2024-09-03, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Vilka startade kriget genom att invadera Krim?

Hela den storyn orkar jag inte gå in på.. det har ältats om detta flera gånger i tråden och många har delade meningar om orsaken till kriget.
Citera
2024-09-03, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Vilka startade kriget genom att invadera Krim?

Ingen har invarderat Krim. Befolkningen behövde hjälp för att få vatten som de måste få från ett vattentag på fastlandet. Ukrainska regeringens folk skruvade av vattnet. Krimborna började kontakta FN, EU och alla som de trodde kunde säga åt regeringen att skruva på vattnet igen. All media världen över visar bilderna när Krimborna marscherar för att återfå vattnet.
Ingen svarade på deras böner!
Så de höll medborgarval - vem vill tillhöra Ryssland?
De flesta ville det. Så de kontaktade Putin och han gick med på det.
Jag har sett - i tv - när ukrainska soldater gick ut från sina barracker och de ryska soldater gick in.
Inga skottlossningar - inget våld!
Medborgarna har valt!
Citera
2024-09-03, 15:41
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Hela den storyn orkar jag inte gå in på.. det har ältats om detta flera gånger i tråden och många har delade meningar om orsaken till kriget.

Helt rätt... svaret vet du redan!

Kan du åtminstone googla fram platsen för militärskolan på Google Maps? Jag hittar den inte? Men du som är så säker på att det är en militär skola kan med största sannolikhet visa oss?

Eller går du på ytterligare en nit som du så många ggr. gjort i denna tråd och andra?

Kan du framför allt bevisa ditt påstående för mig (och andra förstås) så jag har en anledning att säga att jag har fel och du har rätt?
Senast redigerad av CanisMinor 2024-09-03 kl. 15:44.
Citera
2024-09-03, 15:45
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Fascinerande att följa trådens ryssvänner.
- Man sitter fast i ett långdraget krig med Europas fattigaste land efter ett fiasko till snabbt övertagande.
- Svartahavsflottan har gömt sig (det som återstår av den).
- Man är beroende av hjälp från Nordkorea och Iran för ammunition.
- Kursk är invaderat av Ukraina.
- Man har inte tagit en större stad sedan inledningen av kriget, däremot har man tappat Kherson.
- Inflationen skenar och ekonomin är katastrofal.
- Olje/gas industrin inne i Rysslands attackeras dagligen.

Men de håller god min och håller fast vid att Ryssland vinner och att allt går enligt plan.
Bagdad-Bob i kubik.

Korrekt sammanfattning. Ryssland är dessutom nedsvärtat av omvärldens hat, vilket tar generationer att bli av med. Svårt att förstå hur Ryssland ska komma undan med något. Det är ju en uppenbar terrorstat som dagligen fängslar oliktänkande. Att allt kunde gå så åt helvete under Putin var det nog inte många som förutspådde när Jeltsin utsåg honom som efterträdare. Först folkets beundran över någon nykterist som kunde ställa saker till rätta, för att sluta som grovt kriminell krigshetsare som har orsakat enorma kostnader och lidanden.
Citera
2024-09-03, 15:50
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Tja Ukrainska militären kanske inte ska ha sina militära hemligheter bland folk då.. drönartillverkning i Kiev city tex.. stor risk att dom träffades och det gjorde det tidigare i år också.
Vet att amnesty var på Ukraina för länngesedan att inte använda civila som sköldar.

"Ukrainian forces have put civilians in harm’s way by establishing bases and operating weapons systems in populated residential areas, including in schools and hospitals, as they repelled the Russian invasion that began in February, Amnesty International said today. "

"Military bases set up in residential areas including schools and hospitals
Attacks launched from populated civilian areas"

https://www.amnesty.org/en/latest/news/2022/08/ukraine-ukrainian-fighting-tactics-endanger-civilians/

Så om vi ska använda Amnesty som källa:
Russian authorities forcibly transferred and deported civilians from occupied areas of Ukraine in what amounted to war crimes and likely crimes against humanity, Amnesty International said in a new report published today.
The report, “Like a Prison Convoy”: Russia’s Unlawful Transfer of Civilians in Ukraine and Abuses During ‘Filtration’, details how Russian and Russian-controlled forces forcibly transferred civilians from occupied Ukraine further into Russian-controlled areas or into Russia. Children have been separated from their families during the process, in violation of international humanitarian law.
Civilians told Amnesty International how they were forced through abusive screening processes – known as ‘filtration’ – which sometimes resulted in arbitrary detention, torture, and other ill-treatment.
https://www.amnesty.org/en/latest/news/2022/11/ukraine-russias-unlawful-transfer-of-civilians-a-war-crime-and-likely-a-crime-against-humanity-new-r eport/

Eller detta.
“Mines are scattered across the territory of Ukraine previously and currently occupied by Russian troops. They are a daily, deadly threat to civilians. Some have been deliberately placed in civilian homes where they maim and kill,” said Patrick Thompson, Ukraine Researcher at Amnesty International.
https://www.amnesty.org/en/latest/news/2024/07/ukraine-russia-investigate-use-of-anti-personnel-mines-left-after-russian-occupation-as-possible-war -crimes/

Och så har vi dessa.
“This latest reprisal against an independent journalist is a clear demonstration of the lengths to which the Russian authorities are willing to go to silence dissenting voices, especially those opposing the war against Ukraine. Alsu Kurmasheva is behind bars solely for allowing critics of the Russian government to speak out, including for working on a book about the anti-war movement in Russia.
https://www.amnesty.org/en/latest/news/2024/07/russia-sentencing-of-rfe-rl-journalist-alsu-kurmasheva-highlights-crackdown-on-media-freedom/
“With this arrest, the Russian authorities are exacting revenge against Aleksei Sokolov for his relentless defence of prisoners’ rights and for exposing torture in Russian prisons over almost two decades. For displaying the Facebook logo, he is being charged on a pretext that would have been laughable were it not real, and at the expense of his freedom and personal security.”
https://www.amnesty.org/en/latest/news/2024/07/russia-human-rights-defender-arrested-for-displaying-extremist-facebook-logo-must-be-freed-immediate ly/
Russia’s authorities are systematically denying arbitrarily imprisoned government critics contact with their families, Amnesty International revealed in a new report.
Using several emblematic cases, the report documents how authorities have exploited legal loopholes and fabricated pretexts to further isolate dissidents, including those imprisoned for speaking out against Russia’s invasion of Ukraine.
https://www.amnesty.org/en/latest/news/2024/06/russia-authorities-punishing-imprisoned-anti-war-critics-and-dissenters-by-denying-family-contact/
The Russian authorities are taking increasingly severe reprisals against children and their families, particularly those opposing Russia’s aggression in Ukraine, in their relentless crackdown on all dissent, Amnesty International said in a new publication today.
The document, Russia: “Your children will go to an orphanage”: Children and the Crackdown on Protest, exposes how Russian authorities deny children their right to freedom of expression, target them and their families for anti-war dissent and subject them to indoctrination through war propaganda. Children are further being instrumentalised to put pressure on adults opposed to war, in particular by separating families, threatening to remove parental rights and even placing children in institutions.
https://www.amnesty.org/en/latest/news/2024/05/russia-authorities-targeting-children-in-their-crusade-against-anti-war-dissent/

Alla dessa är från Maj 2024 och framåt.
Citera
2024-09-03, 15:59
Medlem
Citat:
Som jag skrev.. att den 128:e bergsanfallsbrigaden träffades.

"Ledningen för denna brigad är ökänd för det faktum att de förra året, nästan i slutet av motoffensiven i Zaporozhye-riktningen, förde soldaterna till formationen, varefter Iskander flög dit."

Helt klart ukrainska militärer som var målet men svårt att undvika civila..

Frågan är mer varför Ukraina inte skyddad sitt eget folk och evakuerat dom tidigare ..

Vart skulle de evakuera?
Ryssarna beskjuter civila varsomhelst i Ukraina.
Citera
2024-09-03, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor

Kan du åtminstone googla fram platsen för militärskolan på Google Maps? Jag hittar den inte? Men du som är så säker på att det är en militär skola kan med största sannolikhet visa oss?

Eller går du på ytterligare en nit som du så många ggr. gjort i denna tråd och andra?

Kan du framför allt bevisa ditt påstående för mig (och andra förstås) så jag har en anledning att säga att jag har fel och du har rätt?

En tidigare post skrev väl adressen.. resten får du göra själv.
Citera
2024-09-03, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Ingen har invarderat Krim. Befolkningen behövde hjälp för att få vatten som de måste få från ett vattentag på fastlandet. Ukrainska regeringens folk skruvade av vattnet. Krimborna började kontakta FN, EU och alla som de trodde kunde säga åt regeringen att skruva på vattnet igen. All media världen över visar bilderna när Krimborna marscherar för att återfå vattnet.
Jag har sett - i tv - när ukrainska soldater gick ut från sina barracker och de ryska soldater gick in.
Medborgarna har valt!

Vattnet stängdes av pga att ryssarna invaderat Krim. Man var tvingade att stänga av vattnet för att inte försörja ockupanterna.
Citera
2024-09-03, 16:18
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor

De sa det på Rapport nyss att det är en skola som utbildade militärer som bombats (enligt många källor) - hittills 41 döda och 180 skadade.
Senast redigerad av kubun 2024-09-03 kl. 16:24.
Citera
2024-09-03, 16:32
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
De sa det på Rapport nyss att det är en skola som utbildade militärer som bombats - 40 döda och många saknas i rasmassorna

Enligt flera källor sa rapport. Rapport idag 16.00, 01.25.

Kan du ta fram kartan på vart denna militära skola var?
Citera
2024-09-03, 16:37
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
De sa det på Rapport nyss att det är en skola som utbildade militärer som bombats (enligt många källor) - hittills 41 döda och 180 skadade.

Det här är vad som står i norsk media :

Nærmere 50 er drept og flere hundre skadet i et russisk rakettangrep på et militært opplæringssenter i den ukrainske byen Poltava

Dette er et senter for opplæring av sambandssoldater, og mange av drepte skal ha vært utendørs i forbindelse med en oppstilling da angrepet kom.

I følge det ukrainske forsvaret var tiden fra alarmen gikk til rakettene slo ned så kort, at folk ikke rakk å komme seg i tilfluktsrommene.

Det er ventet at dødstallene kan komme til stige, etter det som er et av de dødeligste enkeltangrepene etter den russiske invasjonen av Ukraina i februar 2022.

https://www.nrk.no/urix/russisk-rakettangrep-drepte-naermere-50-ukrainske-soldater-1.17028752

Ovanstående är ett utdrag. Personligen hoppas jag att ukrainska officers kandidater (inklusive underofficerare) tillbereds plats i militärakademier i väst.
Citera
2024-09-03, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Medborgarna har valt!

Folk har inte rätt att utropa egna stater hur som helst och begära att andra länder ska komma till deras hjälp. Och utropar man en egen stat för att man inte vill tillhöra landet man tillhör så är man hur som helst skyldig att själv ordna med försörjning åt befolkningen. Vill Krim vara självständigt eller tillhöra Ryssland så har Ukraina inga som helst skyldigheter att försörja Krim med varken vatten eller annat. Vill Krim vara självständiga får de ordna sin vattenförsörjning själva, t ex genom att köpa vatten från Ukraina. Vill Krim tillhöra Ryssland så är det Rysslands ansvar att ordna med vatten åt Krim.

Enda situationen där Ukraina är skyldigt att försörja Krim med vatten är om halvön ingår i Ukraina.

Om man nu accepterar den där omröstningen så gör det saken än mer klar: det är Ryssland som ska ordna vatten till Krim, inte Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in