2024-09-03, 21:43
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Några goda nyheter för Ukraina idag??🤔

Det verkar som om Ryssland skjutit sig i foten.
Citera
2024-09-03, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Måste och måste så gör man väl i krig?.. Ukraina har ju invaderat kursk så eskalering blir det ju såklart.

Så du menar att ryssarna skall evakuera Moskva eftersom dom kan nås av Ukrainska missiler och drönare, ursäkta mig i ryssland finns ju inget krig bara SMO. Det finns ju dock en stor skillnad mellan respektive part, den ena riktar primärt in sig på civila mål (SMO), Ukraina för ett försvarskrig mot militära mål.
Citera
2024-09-03, 21:45
Medlem
kubuns avatar
Detta bör väl intressera samtliga som läser i denna tråd så missa inte nu om en kvart - men finns ju alltid på SVT-play också
https://www.svtplay.se/video/8vvb3mD/utrikesbyran/mot-moskva?info=visa
UtrikesbyrånSVT2 idag 3 sep kl 22:00-22:30

Mot Moskva. Utrikesmagasin. Ukrainas offensiv in i ryska Kursk överrumplade omvärlden och förnedrade Vladimir Putin. Vad vill Ukraina med sitt anfall och hur långt in i Ryssland kommer de att nå. I studion: Oscar Jonsson, doktor i krigsvetenskap, Hugo von Essen, analytiker vid Centrum för Östeuropastudier och Maria Lapenkova, reporter på SVT. Programledare: Rebecca Randhawa. Producerat år 2024. Del 3 av 17. Säsong 10.
Citera
2024-09-03, 21:50
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Några goda nyheter för Ukraina idag??🤔
Tja, dom tog tilbaks lite av det förlorade sydost om Pokrovsk iallafall.
Citera
2024-09-03, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Ingen har invarderat Krim. Befolkningen behövde hjälp för att få vatten som de måste få från ett vattentag på fastlandet. Ukrainska regeringens folk skruvade av vattnet. Krimborna började kontakta FN, EU och alla som de trodde kunde säga åt regeringen att skruva på vattnet igen. All media världen över visar bilderna när Krimborna marscherar för att återfå vattnet.
Ingen svarade på deras böner!
Så de höll medborgarval - vem vill tillhöra Ryssland?
De flesta ville det. Så de kontaktade Putin och han gick med på det.
Jag har sett - i tv - när ukrainska soldater gick ut från sina barracker och de ryska soldater gick in.
Inga skottlossningar - inget våld!
Medborgarna har valt!

Som en sexåring, för så har min pappa sagt. Fast pappan i dethär fallet är ryska propagandan som alltid har rätt, eller?
Citera
2024-09-03, 21:55
Medlem
Africagonzos avatar
Svenska instruktörer skadade/döda i Ukraina enligt vissa källor.

https://youtu.be/OdpmIhtz1nw?si=5T_lNI8vPg2N4AZl&t=117

Britta verkar dementera uppgifterna

https://x.com/diddabee/status/1830997356503802368/photo/1

"I did not write the post"
Senast redigerad av Africagonzo 2024-09-03 kl. 22:01.
Citera
2024-09-03, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
En extra drama-queen extrapolering av någon som verkar vara mycket rädd och harig i allmänhet, kan man utläsa av detta inlägg.
Bäst att du åker hem direkt efter jobbet och skaffar dig extralås till din port. Soyboy

Jag är bara realist, vart det kan barka åt för håll. Få verkar ju kunna tänka längre än näsan räcker i sin krigshets och iver att ryssarna ska "utrotas" och att Ukraina ska få använda vilka vapen som helst.
Vi ser hur "gränserna" flyttats fram under de här åren nu har de fått F-16 och flera Europeiska(nordiska) länder har gett full tillåtelse att använda vapen in i Ryssland. Putin har som vi vet mest, hittills skramlat med tunnorna tex kärnvapen. Frågan är hur långt han kan bli pressad om nu Ukraina börjar bomba allt längre in utan att svara?

Rädd nja det ser ju inte så bra ut det som händer. Men att förbereda sig och tänka i de banorna gör mig beredd på att det kan eskalera. Om det gör mig till harig då må det vara så, med totalförsvarplikten vet jag också på ett ungefär vart jag hamnar om det krisar. Ja det innebär att jag som "civil" kan bli ett ligitmt mål vid händelse av krig då militär kan befinna sig i närheten.
Förhoppningsvis behöver jag inte uppleva det men jag är beredd på att det kan hända.
Citera
2024-09-03, 22:01
Medlem
DeekinTTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russofob
Sluta snacka skit, din patetiska rysshora. Man bombade ett sjukhus och en militärskola.

Allt var militära godkända mål. Så du kan lugna ner dig och acceptera verkligheten.
Citera
2024-09-03, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
Zelenskj får skylla sig själv när han militära anläggningar vid civila och vanliga bostäder.

Kalla mig inte för ett jävla troll. Jag vill absolut att Ukraina vinner detta krig.

OK. Var är dina bevis för att Ukraina har/hade militära anläggningar vid civila. Fram med dem så ska vi döma dig efter vad du har att säga. Påståenden utan källor imponerar inte på någon. Fram med bevisen och så snackar vi sedan.

Sedan är den korrekta translittereringen Zelenskyj. Alla utom troll vet det. Just saying…
Citera
2024-09-03, 22:12
Medlem
Batiktantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT
Då har du med andra ord offrat hela befolkningen pga en sådan dum sak. Låter inte smart.
Underbart då är hela Mozva legitimt att anfalla pga allt militärt som finns i stan.
Citera
2024-09-03, 22:28
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT
Då har du med andra ord offrat hela befolkningen pga en sådan dum sak. Låter inte smart.
Det har många behövt göra under Andra Världskriget när Hitler härjade
Citera
2024-09-03, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Om man nu ska resonera så som du gör, så är även NATO baser i Europa legitima mål för Ryssarna, då det är så kallade "staging areas" för militära förnödenheter som skickas in i landet.

Om du nu tycker att vi kan offra Europa för ett skitland som Ukraina, så visst kan vi bli dummare än vad vi redan är.
Knappast bättre att offra europa på ett skitland som Ryssland. Ryssland vågar bevisligen inte attackera ett NATO land, det är bara något dom fantiserar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in