2024-08-31, 18:49
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Bara lägg ner. Jag har varit med i den här tråden sedan 2016 men har läst betydligt längre och har läst en otrolig massa artiklar om Violas försvinnande.

Skriver du så här till alla som har en avvikande uppfattning? Gå till personangrepp är fult.
Förstår du inte varför jag skriver "kanske". Vet du inte vad "kanske" betyder?
Jag spekulerar lika mycket som andra inklusive dig och jag har inte anklagat någon, men det gör du nu.

Du skriver "Ja, varför skulle han gå ner till älven när det är becksvart? Jag tror inte för en sekund att hon skulle gå till en vän på andra sidan."
Det är din spekulation, du tror... Jag kallar inte dig för extrem besserwisser eller skriver att det är så extremt löjligt att det blir skrattretande.

Har WaltzingMatilda någon sort talan före alla andra i den här tråden? Är allt hen skriver det enda som ska gälla?

Ja Viola var kanske mörkrädd men slagen och väldigt upprörd och då tar det kanske överhanden över hennes mörkrädsla.
OBS jag skrev "kanske" igen.

Det har skrivits i tråden att dom gick med kor över isen på älven. Höll den för kor så höll den nog för Viola också.

Om andras spekulationer inte passar dig så bara låt bli att läsa dom. Du verkar behöva en paus från tråden.

Har du någonsin hört talas om någon som gått med kor över isen på en älv i Norrland en bäcksvart kväll i december?
Citera
2024-08-31, 19:06
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raven666
Har du någonsin hört talas om någon som gått med kor över isen på en älv i Norrland en bäcksvart kväll i december?
Nej för kor brukar stå i ladugården på kvällen. Vem har påstått att dom gått med kor över isen en becksvart kväll? Ingen vad jag kan se för bönder är inte korkade.
Självklart gör dom det dagtid i dagsljus.

Detta skrevs 2014-04-19.
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Din teori är lika bra som någon annans eftersom Viola försvann "spårlöst". För att klargöra; isen låg på älven och som tidigare nämnts tillräckligt tjock för att man skulle våga gena med byns kor över den. Gick Viola ner sig gjorde hon sannolikt så i den vak som fanns upphuggen.

Mig veterligt har aldrig framkommit hur väl vaken var utmärkt eller om Viola kände till den - hon bodde ju i Sollefteå sedan en tid tillbaka. Föll hon i vaken klädd i vinterkläder, kanske även i strömt vatten, var det sannolikt över på ett ögonblick.
Oj då. Där står det ju att det aldrig har framkommit om vaken var väl utmärkt eller inte eller om Viola kände till den.
Citera
2024-08-31, 19:19
Medlem
Raven666s avatar
[quote=Timeout|89381435]Nej för kor brukar stå i ladugården på kvällen. Vem har påstått att dom gått med kor över isen en becksvart kväll? Ingen vad jag kan se för bönder är inte korkade.
Självklart gör dom det dagtid i dagsljus.

Och försvinnande få bönder i Norrland skulle själva gå över isen på en älv i Norrland en becksvart kväll i december heller. Visst kan vi fortsätta prata om bönder om du vill, men då vill jag också upplysningsvis tala om för dig att jag är både bondson och norrlänning.
Citera
2024-08-31, 19:42
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Och försvinnande få bönder i Norrland skulle själva gå över isen på en älv i Norrland en becksvart kväll i december heller. Visst kan vi fortsätta prata om bönder om du vill, men då vill jag också upplysningsvis tala om för dig att jag är både bondson och norrlänning.
Så en bonson från Norrland har företräde här att spekulera eller?
Var tror du att vi andra kommer ifrån. Jag är inte från Skåne i alla fall...
Tydligen har någon gått över isen med en ko när det var mörkt.

Skrivet 2011-01-05
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Bra jobbat..Skara! Ja..Fax-älven måste varit frusen nedanför Widegrens hem eftersom det fanns en öppen vak där man misstänkte att Viola kunde hamnat. Man såg ju även ett mystiskt ljussken som senare visade sig vara en granne som ledde en ko över isen. Jag tycker ändå att det är märkligt att isen kunde vara så pass tjock i början av December? Och på en älv med strömmande vatten?
Citera
2024-08-31, 19:57
Medlem
tegeltaks avatar
Märker att Sommarlust undviker min fråga vem "gräsrotssnuten" var? Han är nog den slingrande lögnare han påstår att andra är? Inget svar. Ingen källa. Och det mest patetiska blir ju då hans egna krav på andra.
Citera
2024-08-31, 20:17
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Men jösses Den lilla vaken var INTE en upphuggen vak. Varför den fanns där vet ingen.

Har du aldrig hört talas om att det är beckmörkt vid 20 tiden på kvällen och att människor kan göra misstag när dom inte ens ser var dom sätter fötterna.
Det kallas för olyckshändelse.

Varför hon skulle bege sig till älven? Kanske för att ta sig över till andra sidan där hon hade en vän om jag inte minns fel.
Alternativt bara vara nere vid älven en stund för att lugna ner sig.

Nu försöker du skapa en trådsanning av dina egna funderingar. Den 28 januari 2017, kl 02.46, skrev du så här i inlägg #1774: Kanske hade hon någon vän på andra sidan älven som hon försökte ta sig till.

Någon liknande fundering finns inte i något annat inlägg. Så just det spåret kan vi kanske släppa nu, eller hur?

Ligger Viola i älven så finns det tre alternativ: dumpad av någon, självmord eller olyckshändelse, och det sista alternativet tror jag inte på.
Citera
2024-08-31, 20:24
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Nu försöker du skapa en trådsanning av dina egna funderingar. Den 28 januari 2017, kl 02.46, skrev du så här i inlägg #1774: Kanske hade hon någon vän på andra sidan älven som hon försökte ta sig till.

Någon liknande fundering finns inte i något annat inlägg. Så just det spåret kan vi kanske släppa nu, eller hur?

Ligger Viola i älven så finns det tre alternativ: dumpad av någon, självmord eller olyckshändelse, och det sista alternativet tror jag inte på.
Det är ingen som helst idé att ta någon diskussion med dig när du inte förstår vad "kanske" betyder.

Dina ord är inte lag som alla måste rätta sig efter i tråden.
Citera
2024-08-31, 20:53
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Det är ingen som helst idé att ta någon diskussion med dig när du inte förstår vad "kanske" betyder.

Dina ord är inte lag som alla måste rätta sig efter i tråden.

Det här handlar inte om ordet kanske. Det handlar om att du inte kan erkänna att du är den enda här som skrivit om en eventuell vän på andra sidan älven.

Du skrev så här idag: Varför hon skulle bege sig till älven? Kanske för att ta sig över till andra sidan där hon hade en vän om jag inte minns fel.

Och du minns inte helt fel, men du minns tydligen inte heller exakt vad du skrev för sju år sen. Men du kan inte stå för att du minns fel? Inga ämnen här på Flashback mår bra av trådsanningar och du var på väg att skapa en sådan.
Citera
2024-08-31, 23:06
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:

Tack för att du sa ifrån och ledsen att du fått ta emot ”lustigheter”.

Uppgiften med kon på isen finns, osäker men kan vara i NK. Crime-boy har också nämnt det, minns jag rätt skulle kon till veterinär vilket låter aningen märkligt, veterinären hade väl lättare ta sig till kon. Jag är som du vet stockholmare och måste hämta in information som du har från barnsben - tycker det låter konstigt att ge sig iväg ut på isen med ett nötkreatur på 3-400 kg dessutom kvällstid. Uppgiften finns men är kanske felaktig.

De norrlänningar jag pratat med säger samma sak som du; förutsatt att Viola var vid sina sinnens fulla bruk och inte tänkt dränka sig avsiktligt hade hon inte frivilligt gått ut på isen kvällen hon försvann.
Senast redigerad av WaltzingMatilda 2024-08-31 kl. 23:56.
Citera
2024-09-01, 05:40
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Tack för att du sa ifrån och ledsen att du fått ta emot ”lustigheter”.

Uppgiften med kon på isen finns, osäker men kan vara i NK. Crime-boy har också nämnt det, minns jag rätt skulle kon till veterinär vilket låter aningen märkligt, veterinären hade väl lättare ta sig till kon. Jag är som du vet stockholmare och måste hämta in information som du har från barnsben - tycker det låter konstigt att ge sig iväg ut på isen med ett nötkreatur på 3-400 kg dessutom kvällstid. Uppgiften finns men är kanske felaktig.

De norrlänningar jag pratat med säger samma sak som du; förutsatt att Viola var vid sina sinnens fulla bruk och inte tänkt dränka sig avsiktligt hade hon inte frivilligt gått ut på isen kvällen hon försvann.

Det stämmer. Klas Kohlströms artikel i NKK 2000. Citat: Tre personer hade observerat ett flackande lyktsken på isen på söndagskvällen vid pass kl 19. Detta fick dock sin förklaring. En man med lampa hade genat över isen med en ko som skulle betäckas. Slut citat.

Jag vet inte var uppgiften om en veterinär kommer från men jag tror inte att betäckning ingick i hans ordinarie arbetsuppgifter? Rätta mig om jag har fel?
Citera
2024-09-01, 08:51
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Det stämmer. Klas Kohlströms artikel i NKK 2000. Citat: Tre personer hade observerat ett flackande lyktsken på isen på söndagskvällen vid pass kl 19. Detta fick dock sin förklaring. En man med lampa hade genat över isen med en ko som skulle betäckas. Slut citat.

Jag vet inte var uppgiften om en veterinär kommer från men jag tror inte att betäckning ingick i hans ordinarie arbetsuppgifter? Rätta mig om jag har fel?

Vi får väl lita på att uppgiften stämmer men det måste ses som ytterst märkligt och ovanligt. 999 gånger av 1000 skulle en person som gått med en ko över isen ha gjort det i dagsljus.

Det är lätt att förstå att det kopplades samman med Violas försvinnande eftersom det skedde i så nära anslutning i tid till den händelsen. Men jag skulle vilja citera Leif GW: Hata slumpen.

Tänk också på att folk var mer skrockfulla förr. Att se en lykta på avstånd i kvälls-, eller nattmörkret brukade ses som ett varsel om död. Och om Viola dog den kvällen, som en hel del pekar på så var det ju ett varsel som som stämde. Inte lär folk i trakten ha blivit mindre skrockfulla efter den 5 december 1948...
Citera
2024-09-01, 08:58
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Vi får väl lita på att uppgiften stämmer men det måste ses som ytterst märkligt och ovanligt. 999 gånger av 1000 skulle en person som gått med en ko över isen ha gjort det i dagsljus.

Det är lätt att förstå att det kopplades samman med Violas försvinnande eftersom det skedde i så nära anslutning i tid till den händelsen. Men jag skulle vilja citera Leif GW: Hata slumpen.

Tänk också på att folk var mer skrockfulla förr. Att se en lykta på avstånd i kvälls-, eller nattmörkret brukade ses som ett varsel om död. Och om Viola dog den kvällen, som en hel del pekar på så var det ju ett varsel som som stämde. Inte lär folk i trakten ha blivit mindre skrockfulla efter den 5 december 1948...

Kanske det. Men jag antar att polisen fått fram uppgifter om den som gick över isen och även förhört hen? Vem skulle hitta på nåt sånt? Kanske den som ägde tjuren inte hade tid under dagen? Eller så lämnades kon kvar där tills betäckningen var genomförd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in