2024-09-01, 09:41
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Kanske det. Men jag antar att polisen fått fram uppgifter om den som gick över isen och även förhört hen? Vem skulle hitta på nåt sånt? Kanske den som ägde tjuren inte hade tid under dagen? Eller så lämnades kon kvar där tills betäckningen var genomförd?

Jag tror inte att det är påhittat. Men håll och med om att det måste ha skruvat till det hela. Om det skulle göras en spelfilm om Violas försvinnande så skulle mannen med kon på isen garanterat få några minuter i filmen.

Sedan undrar jag om inte den händelsen också kan ha bidragit till att så mycket intresse i Violas försvinnande har riktats mot älven. Det kan ha förstärkt det spåret.

Jag tror fortfarande att om Viola hamnade i älven på egen hand så tog hon livet av sig. Men de flesta som för fram att hon hamnat i älven tror ju att antingen att det var en olyckshändelse eller att hon dumpades där, eller hur?

Men jag måste erkänna att jag gillar historien om mannen med kon på isen. Det ger det hela en extra krydda...
Citera
2024-09-01, 11:02
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Det stämmer. Klas Kohlströms artikel i NKK 2000. Citat: Tre personer hade observerat ett flackande lyktsken på isen på söndagskvällen vid pass kl 19. Detta fick dock sin förklaring. En man med lampa hade genat över isen med en ko som skulle betäckas. Slut citat.

Jag vet inte var uppgiften om en veterinär kommer från men jag tror inte att betäckning ingick i hans ordinarie arbetsuppgifter? Rätta mig om jag har fel?

Nej det är du som rättar mig eftersom jag uppenbarligen mindes fel anledning att kon var på isen Kor är så vitt jag vet inte brunstiga särskilt länge så det var väl bråttom att komma iväg till tjuren.

Men då är det NK som är källan iaf, tack för kontroll.

Citat:
Ursprungligen postat av Raven666
Jag tror inte att det är påhittat. Men håll och med om att det måste ha skruvat till det hela. Om det skulle göras en spelfilm om Violas försvinnande så skulle mannen med kon på isen garanterat få några minuter i filmen.

Sedan undrar jag om inte den händelsen också kan ha bidragit till att så mycket intresse i Violas försvinnande har riktats mot älven. Det kan ha förstärkt det spåret.

Jag tror fortfarande att om Viola hamnade i älven på egen hand så tog hon livet av sig. Men de flesta som för fram att hon hamnat i älven tror ju att antingen att det var en olyckshändelse eller att hon dumpades där, eller hur?

Men jag måste erkänna att jag gillar historien om mannen med kon på isen. Det ger det hela en extra krydda...

Eller hur, säkert hjälpte kon och lyktan till att rikta intresset mot älven.
Citera
2024-09-01, 13:56
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Har du någonsin hört talas om någon som gått med kor över isen på en älv i Norrland en bäcksvart kväll i december?

Nej, det har jag inte. Och det är av den enkla anledningen att jag inte är bonde och boende vid en älv i Norrland.

Men bara för att ni som är det, säger att det aldrig skulle ske, så kan det likväl ha skett. Folk gör saker som ger anledning att tro att personen inte bryr sig om faror. Folk gör vansinnesomkörningar fastän man förstår att man inte ska göra det, folk går upp på tak utan säkerhetssele, folk genar över järnvägsspår.
Citera
2024-09-01, 14:00
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Nej, det har jag inte. Och det är av den enkla anledningen att jag inte är bonde och boende vid en älv i Norrland.

Men bara för att ni som är det, säger att det aldrig skulle ske, så kan det likväl ha skett. Folk gör saker som ger anledning att tro att personen inte bryr sig om faror. Folk gör vansinnesomkörningar fastän man förstår att man inte ska göra det, folk går upp på tak utan säkerhetssele, folk genar över järnvägsspår.

Bra skrivet, RFT! Det gör också att jag här och nu också öppnar upp för möjligheten att Viola kan ha ge sig ut på isen av någon anledning som jag inte riktigt kan förstå. Men jag har ju - lika lite som någon annan - ingen aning om vad Viola tänkte och varför.
Citera
2024-09-01, 14:54
Medlem
Sommarlusts avatar
Citat:
Har du någonsin hört talas om någon som gått med kor över isen på en älv i Norrland en bäcksvart kväll i december?

Hur vet du så säkert att det var "bäcksvart"? (dvs becksvart eller kolsvart). Du har upprepat det några gånger.

I "Nordisk Kriminalkrönika 2000" skriver Klas Kohlström i ett kapitel om Viola, sid 436:

"Tre dagar senare, den 8 december, skulle det bli halvmåne och det var ganska klart väder, så alldeles kolsvart bör det inte ha varit."
Eller vet du nåt om det som inte Kohlström vet? Har han fel, enligt dig?

Alla insatta i Violafallet har väl hört talas om bonden med kon som gick på isen kvällen Viola försvann.
Mer om den händelsen finns i "Dödsgåtan Viola Widegren", sid 108-109:

"Söndag 12 december förhörde ortspolisen fyra personer angående ett rörligt lyktsken som en cyklist och två kvinnor hade sett på Faxälven vid 19-20-tiden kvällen Viola försvann. Utifrån ljusets rörelser hade iakttagarna dragit slutsatsen att ”det verkade liksom som om en person sökte något ute på isen.” Och:
”Omkring en halv timme senare hade ljuset varit på väg i motsatt riktning och försvunnit efter en kort stund.”

Det visade sig att lyktskenet var grannen Karl Allan Andersson som med en lykta i ena handen hade lett sin ko över isen, för ett kort möte med avelstjuren hos hemmansägaren Nyholm."

Det hände alltså ca inom en timma efter att Viola gick ut och försvann.
Lite intressant är hur de tre vittnena tolkade lyktskenet: att någon tycktes söka något fram och tillbaka ute på isen. Som gjort för rykten, om polisen inte fått tag i bonden.

Det är säkert inte ovanligt att folk gick på isar på kvällarna, med lykta,
för att uträtta ärenden som inte hunnits med under de korta dagarna då det mörknar redan på eftermiddan.
Faxälvens is lär varit uppåt en halvmeter tjock (utom på vissa kritiska platser), så det var ingen fara.

Citat:
Kära herr Besserwisser! Du har ju redan svar på allt så ställ inga fler frågor till mig. Tack!
Bra, då vet vi att du brukar dra saker ur raven och gissa hej vilt.

-----------------------------

Citat:
Ursprungligen postat av tegeltak
Vem var "gräsrotssnuten"?
Den frågan ställde du efter att jag slutat posta.
Några timmar senare postar du detta:
Citat:
Märker att Sommarlust undviker min fråga vem "gräsrotssnuten" var? Han är nog den slingrande lögnare han påstår att andra är? Inget svar. Ingen källa. Och det mest patetiska blir ju då hans egna krav på andra.
Rejält rubbat, att kräva svar samma dag och på en lördagkväll dessutom.

Det centrala i min textrad, där du hämtade den korta parentesen, är att ortsbor misstänkte Widegrens.
Parentesen med polisen är inte lika central, den polisen spekulerade att Carl hade negerblod i sig, vilket kan uppfattas som att ortsbornas brottsmisstankar var befogade, eftersom uttrycket negerdjävel och liknande användes av anonyma tokstollar som misstänkte att Carl mördat sin dotter.

Polisens namn lägger jag inte ut, jag skrev i tidigare inlägg att jag inte lägger ut namn om släktingar riskerar bli spårade och ansatta av tokstollar. Den risken verkar extra hög här.
Vill du veta mer kan du kolla i John Karlssons bok.
Senast redigerad av Sommarlust 2024-09-01 kl. 15:11.
Citera
2024-09-01, 15:00
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarlust
Hur vet du så säkert att det var "bäcksvart"? (dvs becksvart eller kolsvart). Du har upprepat det några gånger.

I "Nordisk Kriminalkrönika 2000" skriver Klas Kohlström i ett kapitel om Viola, sid 436:

"Tre dagar senare, den 8 december, skulle det bli halvmåne och det var ganska klart väder, så alldeles kolsvart bör det inte ha varit."

Alla insatta i Violafallet har väl hört talas om bonden med kon som gick på isen kvällen Viola försvann.

"Söndag 12 december förhörde ortspolisen fyra personer angående ett rörligt lyktsken som en cyklist och två kvinnor hade sett på Faxälven vid 19-20-tiden kvällen Viola försvann. Utifrån ljusets rörelser hade iakttagarna dragit slutsatsen att ”det verkade liksom som om en person sökte något ute på isen.” Och:
”Omkring en halv timme senare hade ljuset varit på väg i motsatt riktning och försvunnit efter en kort stund.”

Det visade sig att lyktskenet var grannen Karl Allan Andersson som med en lykta i ena handen hade lett sin ko över isen, för ett kort möte med avelstjuren hos hemmansägaren Nyholm."

Lite intressant är hur de tre vittnena tolkade lyktskenet: att någon tycktes söka något fram och tillbaka ute på isen. Som gjort för rykten, om polisen inte fått tag i bonden.

för att uträtta ärenden som inte hunnits med under de korta dagarna då det mörknar redan på eftermiddan.
Faxälvens is lär varit uppåt en halvmeter tjock (utom på vissa kritiska platser), så det var ingen fara.

Det centrala i min textrad, där du hämtade den korta parentesen, är att ortsbor misstänkte Widegrens.
Parentesen med polisen är inte lika central, den polisen spekulerade att Carl hade negerblod i sig, vilket kan uppfattas som att ortsbornas brottsmisstankar var befogade, eftersom uttrycket negerdjävel och liknande användes av anonyma tokstollar som misstänkte att Carl mördat sin dotter.

Polisens namn lägger jag inte ut, jag skrev i tidigare inlägg att jag inte lägger ut namn om släktingar riskerar bli spårade och ansatta av tokstollar. Den risken verkar extra hög här.

Kära herr Besserwisser! Du har ju redan svar på allt så ställ inga fler frågor till mig. Tack!
Citera
2024-09-01, 15:05
Medlem
Sommarlusts avatar
Citat:
Här är lite uppgifter om vaken, bäcken, stigen, nipan osv, enligt dödsgåtanboken.

- Den stora vaken var naturlig / dynamisk (inte upphuggen), pga starkare strömmar där älven smalnade en bit.

- Bäcken (som mynnade ut i älven) var frusen.

- Det tycks inte funnits nån liten vak strax utanför bäckmynningen.
Men den stora vaken sträckte sig även en bit utanför bäckmynningen.
Kolla dykaren Juhojunttis skiss från de första dykningarna (från Brottets Krönika):
https://imgur.com/a/sO7nTTX
(det som han ringat in vid vaken är nog där sprängning och nedstigning gjordes första gången).

- Däremot fanns en till vak en bit uppströms (några hundra meter?) i en krök, där de också dök.

- Stigen till älven gick delvis längs bäcken, ner till Widegrens BÅTPLATS (en bit från timmervältan).
Dvs stigen slutade inte uppe på en brant nipkant.

- En bit därifrån, på nipan, låg timmervältan.
Till timmervältan gick "en slags väg" (enligt polisrapport).

- Den stora vaken tycks varit ca 300(!) meter lång (fyra dar efter att Viola försvann), och sträckte sig förbi både bäckmynningen, stigen och timmervältan.
- Vakens längd tycks varierat bl.a. beroende på temperaturen. Några dar senare var vaken bara 100 meter då temperaturen sjunkit.

Ovanstående uppgifter utom skissen kommer från "Dödsgåtan Viola".

Tillägg:
Carl sa i förhör att han inte hade sett några sprickor i isen (dan efter Viola försvann). Inte heller några spår i snön på stigen fram till älven.
I "Dödsgåtan..." resoneras att skare på snön kan hållit för Violas lätta vikt, och att temperaturen sjönk flera minusgrader samma natt Viola försvann så att det bildats tunn is ovanpå tjocka isen (Carl nämnde obrutna tunna isen ovanpå den tjocka, och tog det som tecken på att hon inte gått på isen).
Förtydligande till ovanstående inlägg.
Längst ner under "Tillägg", angående frånvaron av sprickor i isen:

det handlar "isflak" som bildats ovanpå den tjocka isen, och att Carl dagen efter Viola försvann inte hade sett några sprickor i dom isflaken.
Enligt John Karlssons bok kan isflaken bildats samma natt Viola försvann, eftersom dygnsmedellufttemperaturen sjönk från två plusgrader till fyra minusgrader.

Faxälven is lär för övrigt varit uppåt en halvmeter tjock som mest, men blev förstås tunnare ju närmare den naturliga vakens kanter och vaken man kom, där strömmen var starkare.
Citera
2024-09-01, 15:56
Medlem
tegeltaks avatar
Citat:

Märkligt att du inte vill lägga ut namnet samtidigt som du kräver att andra ska göra det? Dom som inte gör det kallas lögnare av dig då. Och det är precis vad du själv är.
Senast redigerad av tegeltak 2024-09-01 kl. 15:59.
Citera
2024-09-01, 21:28
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Här är lite uppgifter om vaken, bäcken, stigen, nipan osv, enligt dödsgåtanboken.

- Den stora vaken var naturlig / dynamisk (inte upphuggen), pga starkare strömmar där älven smalnade en bit.

- Bäcken (som mynnade ut i älven) var frusen.

- Det tycks inte funnits nån liten vak strax utanför bäckmynningen.
Men den stora vaken sträckte sig även en bit utanför bäckmynningen.
Kolla dykaren Juhojunttis skiss från de första dykningarna (från Brottets Krönika):
https://imgur.com/a/sO7nTTX
(det som han ringat in vid vaken är nog där sprängning och nedstigning gjordes första gången).

- Däremot fanns en till vak en bit uppströms (några hundra meter?) i en krök, där de också dök.

- Stigen till älven gick delvis längs bäcken, ner till Widegrens BÅTPLATS (en bit från timmervältan).
Dvs stigen slutade inte uppe på en brant nipkant.

- En bit därifrån, på nipan, låg timmervältan.
Till timmervältan gick "en slags väg" (enligt polisrapport).

- Den stora vaken tycks varit ca 300(!) meter lång (fyra dar efter att Viola försvann), och sträckte sig förbi både bäckmynningen, stigen och timmervältan.
- Vakens längd tycks varierat bl.a. beroende på temperaturen. Några dar senare var vaken bara 100 meter då temperaturen sjunkit.

Ovanstående uppgifter utom skissen kommer från "Dödsgåtan Viola".

Tillägg:
Carl sa i förhör att han inte hade sett några sprickor i isen (dan efter Viola försvann). Inte heller några spår i snön på stigen fram till älven.
I "Dödsgåtan..." resoneras att skare på snön kan hållit för Violas lätta vikt, och att temperaturen sjönk flera minusgrader samma natt Viola försvann så att det bildats tunn is ovanpå tjocka isen (Carl nämnde obrutna tunna isen ovanpå den tjocka, och tog det som tecken på att hon inte gått på isen).

-----------------------------------------------
-----------------------------------------------
SVAR TILL ANNAN TRÅDSKRIBENT:

Poängen är att en slingrande lögnare i tråden använde polismisstanke som argument för att rikta misstankar mot Widegrens. Framgår i tidigare inlägget:
(FB) Olöst försvinnande: Viola Widegren, Helgum, 1948.
I det inlägget besvarades även ett tidigare inlägg från dig (en bit ner i mitt inlägg),
och för att kunna svara seriöst var jag tvungen att låtsas att du är normalbegåvad. Nu hände det igen.
Tackar för bra svar. Finns så många uppgifter i tråden och i böcker som förvirrar. Båtplatsen har jag aldrig hör talas om förut.
Får hem boken Brottets Krönika i veckan hoppas jag.

Flera har ju skrivit böcker om fallet för att tjäna pengar på böckerna.
Vilken bok är mest trovärdig att läsa?
Citera
2024-09-01, 21:56
Medlem
Sommarlusts avatar
Citat:

Citat:
Jag har visserligen redan besvarat ditt inlägg (inuti mitt förra inlägg), med:

men för att vara ärlig så kan du ha rätt i din gissning att det var becksvart den kvällen när Viola gick ut.
Kohlström, i NKK200, som jag citerade i förra inlägget, talade om månens storlek (halvmåne) och att det var klart väder.
Men han tycks förbisett altituden, höjden över horisonten.
Det kan beräknas i efterhand, och jag har sett en beräkning där månen gick ner ca 18.30, dvs en stund innan Viola gick ut 18.45.

Om den beräkningen stämmer så var det nog ganska kolmörkt en bit från gården och andra ljus.
Men, i så fall kan Viola haft en ficklampa (även om det inte omnämns nånstans), så mörker behöver inte varit nåt hinder.
Och mörkrädd var hon inte, som påståtts (visas tydligt i Dödsgåtan Viola Widegren).

------------------------------------
------------------------------------
SVAR TILL ANNAN
Citat:
Märkligt att du inte vill lägga ut namnet samtidigt som du kräver att andra ska göra det? Dom som inte gör det kallas lögnare av dig då. Och det är precis vad du själv är.
Trams. Jag kräver inte personnamn.
Och du har fått ett utförligt svar,
och en källa.
Att dina intellektuella begränsningar hindrar dig ska du inte skylla på andra.
Citera
2024-09-01, 22:04
Medlem
Sommarlusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Tackar för bra svar. Finns så många uppgifter i tråden och i böcker som förvirrar. Båtplatsen har jag aldrig hör talas om förut.
Får hem boken Brottets Krönika i veckan hoppas jag.

Flera har ju skrivit böcker om fallet för att tjäna pengar på böckerna.
Vilken bok är mest trovärdig att läsa?

Flera är trovärdiga, jag föredrar Dödsgåtan Viola Widegren (kommer nog inte som en överraskning... har refererats många gånger i denna tråd).
Den innehåller över 300 sidor, dvs innehåller mycket mer fakta och detaljer än de andra, och har massor med referenser.

Jag har numera läst alla böcker jag känner till om Violafallet:
tre äldre (De tunna Violakapitlen i Brottets Krönika och Nordisk Kriminalkrönika 2000, och Lönnerstrands bok), några nyare böcker (varav några knappast är värda läsning), samt "Dödsgåtan...".

Violakapitlen i Brottets Krönika och Nordisk Kriminalkrönika 2000 är ett måste för den Viola-intresserade.
Fast Brottets Krönika är lite skakig när det gäller fakta, bland annat sprider Bernhardsson ett av de gamla falska ryktena om Carl (att det är falskt bevisas i Dödsgåtanboken), och han skriver inget alls om misstaget polisen gjorde med Violas tillhörigheter.

Lönnerstrands bok (Sanningen om Viola) är intressant för den innehåller många citat ur brev och lite annat smått o gott.
Citera
2024-09-01, 22:18
Medlem
Timeouts avatar
Citat:

Tack igen för förtydligande.
"Alla insatta i Violafallet har väl hört talas om bonden med kon som gick på isen kvällen Viola försvann."
Tydligen har bondsonen från Norrland som har idiotförklarat mig inte hört talas om det.

Och enligt honom är bönder inga idioter som går över isen med en ko, men Karl Allan Andersson gick över isen med en ko. Var han en idiot? Knappast, han var bara en man som tog den genaste vägen.
Senast redigerad av Timeout 2024-09-01 kl. 22:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in