2014-06-29, 16:56
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeannemarie
Jaa tror jag har sett det, kostar 3 -400 kronor ... Tänkte att man kan lika gärna begära ut handlingarna från då - det måste ju gå. Kanske många redan gjort det, men det lär vara offentligt tillgängligt nu.
Om du menar polisutredningen så finns den sannolikt på Landsarkivet i Härnösand och är sekretessbelagd till och med år 2018. (70 år gäller) Vill man läsa den tidigare får man skriva dit och begära tillstånd.
Citera
2014-06-29, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det kan ev. vara möjligt att detta bokverk kan finnas på ditt bibliotek.

Glöm inte heller detta som Bernhardsson skrev:

"Efter försvinnandet hade dessutom en furir Bert Nylander rapporterat, att han upptäckt spår efter kvinnoskor bredvid en timmervälta som tillhörde Widegren, spår som även förekom utefter den branta slänten ner mot älvstranden. Därifrån var det bara några meter ut till en stor öppen vak i Faxälven".

Detta lär nämnde furir ha upptäckt en mycket kort tid efter att Viola försvann. Tyvärr vet inte när exakt denna upptäckt gjordes. Den här vaken lär nog ha funnits redan den 5/12.

Det ser onekligen oroande ut. Frågan är då om spåren fanns i snö eller ej. Någon tidning skrev att det var i snön, vilket verkar troligt.

Den första vaken tror jag har tillkommit, för att isen inte bar vid tillfället. Kan hon ha flytt för sitt liv och blivit jagad dit? Om spåren fanns i snö är det väl troligt att det var Agnes skor som gjort dem. Var det i så fall enbart för arbetet med timmervältan eller fortsatte hon utefter den branta slänten, för att samtidigt kontrollera att allt såg lugnt ut?

Paret har agerat minst sagt misstänkt.
Citera
2014-06-29, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Hur länge han friade? Eller vad? Självklart kollade polisen upp friarens alibi. Han skulle omöjligt hunnit över till Widegrens..mördat Viola..och sen sprungit tillbaka till bilen. Helt omöjligt.

Har aldrig trott annat än att han var ett gott vittne. Mitt inlägg här var svar på någons fråga om hur långt från varandra som husen låg och om man kunde se in på W:s tomt ...och om vittnet kunde säga mer ..som du redan svarat på efteråt.
Senast redigerad av Jeannemarie 2014-06-29 kl. 17:37.
Citera
2014-06-29, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Om du menar polisutredningen så finns den sannolikt på Landsarkivet i Härnösand och är sekretessbelagd till och med år 2018. (70 år gäller) Vill man läsa den tidigare får man skriva dit och begära tillstånd.

Aahh, tack så mycket för upplysningen! Aj då, då får man antingen vänta eller ge sig tillkänna!
Citera
2014-06-29, 17:24
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Har aldrig trott annat än att han var ett gott vittne. Mitt inlägg här var svar på någons fråga om hur långt från varandra som husen låg och om man kunde se in på W:s tomt ...

Jag skulle tro att den enda belysning som fanns var Widegrens ute-lampa? Jag är osäker på om det fanns gatlyktor..det är knappast troligt vid den tiden på landsbygden?
Citera
2014-06-29, 17:26
Medlem
Citat:
Tydligen grannens (mitt emot, med god sikt!) dotters pojkvän som var där (för att fria enligt Crime-boy) ... Det kan man faktiskt ta reda på genom folkbokföring...

Det var alltså grannens dotters pojkvän som råkade se en kortväxt man på Widegrens tomt någon halvtimme efter midnatt! KAN varit en medhjälpare han såg ...
Citera
2014-06-29, 17:33
Medlem
Skaraborg2s avatar
Dykaren Hilding Juhojunttis nedstigningar i Faxälven.

Citat:
Ursprungligen postat av AristoMarie
Det ser onekligen oroande ut. Frågan är då om spåren fanns i snö eller ej. Någon tidning skrev att det var i snön, vilket verkar troligt.

Den första vaken tror jag har tillkommit, för att isen inte bar vid tillfället. Kan hon ha flytt för sitt liv och blivit jagad dit? Om spåren fanns i snö är det väl troligt att det var Agnes skor som gjort dem. Var det i så fall enbart för arbetet med timmervältan eller fortsatte hon utefter den branta slänten, för att samtidigt kontrollera att allt såg lugnt ut?

På sidan 550 kan man se en teckning gjord av dykaren Hilding Juhojuntti som visar var någonstans han gick ner vid de första nedstigningarna. Vaken som fanns nedanför faderns timmervälta var mycket stor. I denna vak verkar det som om Juhojuntti gick ner alldeles där en bäck flyter ut i Faxälven. Denna timmervälta låg alldeles intill den stora vaken. De låg mycket nära varandra.

Ett annat ställe Juhojuntti gjorde nedstigningar var i en vak som låg i en krök strax innan den stora vaken vid timmervältan.

Agnes kan mycket väl ha gjort dessa fotavtryck. Hon hade själv arbetat vid timmervältan.

Ja det gjorde de. Paret agerade faktiskt på ett sådant sätt som gjorde att de fick ännu mera misstankar riktade emot sig. Detta går inte att komma ifrån. Med detta menar jag alltså inte att de skulle vara skyldiga till Vivis försvinnande. De kan ha varit det. Likväl de behöver inte ha varit det.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-06-29 kl. 17:40.
Citera
2014-06-29, 17:40
Medlem
Citat:
Jag skulle tro att den enda belysning som fanns var Widegrens ute-lampa? Jag är osäker på om det fanns gatlyktor..det är knappast troligt vid den tiden på landsbygden?

Fönsterljus kan ljusa upp också. Har med väderlek att göra också. Nog kunde han skymta en kortväxt mansfigur .. Undrar hur nära huset figuren var och i vilken riktning figuren gick .. Verkade han ha bråttom eller inte ?
Citera
2014-06-29, 17:43
Medlem
Citat:

Fru Agnes Widegren var med när vak 2 höggs upp för att spåra Viola. Karl W själv var på jobbet, har jag läst i säker källa. Forskning visar ju att gärningsmännen själva inte sällan är närvarande vi sökning ...
Citera
2014-06-29, 17:47
Medlem
Skaraborg2s avatar
Belysning.

Citat:

Det skulle jag också tippa på. Förutom belysningen från fönstren i bostaden. Det är nog inte så troligt att det fanns gatlyktor där på den här tiden.

Även under 1960-talet var det dåligt gatlyktor på landsbygden. Detta vet jag själv av egen erfarenhet. Det var alldeles kolsvart och den enda belysning man hade var den som kom från antingen bilen, motorcykeln, mopeden eller cykeln.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-06-29 kl. 17:51.
Citera
2014-06-29, 18:58
Medlem
Citat:

Man hade "konstaterat" att det var Agnes skor ... Förmodligen medverkade hon själv till att upplysa om det. Sår ingenstans om utredning kring dessa skoavtryck som jag sett...
Att Karl skulle jagat henne utomhus med alla de risker (hon borde skrikit då också) och att hon då själv skulle valt vägen till isen verkar för mig som en ren fantasi-
Citera
2014-06-29, 19:08
Medlem
JAG UNDRAR om någon har sett någonstans hur lång sträcka Viola hade tänkt traska över isen för att komma tillbaks till sjukhuset...det var visst en teori som polisen hade då...och då måste det ha kunnat gå.

..naturligtvis ville hon tillbaka så fort som möjligt till arbetsplatsen igen, hemma kunde hon ju inte vara!!!!...vad var det bästa att göra då...gå över isen...över skogen...vänta på nästa buss på andra sidan vägen?????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in