Citat:
Ursprungligen postat av
Harry_
AliExpress säljarna visar org. bilder men säljer bara fake.
sen värsta är när man tar fram all bevis för att visa att man har fått fake prylar
så säger säljaren att skicka tillbaka så får du pengarna tillbaka
det är billigare att kasta sk*ten än att skicka tillbaka till Kina
självklart har man fått har man fått pengarna många gånger oxå
tråkiga är oxå att vänta 4-6v sen få sk*t
tycker Temu fungerar mkt bättre
både med frakttid och reklamation
Om jag har köpt ett märkes-minneskort från Kina har det alltid kommit i en förseglad originalförpackning. Om den är fake är det iallafall väldigt bra gjort och jag hade inte kunnat se någon skillnad från bilderna. När jag testar korten med H2testw och Crystaldiskmark uppfyller korten specifikationerna.
Bara när jag medvetet köpt noname kort som jag behövt till något tillfälligt slit-och-släng projekt har de kommit lösa i ett litet plastfodral, men även då har korten uppfyllt de utlovade specifikationerna så länge som jag följer regeln i min förra post att korten ska kosta omkring en krona per GB och jag undviker kort som uppenbart är tillverkade för att vara fake, som SONY-kort med en design som inte finns i verkligheten.
Här är exempelvis ett Lexar High Endurance som jag köpte till min dashcam i bilen (64 GB versionen):
https://www.aliexpress.com/item/4000104779829.html?spm=a2g0o.order_list.order_list _main.97.21ef1802qWk4q0
Fungerar perfekt, kom i en förseglad originalförpackning som man fick klippa upp och uppfyllde specifikationerna vid tester. Ersatte ett 32 GB fake Samsung EVO-kort där det bara stod "SD Card" på kortet istället för Samsung EVO, vilket det också fungerat perfekt i kameran i 6 år utan att missa att spela in en enda sekund trots att det suttit i bilen året runt under varma sommardagar och kalla vintrar. Det fungerar fortfarande och jag bytte det bara i förebyggande syfte. Nu tjänar det i min GPS istället, till de nedladdade kartorna.
Nu handlar jag visserligen bara på Aliexpress istället för Temu på grund av det bättre utbudet, men jag antar att man kan applicera samma tänk på Temu.