2024-08-28, 06:25
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Waltzing Matilda och Crime Boy!
Har ni läst Lönnerstrands bok?
I så fall; vad anser ni om den?
M v h

Trams. Han var inte öppen för några andra teorier än rymning. Han låtsades vara på föräldrarnas sida för att kunna utnyttja dem för egna syften.
Citera
2024-08-28, 08:35
Medlem
RFTs avatar
I John Karlssons bok finns uppgiften att Lönnerstrand tog brev etc ur en resväska eller koffert från Violas rum på elevhemmet. Tydligen blev han inte lagförd för det.

Det är svårt att ha någon uppfattning om vad Lönnerstrand egentligen hade för uppfattning om fallet. I boken gör han sitt bästa för att övertyga läsaren om att V rymde. Trodde han det själv, eller trodde han att denna uppfattning skulle sälja. Lekte han privatdetektiv för sin egen vinning; eller var han genuint intresserad av fallet. Vad jag förstått var han något kontroversiell som författare. Men han var tydligen också en av föregångspersonerna inom S F-genren i Sverige.
Citera
2024-08-28, 19:20
Medlem
Raven666s avatar
Mina funderingar - varken bättre eller sämre än någon annans

Om Viola hamnade i älven så finns det, som jag ser det, bara två realistiska alternativ.
1. Hon var redan död, genom olycka eller genom dödligt våld, och dumpades i älven för att dölja vad som hänt.
2. Hon tog livet av sig och visst begår tonåringar självmord i så kallat hastigt mod, men jag tror inte på det ändå.

Vissa har menat på att hon skulle ha gett sig ut på älven för att gå till den andra sidan för att det var en större väg där och det för att eventuellt lifta hem till Sollefteå, eller ta en senare buss, och då gått ner ner sig och drunknat. Mot det talar två saker, som jag ser det: Viola var mörkrädd men garanterat också varnad på samma sätt som jag blev, som växte upp bara några mil från de här trakterna nära Indalsälven i Jämtland med orden: gå aldrig ut på isen till ett vattendrag med strömmande vatten när det är becksvart ute. Och det var det den kvällen - becksvart alltså. Och om hon ville ta sig till andra sidan älven fanns, och finns det fortfarande, en bro bara några hundra meter från barndomshemmet. Borde det inte varit en bättre lösning på det problemet - att gå via bron?

Men jag har valt att gå vad Violas lillasyster sa (ungefär så här): Vivi (hon kallades så i familjen), hon bara gick hon.

Det kan ju - rätt trovärdigt som jag ser det - förklara varför fadern och styvmodern dröjde med att göra en anmälan om att hon var försvunnen. De kan ha varit övertygade om att hon stack tillbaka till Sollefteå när hon gick ut på dasset och sedan inte kom in igen Eventuellt blod kunde hon absolut ha sköljt av sig ute i ladugården om hon velat så ett besök nere vid älven för att göra det är svårt att ta i beaktning. Åtminstone för mig.

Olycksteori 1
Om hon lämnade huset och bara gick ut så finns det som jag ser det, också två alternativ.

Det första är att hon gav sig ut på vägen och liftade. Det hade varit dans på kvällen i en grannby så lite mer bilar än vanligt rörde sig nog i trakten även om bilarna i området var rätt få i slutet av 1940-talet. Men det var garanterat obefintligt med väglyse (det är det i alla fall där nu för tiden) och jag tvivlar på att hon hade någon reflex. Dessutom ska hon ju ha haft mörka kläder. Då kan hon blivit påkörd och dött och sedan dumpats någonstans av den eller de som satt i bilen. Det var obefintligt med snö den där kvällen så det är inte säkert att det blev några spår. Däremot hann det snöa rätt rejält innan sökandet började på allvar och då försvann nog eventuella spår från en påkörning också.

Det svaga med den teorin är att jag tror att det hade kommit fram så småningom, om inte annat via ett så kallat dödsbäddserkännande. Det är i år 76 år sedan försvinnandet så om en eventuell påkörare, eller passagerare, fortfarande lever så är i alla fall föraren rätt många år över 90 nu. Kanske kommer det fram något ur den teorin inom en snar framtid men skulle det gå att sätta ett odds på en sådan lösning så skulle nog en satsad hundring göra en rik.

Olycksteori 2
Jag har ju för några år sedan fört fram en teori som skulle innebära att ingen vet något över huvud taget.

Det alternativet handlar om att det i närheten av hemmet fanns, och finns det fortfarande, våtmarker - myrar. Jag har visat med en bild för några år sedan (tagen just i början av december) att en myr på dessa breddgrader - bilden var från Sveg i Härjedalen - inte var fastare än att en motorcyklist kört ner sig och fastnat.

Om någon går ner sig helt i en myr så syns det strax ingenting på ytan. En eventuell hatt hade kunnat bli kvar och hittats senare, förmodligen året därefter som tidigast eftersom den skulle ha hamnat under snön som föll några dagar senare. Men Violas hatt var ju kvar i föräldrahemmet så det hade inte kunnat ske.

Det här är, som några av er vet, min huvudteori eftersom det inte skulle finnas några spår alls i så fall. Men syrehalten i en myr gör att kroppar bevaras. Det kan ni kolla upp om om ni gör en sökning på mosslik. Så om Viola ligger i en myr och den dikas ut så småningom så kan hon vara tämligen välbevarad om hon skulle hittas.

Ett trovärdigt vittne
Det sista trovärdiga vittnet är Violas lärare som såg henne gå in i huset. De tre som fanns där inne kan inte ses som lika trovärdiga. Systern hade nog berättat senare i livet om hon vetat något om vad som verkligen hänt.

Det pratas ju om ett eventuellt erkännande från fadern som han skulle ha lämnat till en präst. Men det vi ju inte med säkerhet att det var det som han ville prata om i så fall. Han kan ju ha haft dåligt samvete även om han inte vad som verkligen hände. Om om det var ett erkännande så tror jag han var den ende som visst vad som hänt och i så fall lyckades dölja det även för sin fru i alla år. Om styvmodern vetat vad som hände så vill jag tro att hon också velat lätta sitt hjärta innan hon gick bort. Men några uppgifter om det känner jag inte till.

Men än en gång. Violas lärare anser jag - än så länge i alla fall - har det sista (trovärdiga) ordet. Längre än så, tills det att Viola går in i föräldrahemmet, tror jag aldrig att vi kommer. Men spekulationerna kommer garanterat att fortsätta länge än i Sveriges kanske mest omtalade försvinnande. Jag ser från mot att läsa om fler teorier. Kanske för någon så småningom fram något som ingen annan har tänkt på... än...
Citera
2024-08-28, 20:07
Medlem
RFTs avatar
Ja, teorin om myren är ju intressant. Låg (ligger) den på andra sidan älven?

Och nej, vi lär nog aldrig få klarhet i detta. Systern vill ju tydligen inte prata om det.
Om jag nu är lite fantiserande, så kan man ju leka med tanken att V faktiskt gav sig av, men när systern blev vuxen hörde av sig till henne.
Inte för att jag tror det, men man kan ju kosta på sig att låta fantasierna fara iväg.
Citera
2024-08-28, 22:24
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Ja, teorin om myren är ju intressant. Låg (ligger) den på andra sidan älven?

Och nej, vi lär nog aldrig få klarhet i detta. Systern vill ju tydligen inte prata om det.
Om jag nu är lite fantiserande, så kan man ju leka med tanken att V faktiskt gav sig av, men när systern blev vuxen hörde av sig till henne.
Inte för att jag tror det, men man kan ju kosta på sig att låta fantasierna fara iväg.

Nej, en myr finns i mycket nära anslutning till hemmet. Så nära att om man springer ut i skogen i mörker där så är det nog lätt hänt att man kan förvirra sig ut där det är sankmark.

Jag skulle önska att det var så att Viola överlevde och lyckades komma bort. I den bästa av världar kanske systrarna i så fall också har haft kontakt genom åren. Men i så fall har Viola levt, eller fortfarande lever, - 93 år gammal nu - under en annan identitet.
Citera
2024-08-28, 23:50
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raven666
Nej, en myr finns i mycket nära anslutning till hemmet. Så nära att om man springer ut i skogen i mörker där så är det nog lätt hänt att man kan förvirra sig ut där det är sankmark.

Jag skulle önska att det var så att Viola överlevde och lyckades komma bort. I den bästa av världar kanske systrarna i så fall också har haft kontakt genom åren. Men i så fall har Viola levt, eller fortfarande lever, - 93 år gammal nu - under en annan identitet.
Den här tråden blir ju bara mer och mer utflippad
Glöm myren. Viola försvann 5 december 1948 och det var garanterat tillräckligt fruset på ytan för att bära henne.

Har alla glömt att bredvid den stora vaken fanns en liten vak där bäcken rinner ut? På såna ställen är isen alltid svagare.

Det har väl funnits uppgifter i tråden också att hon hade en vän på andra sidan älven.
Citera
2024-08-29, 07:45
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gud-Runar
Landsbygden 1948 och här spekuleras i vad människor rimligen borde ha gjort om de var som ni nu.

Min mor rymde hemifrån 1940, hennes bror 1938. Han hörde aldrig av sig mer ingen vet var han tog vägen.
Min mor hankade sig fram som "hembiträde" runt Sverige, blev med barn minst 2 ggr.
Vem fäderna var kommenterade hon 80 år gammal det tar jag med mig i graven, det blev så. Mina halvsyskon vet inte sitt fäderne.

Man var godtrognare, hade tillit till herrskapsfolk, tog vad försörjning man kunde få även under plågor och man kunde hålla käft. Det var en annan tid en annan mentalitet, en ung flicka som ville hemifrån behövde bara vara godtrogen, det fanns alltid nån mer välbeställd villig att hjälpa eller "hjälpa"

Med de få fakta som finns är inget troligare än nåt annat.

Sorry för inhoppet i fantasyworld!

Det här är inlägg 516, skrivet 22 juni 2014.

Jag tror att Gud-Runar har rätt här.
Det här är det kanske viktigaste inlägg som gjorts i tråden. I den första meningen är hen på pricken. Vi diskuterar utifrån vår tid och våra erfarenheter. Bara folk som var med på den tiden vet hur det var att leva då. Vi ser den tiden genom vår tids och våra erfarenheters filter.

Det har ju i många, många år funnits artiklar i veckotidningar om folk som hittar sin okände pappa eller okända syskon. SR har dokumentärer på temat.
Och att ”fint folk” utnyttjade fattiga kvinnor för sexuella tjänster är allmänt känt och belagt.

Jag är tillräckligt gammal för att ha haft föräldrar som levde på den tiden. Annan mentalitet, andra livsvillkor, fattigdom, fattigt folk fick stå med mössan i hand etc.

Om ingen förstahandskälla dyker upp, så är nog John Karlssons bok det närmaste sanningen vi kommer.
Lönnerstrands bok känns som en partsinlaga. Men om de intervjuer med personer i Violas närhet, som finns återgivna i boken, är korrekta, så har vi också dessa personers erfarenheter av hur V var som person.
Senast redigerad av RFT 2024-08-29 kl. 08:40.
Citera
2024-08-29, 07:56
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout

Det har väl funnits uppgifter i tråden också att hon hade en vän på andra sidan älven.

På väg dit gick hon ner sig och drunknade?
Det är väl fullt troligt.
Senast redigerad av RFT 2024-08-29 kl. 08:16.
Citera
2024-08-29, 09:39
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Den här tråden blir ju bara mer och mer utflippad
Glöm myren. Viola försvann 5 december 1948 och det var garanterat tillräckligt fruset på ytan för att bära henne.

Har alla glömt att bredvid den stora vaken fanns en liten vak där bäcken rinner ut? På såna ställen är isen alltid svagare.

Läs hela mitt inlägg. Jag vet att det fungerar som jag beskriver.
Citera
2024-08-29, 09:45
Medlem
Raven666s avatar
Citat:

Ja, men jag tror som sagt inte en sekund på att hon sökte sig till älven, såvida hon inte tänkte ta livet av sig.
Citera
2024-08-29, 12:55
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raven666
Läs hela mitt inlägg. Jag vet att det fungerar som jag beskriver.
Nej det gör det inte. Isen ligger så tjock på älven att dom har huggit upp en vak i den och du menar på fullaste allvar att myren inte ska ha frusit...?
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Din teori är lika bra som någon annans eftersom Viola försvann "spårlöst". För att klargöra; isen låg på älven och som tidigare nämnts tillräckligt tjock för att man skulle våga gena med byns kor över den. Gick Viola ner sig gjorde hon sannolikt så i den vak som fanns upphuggen.

Mig veterligt har aldrig framkommit hur väl vaken var utmärkt eller om Viola kände till den - hon bodde ju i Sollefteå sedan en tid tillbaka. Föll hon i vaken klädd i vinterkläder, kanske även i strömt vatten, var det sannolikt över på ett ögonblick.
Men alla verkar ha glömt den lilla vaken vid bäckens utlopp som ingen kan förklara varför den fanns där?
Citera
2024-08-29, 13:15
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ja mer än troligt med tanke på den lilla vaken. Varför fanns den lilla vaken just vid bäckens utlopp?
Ingen har ju kunnat förklara varför den lilla vaken fanns där.

Det jag fick lära mig redan som barn var att inte gå på isen nära bryggor, vass, åar eller bäckars utlopp för där är isen svagare.
Men Viola var upprörd och tänkte nog inte klart och rusade bara ut eller föll från nipkanten.
Den stora vaken vid timmervältan visste hon om så den undvek hon trots att hon var upprörd.

Isen var tillräckligt tjock för att dom kunde gå med kor över isen så att den där myren som det tjatas om i tråden nu inte skulle bära är bara dumheter.

Tyvärr syns inte bäcken på den kartlänk jag la med i mitt gamla inlägg. Men gjorde en ny länk.
Precis där vägen slutar låg timmervältan och den stor vaken. Den visste Viola om så hon gick troligen lite norr om den och hamnade på svag is.
Den lilla vaken fanns vid bäckens utlopp och på såna ställen är alltid isen svag.
https://www.hitta.se/kartan?search=s%C3%B6dra+holmstrand+138&st=combine d&sst=plc&sids=1011260967&srb=0&s=0cdcf2d2

Detta skrev jag 2016-08-28 och jag svarade Skaraborg.
Citat:
Jag har orienterat mig på bilderna nu och hittat huset och den aktuella adressen som är i dag.
Adressen är Södra holmstrand 138, 88293 HELGUM.
Här är länken som visar hur Violas hem ser ut i dag enligt Pajosv. Observera den grusväg som går till höger om huset, den leder raka vägen ner till älven.
https://www.google.se/maps/@63.2560211,16.744938,3a,75y,20.09h,78.28t/data=!3m6!1e1!3m4!1s5pcPQyd66VNkaLZiKGv5Mg!2e0!7i1 3312!8i6656?hl=sv

Jag gjorde en karta på Eniro och om man tänker sig att Viola sprang ut ur huset mot ladugården och tog höger innan hon kom fram till den så kom hon till en väg som leder rakt ner till Faxälven och det är bara ca 350 meter till älven från ladugården.
Just där går älven i en slinga och sen blir det fler slingor, ett riktigt meanderlopp som till och med har en tydlig korvsjö. Meander beskrivs bra här https://sv.wikipedia.org/wiki/Meander

Om Viola försökte ta sig över isen på älven och hon föll i så är chansen väldigt liten att hennes kropp skulle hittas då älven slingrar sig fram och det finns mängder med ställen en kropp kan fastna på.
Jag skulle tro att det är skapligt strömt där med då älven är smal för att sen mynna ut i Helgumssjön.
Älven smalnar sen av igen i Österforse och där finns ett kraftverk så det måste har varit strömt på sina ställen för att dom ska bygga ett kraftverk där.
Karlänk: http://kartor.eniro.se/m/EJnOt

I inlägget nedan talas om två vakar och en bäck och den bäcken rinner fram bara ca 20 meter norr om den väg som jag har markerat ut på kartan, den väg som jag tror att Viola tog för att antingen ta sig över älven eller dränka sig. Hon ligger i älven...

Timmervältan som det talas om låg troligen vid slutet av den utmärkta vägen som antagligen är mycket gammal och har använts för just timmer som ska flottas på älven i gamla tider, för den vägen leder inte till någon byggnad, bara ner till älvkanten som är en nipkant, brant alltså.
Det finns uppgifter någonstans på fotspår vid timmervältan, en kvinnas fotspår.
Det kan till och med vara så att Viola gick ner till älven för att lugna sig men hon halkade olycklig på nipkanten och föll ner i älven och därför fanns det flera vakar.

Sorry om det blev lite rörigt. Trött i huvudet nu efter allt sök på kartor... speciellt eftersom jag sökte efter platsen på fel sida av älven. Det är södra sidan och inte norra som jag trodde först. Det är därför adressen numera heter Södra holmstrand. Holmstrand ligger på båda sidor av älven, men söker man bara på Holmstrand så visar alla kartor norra sidan av älven.
Huset hör nog också till byn med namnet Västby men postadressen är Södra Holmstrand.
Västby kom upp som bynamn när jag gjorde Enirokartan och markerade ut vägen ner till älven.
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
På sidan 550 kan man se en teckning gjord av dykaren Hilding Juhojuntti som visar var någonstans han gick ner vid de första nedstigningarna. Vaken som fanns nedanför faderns timmervälta var mycket stor. I denna vak verkar det som om Juhojuntti gick ner alldeles där en bäck flyter ut i Faxälven. Denna timmervälta låg alldeles intill den stora vaken. De låg mycket nära varandra.

Ett annat ställe Juhojuntti gjorde nedstigningar var i en vak som låg i en krök strax innan den stora vaken vid timmervältan.

Agnes kan mycket väl ha gjort dessa fotavtryck. Hon hade själv arbetat vid timmervältan.

Ja det gjorde de. Paret agerade faktiskt på ett sådant sätt som gjorde att de fick ännu mera misstankar riktade emot sig. Detta går inte att komma ifrån. Med detta menar jag alltså inte att de skulle vara skyldiga till Vivis försvinnande. De kan ha varit det. Likväl de behöver inte ha varit det.
Senast redigerad av Timeout 2024-08-29 kl. 13:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in