för
Citera
2024-09-04, 08:31
Medlem
Eeeemiiiils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Ja, när en bilhandlare som är knuten till MRF säljer en bil där annars gällande garantier pga. misskötsel upphävts så måste det i så fall framgå i varudeklarationen. Det gjorde det inte.
Anledningen är att upphävda garantier hade i princip halverat värdet på bilen.

Å är handlaren inte med i MRF så är det bara att vända i dörren!

(MRF-handlare åtar sig bl.a. att alltid följa ARN:s utslag.)

I fallet jag nämnde hade ARN absolut gått på köparens linje - säljaren var skyldig att informera om att bilens garantier upphävts etc.
Nog normalt att kontrollera vad det finns för garantier, passar inte galoscherna får man köpa annat
Citera
2024-09-04, 08:35
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Oj, bilhandlare som är oseriösa, vem kunde aaaana? klart aftonhoran "granskar" riddermark med det svenska namnet än alla skumma blattebilbutiker.. men vem vill granska organiserad brottslighet.. detta är ungefär som att gå in på en McDonaldsfranchise och dra längs listerna "se så smutsigt". Wow, vilket gräv.

Det är väl jävligt bra att de granskar en av de stora i branschen.
Citera
2024-09-04, 08:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Det är väl jävligt bra att de granskar en av de stora i branschen.

Visst men det här är rent slask ur ett journalistiskt perspektiv och renodlad smutskastningskampanj, där ingen säljare som varit inblandad fått försvara sig, eller några påstådda gömda dokument redovisats. Eller att den faktiska krockskadan redogjorts för.

Ska de göra ett ordentligt journalistiskt jobb så borde de först leta rätt på säljarna som var involverade i SMS-konversationen och låta de uttala sig och plocka fram det där dokumentet så att alla kan läsa vad som stod i det om den "krockade" bilen. Vad var det för slags krockskada? Det lämnas ut till läsarnas fantasi.

I annat fall är det ingen granskning, utan bara smutskastning och skräp.
Citera
2024-09-04, 08:57
Medlem
DVikings avatar
Begagnade bilar som är lite äldre (5+ år) ska vara billiga för att det är en massa potentiellt strul som kostar multum att fixa. Tyvärr verkar folk fått för sig att en lätt begagnad bil ska kosta nästan som en ny.

Att en bilhandlare skarvar vid både inköp och försäljning kan väl knappast komma som någon överraskning för någon, men Riddermark kanske lyckats bygga upp en fasad av ärlighet och etik som nu lär raseras en smula.
Citera
2024-09-04, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eeeemiiiil
Nej, de tog tillbaks den för att alla ska bli nöjda, det var antagligen en kund som du, en som aldrig blir nöjd oavsett vad de gjort
Jasså vad är jag för kund ?
Intressant hur du kan antyda det ?

Du inser att om man försöker dölja något så har man något att dölja.
Om det nu vara va en trasig lampa eller dörr så hade det inte vara något fara att visa kund
Nu försökte det dölja krocken och ljuga om att det hade hänt.
Mänskligt beteende, man ljuger och döljer saker som man medvetet vet är Fel.
Vilket betyder vad ?
Senast redigerad av Superburkeen 2024-09-04 kl. 09:05.
Citera
2024-09-04, 09:02
Medlem
Aafans avatar
Deras trustpilot recensioner ser väldigt skumma ut, slår vad om att de är köpta. Utländska namn som ger perfekt betyg till skillnad från ett par enstaka riktiga kunder som ger absolut sämst betyg och varnar för bedrägeri och dolda fel. Inte skumt alls.
Citera
2024-09-04, 09:05
Medlem
Jag skulle sälja min bil till riddarmark, en 6 år gammal BMW 320. Jag bad en vän läsa av eventuella felkoder dagen innan om det skulle vara något, men fanns ingenting. Sen när köparen kom så testkörde han bilen och läste av den, då påstod han att det var två felkoder bland annat på lambdasonden och att ratten skakade vid körning. Jag fick inte se nån av felkoderna och köparen sa att det är som en chansning för dom att köpa bilen så dom ville gå ner 13.000 i pris.

Jag var så less och ville bara bli av med både bil och köpare så dum som jag var så sålde jag den för mycket lägre än tänkt. Två dagar senare ligger bilen ute för försäljning så tror dom bara ljög för att få den billigare.
Citera
2024-09-04, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Visst men det här är rent slask ur ett journalistiskt perspektiv och renodlad smutskastningskampanj, där ingen säljare som varit inblandad fått försvara sig, eller några påstådda gömda dokument redovisats. Eller att den faktiska krockskadan redogjorts för.

Ska de göra ett ordentligt journalistiskt jobb så borde de först leta rätt på säljarna som var involverade i SMS-konversationen och låta de uttala sig och plocka fram det där dokumentet så att alla kan läsa vad som stod i det om den "krockade" bilen. Vad var det för slags krockskada? Det lämnas ut till läsarnas fantasi.

I annat fall är det ingen granskning, utan bara smutskastning och skräp.

Dom sa ju intervjun att säljaren som skrev meddelandet fortfarande jobba kvar.
Vilket betyder att dom viste om vem det var.
Antaligen ville den personen inte delta i intervjun.
Samt att Alexander låter en sån person jobba kvar betyder att han är medveten och delaktig i vad den personen håller
på med.

Sen pratar dom i intervjun att såna bilar inte ens ska gå ut till försäljning dvs krockskadade där säkerheten och körförmågan kan vara försämrad
Vilket betyder att denna bil var krockad på vilket sätt ?
Senast redigerad av Superburkeen 2024-09-04 kl. 09:10.
Citera
2024-09-04, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av myraite
Jag skulle sälja min bil till riddarmark, en 6 år gammal BMW 320. Jag bad en vän läsa av eventuella felkoder dagen innan om det skulle vara något, men fanns ingenting. Sen när köparen kom så testkörde han bilen och läste av den, då påstod han att det var två felkoder bland annat på lambdasonden och att ratten skakade vid körning. Jag fick inte se nån av felkoderna och köparen sa att det är som en chansning för dom att köpa bilen så dom ville gå ner 13.000 i pris.

Jag var så less och ville bara bli av med både bil och köpare så dum som jag var så sålde jag den för mycket lägre än tänkt. Två dagar senare ligger bilen ute för försäljning så tror dom bara ljög för att få den billigare.
Du vet att dom ljög men du sålde den för 13000 mindre endå ?
Är du så trög får du skylla dig själv
Citera
2024-09-04, 09:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superburkeen
Dom sa ju intervjun att säljaren som skrev meddelandet fortfarande jobba kvar.
Vilket betyder att dom viste om vem det var.
Antaligen ville den personen inte delta i intervjun.
Samt att Alexander låter en sån person jobba kvar betyder att han är medveten och delaktig i vad den personen håller på med.

Antagligen? Vad vet du om det? Du sitter ju och spekulerar utifrån din tro och uppfattning. I sådana fall hade aftonbladet kunnat skriva: "Vi har sökt säljaren, men han har valt att inte ställa upp på en intervju och hänvisar till VD".

Det där dokumentet skulle nog gå att få tag på åtminstone, så man kan se vad det var för slags krockskada. Det spelar nämligen en stor och avgörande roll. Alla krockskador är nämligen inte allvarliga och skadar bilens funktion och säkerhet, men det kan se illa ut för en köpare som läser att bilen varit krockad och då kan det missförstås.
Citera
2024-09-04, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skvallertacka
Otydligt av mig. Jag köpte till deras försäkring.

Ja de tjänar grova pengar på att sälja på kunderna "garanti" vilket blir ytterligare en intäktskälla för dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in