Citat:
Ursprungligen postat av
Raven666
Har du någonsin hört talas om någon som gått med kor över isen på en älv i Norrland en bäcksvart kväll i december?
Hur vet du så säkert att det var "bäcksvart"? (dvs becksvart eller kolsvart). Du har upprepat det några gånger.
I "Nordisk Kriminalkrönika 2000" skriver Klas Kohlström i ett kapitel om Viola, sid 436:
"Tre dagar senare, den 8 december, skulle det bli halvmåne och det var ganska klart väder, så alldeles kolsvart bör det inte ha varit."
Eller vet du nåt om det som inte Kohlström vet? Har han fel, enligt dig?
Alla insatta i Violafallet har väl hört talas om bonden med kon som gick på isen kvällen Viola försvann.
Mer om den händelsen finns i "Dödsgåtan Viola Widegren", sid 108-109:
"Söndag 12 december förhörde ortspolisen fyra personer angående ett rörligt lyktsken som en cyklist och två kvinnor hade sett på Faxälven vid 19-20-tiden kvällen Viola försvann. Utifrån ljusets rörelser hade iakttagarna dragit slutsatsen att ”det verkade liksom som om en person sökte något ute på isen.” Och:
”Omkring en halv timme senare hade ljuset varit på väg i motsatt riktning och försvunnit efter en kort stund.”
Det visade sig att lyktskenet var grannen Karl Allan Andersson som med en lykta i ena handen hade lett sin ko över isen, för ett kort möte med avelstjuren hos hemmansägaren Nyholm."
Det hände alltså ca inom en timma efter att Viola gick ut och försvann.
Lite intressant är hur de tre vittnena tolkade lyktskenet: att någon tycktes söka något fram och tillbaka ute på isen. Som gjort för rykten, om polisen inte fått tag i bonden.
Det är säkert inte ovanligt att folk gick på isar på kvällarna, med lykta,
för att uträtta ärenden som inte hunnits med under de korta dagarna då det mörknar redan på eftermiddan.
Faxälvens is lär varit uppåt en halvmeter tjock (utom på vissa kritiska platser), så det var ingen fara.
Citat:
Ursprungligen postat av
Raven666
Kära herr Besserwisser! Du har ju redan svar på allt så ställ inga fler frågor till mig. Tack!

Bra, då vet vi att du brukar dra saker ur raven och gissa hej vilt.
-----------------------------
Citat:
Ursprungligen postat av
tegeltak
Vem var "gräsrotssnuten"?
Den frågan ställde du efter att jag slutat posta.
Några timmar senare postar du detta:
Citat:
Ursprungligen postat av
tegeltak
Märker att Sommarlust undviker min fråga vem "gräsrotssnuten" var? Han är nog den slingrande lögnare han påstår att andra är? Inget svar. Ingen källa. Och det mest patetiska blir ju då hans egna krav på andra.

Rejält rubbat, att kräva svar samma dag och på en lördagkväll dessutom.
Det centrala i min textrad, där du hämtade den korta parentesen, är att ortsbor misstänkte Widegrens.
Parentesen med polisen är inte lika central, den polisen spekulerade att Carl hade negerblod i sig, vilket kan uppfattas som att ortsbornas brottsmisstankar var befogade, eftersom uttrycket negerdjävel och liknande användes av anonyma tokstollar som misstänkte att Carl mördat sin dotter.
Polisens namn lägger jag inte ut, jag skrev i tidigare inlägg att jag inte lägger ut namn om släktingar riskerar bli spårade och ansatta av tokstollar. Den risken verkar extra hög här.
Vill du veta mer kan du kolla i John Karlssons bok.