Citat:
Ursprungligen postat av
cleolin
Obs! Detta är inget ifrågasättande - bara en fråga, en stilla undran
Jo, jag är nyfiken på vad det är som gör att det mest troliga är, och att det mesta pekar mot, att Viola - på grund av en olycka eller av annan orsak - har försvunnit ner i Faxälven eller ner i Helgumsjön? "Det mesta pekar på", vad är det för detaljer eller omständigheter som gör det? Det finns säkert information som jag inte har tillgång till som gör att de flesta tycker att det är det troligaste. Hoppas ni förstår vad jag menar,
det är inte ett dugg orimligt att det är just vad som hände men vad är det som pekar mer mot det än att hon t ex blev ihjälslagen av misstag hemma på gården? Känner mig jättekorkad som inte ser ljuset på samma sätt. Eller är det vad som är mest sannolikt man går efter?
För mig är alla teorier lika rimliga egentligen. En del har tur som tokar och andra har sådan fruktansvärd otur. Tänk om hon nu motvilligt åkte hem, fick stryk direkt, gick ut och iväg en bit och klev rätt genom isen på ån och drunknade. Eller att hon t ex motvilligt åkte hem efter att ha pratat med sin orolige far, kom hem, fick stryk,
gick ut och iväg en bit och sedan mötte en okänd mördare. Det är maximal otur, somliga har ju det som sagt. Obs! Ej ironi, jag bara tänker på hur orättvist livet kan vara. Det gäller även för Violas familj, vilken hemsk sorg för dem.
Edit: Det har visst postats en del här senaste kvarten medan jag skrev mitt lilla inlägg,

Ett av de scenarios du tar fram är detta första fetstilsmarkerade. Att Viola skulle av misstag avlidit hemma på gården
tror i a f jag skulle kunna vara mera troligt än att hon skulle ha rymt från sin familj för att aldrig mera höra av sig. Jag delar här Crime-boys uppfattning att hon aldrig kom att lämna Helgum med omnejd med livet i behåll. Att Viola skulle ha kommit levande från byn, såsom jag ser det, talar allt emot detta.
Crime-boy skrev bl. a. följande: "För det första var Violas erfarenheter utanför hembyn näst intill obefintliga. Hon hade knappt varit utanför Helgum. Hon saknade pengar och rätt kontakter för att kunna skapa sig en ny identitet".
Om Viola ev. dog i föräldrahemmet kan naturligtvis ingen med säkerhet säga att så var fallet resp. så var inte fallet.
Om så skulle ha varit fallet så
tror jag att detta skett genom en olycka. T. ex. en hård örfil som gjorde att hon föll mot järnspisen och avled. Om familjen hade en järnspis vet jag inte men mycket möjligt.
En annan möjlighet du tar upp är att hon efter aga från sin far sprang ut och då mötte en okänd mördare. Att hon skulle ha mött en okänd mördare i denna avkrok en kväll i december 1948 tycker i a f inte jag låter speciellt troligt men visst det går ju inte helt att avfärda.
Du skrev bl. a. också följande: "För mig är alla teorier lika rimliga egentligen". Personligen tycker jag faktiskt att en del teorier är mer rimliga än andra.