2024-08-29, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Ödeshög var bara ett exempel på en mindre ort i debatten.

Du har återkommande påstått 1) att folk inte flyttar från Stockholm och 2) att orter som Ödeshög är oattraktiva hålor, där det dessutom är så dyrt att bo på grund av hög kommunalskatt och behov av två bilar att inte ens den som har flera miljoner i överskott från en bostadsförsäljning tjänar på att bo där.

Jag bevisade med statistik från SCB att fler flyttar från Stockholms kommun än från Ödeshögs kommun - både i absoluta tal och relativt till folkmängden.

Jag konstaterar att ditt påstående om att du skulle tycka att det är intressant att veta hur många höginkomsttagare med bostäder värda 10 msek eller mer, som flyttar ut från Stockholm, bara var snack.

Om du vore intresserad av den statistiken, så skulle du såklart plockat fram den i stället för att ducka med hänvisning till någon form av bevisbörderesonemang.

Jag har skrivit att folk som sitter med höga inkomster och +10msek hus inte gör det. Folk i tvåor i Rågsved kan säkert göra liknande.

Hela diskussionen om att göra den flytten har inte jag initierat. Bara påpekat det helt absurda och ekonomiskt idiotiska i det. Bevisa att folk gör denna knäppa flytt får ni göra
Citera
2024-08-29, 16:44
Medlem
Ödeshög är punkten kring vilken universum roterar.
Citera
2024-08-29, 17:15
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jag har skrivit att folk som sitter med höga inkomster och +10msek hus inte gör det. Folk i tvåor i Rågsved kan säkert göra liknande.

Hela diskussionen om att göra den flytten har inte jag initierat. Bara påpekat det helt absurda och ekonomiskt idiotiska i det. Bevisa att folk gör denna knäppa flytt får ni göra

Hur vet du att de inte gör det? Lite lustigt att du verkar så upprörd kring diskussionen om en exit från bostadskarriären och miljonärsflytt ut på vischan

Den ekonomiska biten är bara en del av det hela. Man kan vilja bo lantligt av en massa andra skäl, på samma vis som en del prompt ska bo mitt i smeten med kräkavstånd till SpyBar.
Citera
2024-08-29, 21:05
Medlem
Ja det går trögt för mekklarna i finbromma sälja brf:er med tomträtt och små föreningar
Fulbromma något enklare….
Solna går bättre och faktiskt ser liten vändning mot just Bromma

Svårsåld denna
https://www.booli.se/bostad/773003
Länkat den tidigare

Denna ännu mer störd
33 000kr/kvm belåning lycka till
https://www.booli.se/bostad/4309271
Citera
2024-08-30, 06:48
Avslutad
Just nu ser jag: säljare som drar tillbaka sina objekt och bor kvar, säljare som lägger ut sina objekt på blocket för uthyrning samtidigt som bostaden ligger ute på hemnet. Objekt som mäklaren säger ska uthyras om de inte får utgångsbudet, men de ligger kvar för visning. Om inte helgen,s k stora visningshelgen, ger hyggliga försäljningar så blir det fortsatt kräftgång.
Citera
2024-08-30, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Just nu ser jag: säljare som drar tillbaka sina objekt och bor kvar, säljare som lägger ut sina objekt på blocket för uthyrning samtidigt som bostaden ligger ute på hemnet. Objekt som mäklaren säger ska uthyras om de inte får utgångsbudet, men de ligger kvar för visning. Om inte helgen,s k stora visningshelgen, ger hyggliga försäljningar så blir det fortsatt kräftgång.

Jag håller med dig, en del objekt i mitt närområde som dyker upp nu igen efter att försökt säljas för 6-12 månader sedan. Nåt objekt (skilsmässa) försökte säljas men nu är det borta och det verkar vara en helt ny familj som bor där trots att det inte sålts.

Jag trodde ”stora visningshelgen” redan varit. Dock ett helt ologiskt mäklarpåhitt!

”Oh vad skönt att semestern är slut nu spontanköper jag en lägenhet för 10 miljoner pga. att det är första helgen jag är tillbaka i vardagen”
Citera
2024-08-30, 07:07
Avslutad
Något jag tycker är märkligt, är att inte fler underbud kommer på 5-10%. På de objekt som ligger kvar länge. Är det månne svensk schysst vett och etikett som spelar in? Kan väl i och försig bero på vad man köper. Är det objekt där du gärna sen efter köp vill ha diverse info från säljarna sen så är väl risken de inte är behjälpliga det minsta vid underbud. Jag skulle i vart fall inte hjälpa till nåt i ett sånt läge. Måhända är låsningen att en övervägande del av köparna numer måste sälja först. Det har jag i vart fall hört, att det finns ofta intresserade på visning men de får inte sitt sålt och då står det still.
Senast redigerad av lone star 2024-08-30 kl. 07:09.
Citera
2024-08-30, 07:15
Medlem
Eeeemiiiils avatar
Citat:
Något jag tycker är märkligt, är att inte fler underbud kommer på 5-10%. På de objekt som ligger kvar länge. Är det månne svensk schysst vett och etikett som spelar in? Kan väl i och försig bero på vad man köper. Är det objekt där du gärna sen efter köp vill ha diverse info från säljarna sen så är väl risken de inte är behjälpliga det minsta vid underbud. Jag skulle i vart fall inte hjälpa till nåt i ett sånt läge. Måhända är låsningen att en övervägande del av köparna numer måste sälja först. Det har jag i vart fall hört, att det finns ofta intresserade på visning men de får inte sitt sålt och då står det still.
Inte alltid mäklarna skriver in underbuden i annonserna?
Citera
2024-08-30, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Ja det går trögt för mekklarna i finbromma sälja brf:er med tomträtt och små föreningar
Fulbromma något enklare….
Solna går bättre och faktiskt ser liten vändning mot just Bromma

Svårsåld denna
https://www.booli.se/bostad/773003
Länkat den tidigare

Denna ännu mer störd
33 000kr/kvm belåning lycka till
https://www.booli.se/bostad/4309271

Hur många år har du suttit och gnällt över tomträtter i Bromma nu snake? 4-5?
Citera
2024-08-30, 07:30
Medlem
Citat:

Hur vet du att det inte kommer in låga bud? Mäklarna redovisar ju nästan aldrig dessa?
Citera
2024-08-30, 08:38
Medlem
Tycker jag ser mig rätt mycket budgivningar under utgångspris jag...
Citera
2024-08-30, 09:44
Medlem
Tycker det är fascinerande hur oreglerad marknaden faktiskt är, och hur mycket fuffens som kan pågå och som kan ge att människor får en felaktig bild av vad hur marknaden faktiskt ser ut.

1. Hur är det acceptabelt att slutpriser inte ALLTID måste redovisas publikt? Många annonser som försvinner på hemnet och ser ut att ha gått för utgångspris, men vetskapen om vad personen faktiskt fick betala stämmer inte överens med det. Framförallt för lägenheter, lagfarter är svårare att dribbla med, även om det sker släpande. Har även sett ut som om vissa objekt går upp i pris för priset i annonsen höjdes med 3,5% under försäljningstiden, och där slutpriset faktiskt blev det tidigare utgångspriset eller till och med lägre (insikt av olika skäl). Publikt ser det då ut som om priset var högre och det kommer påverka nästa person som eventuellt ska köpa ett likvärdigt objekt, dvs missvisande.

2. Att ALLA bud måste redovisas publikt - hur ska intressenter kunna göra en rimlig bedömning om vad marknaden är villig att betala för ett specifikt objekt vid det enskilda tillfället? Självklart att säljaren inte behöver acceptera budet/n, däremot ska det vara lag på att köparen ska veta vad andra är villiga att betala för objektet.

3. Addera juridiskt ansvar hos mäklarna, i form av förmedlare. Idag kan du sätta en jävla telefonförsäljare med backslick på plats och denne kan säga nästan vad som helst utan att riskera någonting. Att mäklare finns till för köpare är bara skitsnack, deras enda syfte är att kräma ur så mycket som möjligt och att de även tillåts spekulera huruvida priserna går upp eller ner är fan ett skämt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in