2024-09-09, 12:06
  #460645
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag har svårt att läsa ryska propagandan nu. De tonar ned invasionen i Kursk som en "provokation" och de skall kasta ut "terroristerna" därifrån. Samtidigt hotar TV-personligheter med kärnvapenkrig. Vad vill de egentligen?

Distrahera, minimera förluster. Talking points nu är ju hur nära Ukraina är att ge upp och hur dåligt det går i Kursk och Donbass.

Jag tror de vill provocera fram en begränsad NATO-reaktion så att de kan gå till förhandling om fred med storyn att NATO tvingade dem till det och under förhandlingen försöker de få allt de kan komma undan med.

De vill inte förlora mot Ukraina och gå med på Ukrainas krav på regimskifte etc.
Citera
2024-09-09, 12:10
  #460646
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Jag måste erkänna att jag inte följt kriget speciellt noga.

Såklart att du inte "följt". Du fick bara en "spontan" känsla för att göra en raid in i Ukrainatråden

För att "informera" dig om läget så har dina kollegor i desinformationsgänget gapat om att ukrainska försvarlinjerna "kollapsat" för flera veckor sedan. Trots den påhittade "kollapsen" utför UAF motanfall i Pokrovsk-området. Tidigare i somras hade Chasiv Yar "fallit", enligt de desperata desinformatörerna.

Logiken är att när du och dina desinformatörskollegor dyker upp i tråden betyder det att ryssen åker på ordentligt med storstryk.
Citera
2024-09-09, 12:15
  #460647
Medlem
Snapcounts avatar
[quote=HejaFinland|89462388]Jag har svårt att läsa ryska propagandan nu. De tonar ned invasionen i Kursk som en "provokation" och de skall kasta ut "terroristerna" därifrån. Samtidigt hotar TV-personligheter med kärnvapenkrig. Vad vill de egentligen?[/QUOTE]

Precis det du själv säger..

..så låter det just nu när de inte kan göra något med saken. Sedan/om en offensiv dras igång för att försöka få ut Ukraina så blir tongångarna annorlunda. Då skall man få ut "nazisterna" ifrån helig rysk jord. Förvänta dig också gråtande gummor på live-tv som hälsar "befriarna" tillbaka.
Citera
2024-09-09, 12:19
  #460648
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Distrahera, minimera förluster. Talking points nu är ju hur nära Ukraina är att ge upp och hur dåligt det går i Kursk och Donbass.

Jag tror de vill provocera fram en begränsad NATO-reaktion så att de kan gå till förhandling om fred med storyn att NATO tvingade dem till det och under förhandlingen försöker de få allt de kan komma undan med.

De vill inte förlora mot Ukraina och gå med på Ukrainas krav på regimskifte etc.

Det är väl därför ryssen nu försöker provocera ett svar från Nato i och med drönare i Rumänien och Lettland. För att inte tala om gårdagens drönare över Uppsala och Arlanda.

Så att ryssen kan dra på offerkoftan och hävda att Nato angrep dem om några länder väljer att svara på de medvetna provokationerna. Dessa drönare flög inte in i andra länders luftrum av en slump.

Som vi ser så är det ryssen, inte Nato-länder, som vill dra in andra länder i kriget så att ryssen har därefter en "legitim" anledning att gnälla de kommande 80 åren hur de fick stryk innan det är dags för ryssen att åter gå på krigsstigen för "att återupprätta hedern". Om det nu kommer finnas en ryssland kvar efter att kineserna och kaukasiska musslor har gjort sitt.

Och detta var väntat info:
Citat:
General Staff of Armed forces of Ukraine reporting 447 cases of usage of chemical substances by Russian troops, and 4035 cases from 15 February 2023 to 24 August 2024. Chloroacetophenone(CN) and CS Gas(2-chlorobenzalmalononitrile) are most used
https://t.me/GeneralStaffZSU/17140

Och mullorna fortsätter att hävda att de levererar inga missiler till ryssen. Jojo. Dra den om jultomten, påskharen och blåkulla medans ni är i farten.
Citera
2024-09-09, 12:39
  #460649
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Lettiska myndigheter uppgav på söndagen att en misstänkt rysk drönare kraschat i Rēzekne-regionen i Lettland.
...
Lettlands president Edgars Rinkevics sa att intrånget av ryska drönare på Natos territorium måste lösas kollektivt, eftersom antalet incidenter ökar. Ryska drönare har upprepade gånger kränkt rumänskt och polskt luftrum.
Återupprepar vad både jag och andra (bl.a. experter) har sagt både tidigare och nu under senare tid: Börja skjut ned ryssens skrot, för fan. Ukraina har till och med gett tillstånd att skjuta ned dem över ukrainsk territorium.

Citat:
Ukraina tillåter inte att ryska krigsfångar använder telefoner. Detta berättar Dmytro Lubinets, kommissionär för mänskliga rättigheter i det ukrainska parlamentet. Enligt Lubinets strider beslutet att förbjuda telefonsamtal inte mot Genèvekonventionen om de mänskliga rättigheterna, som reglerar behandlingen av krigsfångar, eftersom fångarna fortfarande har tillgång till korrespondens brevledes.
Beslutet följer på en ökning av antalet fall av misshandel av ukrainska krigsfångar i Ryssland.
- Tyvärr, eller lyckligtvis, kan vi inte bete oss som ryssarna. Men låt mig vara uppriktig, vi gör vissa förändringar.
På grund av ryssens angreppskrig kommer rysshatet att frodas i Ukraina under överskådlig tid. Bra jobbat, puttefnask med anhang.

Båda citaten från https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/e1564df6-d4a0-42c0-99de-b91510a46d10
Citera
2024-09-09, 12:40
  #460650
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det är livsfarligt att vara soldat, du kan dö eller bli invalidiserad för livet när som helst. Och du ser dina kamrater dö varje dag. Det är normalt att ha dödsångest i krig; det finns bara några få psykopater som inte berörs av det. Värnpliktiga amerikanska soldater i andra världskriget kände ju likadant trots att de var på den starkare sidan. Sovjetiska soldater i Stalingrad hade nog en usel moral. Men de vann ändå. CNN fattar inte sådant.

Är inte så säker på det. I Stalingrad så slogs man för moderlandet, moralen och offerviljan var mycket hög. Få deserterade trots att kompisarna dog i drivor.

Men idag är läget ett annat för de ryska soldaterna, idag är det inte offervilja för moderlandet utan snarare viljelöshet bland de ryska soldaterna. Man är som zombier, man slåss för att man fått order att göra det. Varför man slåss och varför man dör spelar ingen roll, man är ju beordrad att slåss till man dör....
Citera
2024-09-09, 12:47
  #460651
Medlem
HejaFinlands avatar
En svensk på YT rapporterar lite annorlunda om Pokrovsk.
"Russia has not been stopped. They are focusing on going south towards Kurakhove. This will secure Russian logistics towards Pokrovsk, it will make it harder for Ukraine to counter-attack, it will also provide Russia with more room to position artillery, as well as give Russia room to spread out supply-depots and set up field hospitals and command centres. Just because Russia isnt pushing hard towards Pokrovsk in a straight line, that doesnt mean the advance has halted. Russia is currently doing the groundwork to set the stage for the eventual attack on Myrnohrad and Pokrovsk. ------ The battle is ongoing, Russia is doing what they have to do to prepare for the eventual city-fighting. But this will take time, which should provide Ukraine with the opportunity to truly prepare the defenses of the two cities. Hopefully, it will be enough."
https://www.youtube.com/post/Ugkxib-vQaElQAnGCCCXcUkofe2LxI_ZYey7
Citera
2024-09-09, 12:49
  #460652
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Ukraina har tagit mer mark under några veckor än vad ryssarna har gjort på hela 2024 det du.
Ja det är väl klart när Ryssland låter dom göra det. Men Ryssland går snabbt framåt vid fronten.
Varför tror du Ryssland har kunnat öka hastigheten vid fronten, jo därför att Ukraina har flyttat soldater till kursk precis som Ryssland har räknat med.
Citera
2024-09-09, 12:50
  #460653
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Är inte så säker på det. I Stalingrad så slogs man för moderlandet, moralen och offerviljan var mycket hög. Få deserterade trots att kompisarna dog i drivor.

Men idag är läget ett annat för de ryska soldaterna, idag är det inte offervilja för moderlandet utan snarare viljelöshet bland de ryska soldaterna. Man är som zombier, man slåss för att man fått order att göra det. Varför man slåss och varför man dör spelar ingen roll, man är ju beordrad att slåss till man dör....

Motivationen kan ju skilja, men att soldater tycker att det är hemskt och farligt, vilket verkar vara huvudpoängen i Expressens transkribering av CNN, är ju universellt. Det betyder inte att det avgör kriget.
Citera
2024-09-09, 12:50
  #460654
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Var? Enligt de uppgifter som finns ska rysseriet ha tagit 300 kvkm under sin sommaroffensiv till en kostnad av drygt 100000 stupade vilket påminner om Blackadder som stupade i samband med att brittiska armén tog 17 kvadratfot under första världskriget. Ukraina tog över 1000 kvkm i Kursk utan att stöta på något större motstånd härom veckan.
Det är väl ìngen svårighet att invadera ett litet område som är nästan helt utan försvar..som kurskoblasten var.
Citera
2024-09-09, 12:55
  #460655
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Ja det är väl klart när Ryssland låter dom göra det. Men Ryssland går snabbt framåt vid fronten.
Varför tror du Ryssland har kunnat öka hastigheten vid fronten, jo därför att Ukraina har flyttat soldater till kursk precis som Ryssland har räknat med.

Ha ha ni är bra komiska ni låter man bör väl försvara ens gränser när man ligger i krig med grannen eller. Det är som vanligt ren och skär inkompetens av ryssarna. Dessutom går det med snigelfart i Donbass ni har inte ens tagit Chasiv Yar än som ni så stort skulle ta.
Citera
2024-09-09, 12:59
  #460656
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Moskvaborna bryr sig inte om att deras land har blivit invaderat av en fientlig armé.
https://www.youtube.com/watch?v=OmqFQJM4pTU

Intressant hur ryssar i Moskva stoppar huvudet i sanden och inte bryr sig om sina landsmän i Kursk. 100000-tals ryssar i Kursk är i behov av hjälp men ingen bryr sig om dessa. I en video säger en ryss att han inte vill vara med på intervjun för att han är upptagen med att titta på Russian Souls senaste video. Jag letade upp videon med engelsk översättning där en "krigshjälte" från ukraina kom hem från kriget och upptäckte att frugan hade skaffat sig en ny partner. "Krigshjälten" lever nu i en hydda där han bor tillsammans med getter. En ryss har gjort videos om "krigshjältens" misär och elände.

Bra video från en rysk källa för utomstående att bevittna livet i "paradiset" ryssland och hur de tar hand om sina egna. Ofattbar misär och elände, ändå ljuger desinformatörer på flashback hur "fantastiskt" kloaklandet ryssland är.

Källan är rysk!

Russian veteran lives in a barn / Given clothes and food
https://www.youtube.com/watch?v=1wB9y2Q8eY0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in