2024-08-26, 13:52
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cabel
Jag håller på att söka för A-kassa via alfakassan, sakern är att jag gör lite lallkursern på sidan om samt en komvuxkurs för att få upp mina högskolepoäng och kunna komma in i ett programm nästa år. Nu tar jag ingen CSN. Frågan till er då vad risken är att de upptäcker att jag "studerar" samt vad konsekvenserna kan vara? Vill då förtydliga att jag har inte fått några medel ännu. Bortsett från det uppfyller jag alla andra krav och skriver att jag inte pluggar.

Ifall det är relevant pluggar jag distanskurser på halvtakt samt som tar några dagar att avklara.
Som jag ser det, så länge du du uppfyller a-kassans krav på att du skall söka jobb heltid och kunna ta erbjudna jobb på studs så inga problem. Om du vill studera på din fritid är det upp till dig.
Citera
2024-08-26, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Som jag ser det, så länge du du uppfyller a-kassans krav på att du skall söka jobb heltid och kunna ta erbjudna jobb på studs så inga problem. Om du vill studera på din fritid är det upp till dig.

Praktiskt taget så bör detta vara sant men problemet ligger i att man INTE får studera medans man söker jobb oavsett om det inte är något som helst hinder eller inte. Så frågan istället blir istället då risken för att bli påkommen. Personligen tror jag inte att det ska finnas någon större risk men jag litar inte på min egna bedömning och vill fråga folk med erfarenhet eller kunnighet om detta ämne
Citera
2024-08-26, 14:59
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cabel
Praktiskt taget så bör detta vara sant men problemet ligger i att man INTE får studera medans man söker jobb oavsett om det inte är något som helst hinder eller inte. Så frågan istället blir istället då risken för att bli påkommen. Personligen tror jag inte att det ska finnas någon större risk men jag litar inte på min egna bedömning och vill fråga folk med erfarenhet eller kunnighet om detta ämne
Ditt tidigare arbete får inte ha upphört på grund av studierna. Studierna får inte hindra dig från att söka och ta heltidsarbete. Studierna får inte finansieras eller ha finansierats med någon form av studiestöd.
Bedriva studier på din fritid bör inte vara något hinder för att få a-kassa så länge du inte får något studiestöd.
Citera
2024-08-26, 16:21
Medlem
Saloths avatar
Man stämplar mellan Måndag - Fredag.
Kan man jobba på helgerna då utan att man deklarerar för det?
Och är det ok för A-kassan?
Citera
2024-08-27, 14:46
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saloth
Man stämplar mellan Måndag - Fredag.
Kan man jobba på helgerna då utan att man deklarerar för det?
Och är det ok för A-kassan?
Ja det kan du göra... finns två regler dock. Extrajobbet måste vara godkänt av AF och du får inte tjäna mer än 3000kr/vecka annars minskas ersättningen från a-kassan motsvarande.

Om du inte deklarerar för det till skattemyndigheten så är det ett svartjobb och då behöver du inte blanda in a-kassan heller.
Citera
2024-08-27, 14:55
Medlem
Citat:
Ja det kan du göra... finns två regler dock. Extrajobbet måste vara godkänt av AF och du får inte tjäna mer än 3000kr/vecka annars minskas ersättningen från a-kassan motsvarande.

Om du inte deklarerar för det till skattemyndigheten så är det ett svartjobb och då behöver du inte blanda in a-kassan heller.

Kan detta verkligen stämma, eller kan AF verkligen godkänna att du tex:
Får A-kassa från Unionen må-Fre, och kör taxi lör-sönd x 1500 kr per dag dvs 12.000 kr i månaden
på att köra taxi ? Då borde väl a-kassan minskas med 12.000 kr ? dvs meningslöst att ta extrajobb....
Citera
2024-08-27, 18:06
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Kan detta verkligen stämma, eller kan AF verkligen godkänna att du tex:
Får A-kassa från Unionen må-Fre, och kör taxi lör-sönd x 1500 kr per dag dvs 12.000 kr i månaden
på att köra taxi ? Då borde väl a-kassan minskas med 12.000 kr ? dvs meningslöst att ta extrajobb....
Då kan du ansöka om att få det godkänt som ett godkänt extraarbete, en så kallad bisyssla.
Om extraarbetet är en anställning får inte inkomsten i genomsnitt överstiga 3 060 kronor vecka.

Om du får ditt extraarbete godkänt som en bisyssla innebär det att det inte påverkar den ersättning du får från oss. Du ska därför inte redovisa den arbetade tiden på dina tidrapporter.

Om du inte får ditt extraarbete godkänt som en bisyssla måste du däremot redovisa alla dina arbetade timmar på dina tidrapporter.
Citera
2024-08-28, 10:41
Medlem
Citat:
Då kan du ansöka om att få det godkänt som ett godkänt extraarbete, en så kallad bisyssla.
Om extraarbetet är en anställning får inte inkomsten i genomsnitt överstiga 3 060 kronor vecka.

Om du får ditt extraarbete godkänt som en bisyssla innebär det att det inte påverkar den ersättning du får från oss. Du ska därför inte redovisa den arbetade tiden på dina tidrapporter.

Om du inte får ditt extraarbete godkänt som en bisyssla måste du däremot redovisa alla dina arbetade timmar på dina tidrapporter.

Oj, där ser man. Jag som trodde jag var hyfsat påläst, men icke visar det sig.
Min bild av bisysslor var försäljning av egenproducerade varor tex bärplockning, loppis, slöjd
honung INTE anställning.
Citera
2024-08-28, 21:55
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

Varför blandar du in Arbetsförmedlingen, dom har inte med saken att göra?
Citera
2024-08-29, 10:16
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Varför blandar du in Arbetsförmedlingen, dom har inte med saken att göra?
Helt rätt, det var jag som missade att det rörde sig om alfakassan.
Citera
2024-08-29, 11:47
Medlem
Saloths avatar
Citat:
Helt rätt, det var jag som missade att det rörde sig om alfakassan.

Nej.
Jag menade A-kassan. Inte alfakassan
Citera
2024-08-29, 11:51
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saloth
Nej.
Jag menade A-kassan. Inte alfakassan
Ja alla a-kassor skall ha samma regler...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in