2025-08-15, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pokerboy
Ja du får jobba deltid men så klart minskar beloppet du får ut från akassan.
Så med andra ord jobbar man typ gratis?

Kommer nämligen att börja på A-kassa på måndag (18/8) och undrade just samma sak. Jag hade hoppats att man kunde jobba timmar någon gång ibland om en arbetsplats behöver uppbackning och att det skulle löna sig. Alltså att man skulle kunna lägga till den pengen till sin A-kassa.
Men så verkar inte vara fallet. Det lönar sig helt enkelt inte att arbeta timmar om jag fattat det rätt.
Citera
2025-08-15, 20:50
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hofftitoffti
Så med andra ord jobbar man typ gratis?

Kommer nämligen att börja på A-kassa på måndag (18/8) och undrade just samma sak. Jag hade hoppats att man kunde jobba timmar någon gång ibland om en arbetsplats behöver uppbackning och att det skulle löna sig. Alltså att man skulle kunna lägga till den pengen till sin A-kassa.
Men så verkar inte vara fallet. Det lönar sig helt enkelt inte att arbeta timmar om jag fattat det rätt.
De dagar du jobbar går akassan inte åt så den räcker längre tid och arbetsförmedlingen lättar på jobb ansöknings kraven per månad om du jobbar tillräckligt mycket. Men du kan inte få lön och akassa för samma dag/tid.
Citera
2025-08-18, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Dom har ju försämrat akassan nu så det blir snabbare som arbetslösa kommer skickas ut i olika åtgärder om man inte fixat nytt jobb inom några månader men allt beror på vilken handlingsplan man har osv. Tvinga att söka långt från din hemort ska dom också göra

Satt och läste på nya a-kassan, tyckte den nu känns bättre, mycket bättre.
Vissa delar sämre men många mycket bättre.

Men det där blir från fall till fall, man får helt enkelt jämföra ens vad som gäller just en.

Men en sak som är mycket bättre är att man snabbare kan bli försäkrad.
Citera
2025-08-19, 18:37
Medlem
Får man ställa frågor om försäkringskassan här?

I alla fall jag får ersättning hos försäkringskassan då mina A-kassa dagar är slut. Det innebär i vanlig ordning att jag söker jobb och aktivitetsrapporterar hos AF i vanlig ordning men jag får söka ersättning hos försäkringskassan.

Jag har fått ett deltidsjobb och jobbar än så länge bara 1 dag i veckan och det är oftast inte en full-dag utan närmre 6h i veckan än så länge.

Jag kommer självklart rapportera in att jag jobbar varje onsdag men går det att få ersättning för de två timmarna jag inte jobbar för att uppnå 8h om jag jobbar 6h?

Ni förstår vad jag menar. Man jobbar för att få pengar men om 6h räknas som en heldag hos försäkringskassan så förlorar jag eventuellt pengar på att jobba om jag inte kan rappotera en full dag. Jag vet att hos A-kassan så kunde man också skriva in hur många timmar man jobbade varje dag om man var timanställd på halvtid men vet inte hur det funkar med försäkringskassan.

Jag tänker jag frågar här innan jag ringer dom och frågar. Hittade ingen tråd för försäkringskassan.

Mvh!
Senast redigerad av Snarkomanen 2025-08-19 kl. 18:41.
Citera
2025-08-21, 17:04
Medlem
Hej.

Hur funkar det rent generellt om jag flyttar till Spanien, arbetar hos ett spanskt företag. Har ett spanskt bankkonto där pengar kommer in men är fortsatt skriven om hemhörande i Sverige? Samt lever på A kassa i ett par månader samtidigt som jag arbetar via de spanska bolaget?

Kan skatteverket granska mig på nått sätt eller flyger jag under radarn? 😆 Jag är mycket medveten om vad som är rätt och fel här, så ingen uppläsning.

Jag har jobbat I 12 år, aldrig utnyttjat systemet, aldrig vart sjuk eller frånvaro eller levt på a kassa.

Kommer inte blanda mina svenska pengar till spanskt bankkonto. Kommer köra revolut vid överföringar och betalningar.

Någon som har tidigare erfarenheter?
Citera
2025-08-23, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bolkan
Hej.

Hur funkar det rent generellt om jag flyttar till Spanien, arbetar hos ett spanskt företag. Har ett spanskt bankkonto där pengar kommer in men är fortsatt skriven om hemhörande i Sverige? Samt lever på A kassa i ett par månader samtidigt som jag arbetar via de spanska bolaget?

Kan skatteverket granska mig på nått sätt eller flyger jag under radarn? 😆 Jag är mycket medveten om vad som är rätt och fel här, så ingen uppläsning.

Jag har jobbat I 12 år, aldrig utnyttjat systemet, aldrig vart sjuk eller frånvaro eller levt på a kassa.

Kommer inte blanda mina svenska pengar till spanskt bankkonto. Kommer köra revolut vid överföringar och betalningar.

Någon som har tidigare erfarenheter?

Låter risky, tror inte det skickas automatiskt men om a-kassan, eller skv, misstänker fuffens blir du snabbt rökt.

Istället kan du ta med dig a-kassan i tre månader till Spanien, om du ska göra det nu eller när nya a-kassan kickar in får du avgöra själv.
Citera
2025-08-23, 10:32
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Satt och läste på nya a-kassan, tyckte den nu känns bättre, mycket bättre.
Vissa delar sämre men många mycket bättre.

Men det där blir från fall till fall, man får helt enkelt jämföra ens vad som gäller just en.

Men en sak som är mycket bättre är att man snabbare kan bli försäkrad.

Hur är det bättre att ersättningen redan efter 100 dagar sänks med 10% ?
Citera
2025-08-24, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Hur är det bättre att ersättningen redan efter 100 dagar sänks med 10% ?
Sa ju inte riktigt det, finns för- och nackdelar. Personligen känns en minskning om 10% efter 100 dagar ovidkommande, man kompletterar med inkomstförsäkring samt tilläggsförsäkring, eller så tar man bara ett nytt jobb eller två om ekonomin blir ansträngd.
Citera
2025-08-25, 12:43
Medlem
Orkar inte skicka A-kassan tidrapport varje vecka. Vill bara slippa se hemsidan

Kan jag skicka varannnan/tredje vecka/fjärde vecka. Vet att man inte ska överstiga fem veckor.

Regeln bör väl gälla alla akassor?
Citera
2025-08-26, 19:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion

Kan jag skicka varannnan/tredje vecka/fjärde vecka. Vet att man inte ska överstiga fem veckor.

Tidsgränsen är 9 månader, så............. Var fick du fem veckor ifrån dumhuvud?
Citera
2025-08-30, 15:05
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion

Du kan göra det inom 9 månader jag gorde det en gång i månaden så jag fick det som en månadslön istället för varje vecka men du får inget om du inte raporterar.
Citera
2025-09-08, 17:24
Medlem
Kalsongbatongs avatar
Vill studera språk utomlands. Funderar på om jag kan säga upp mig och glida på akassa typ första halvåret och sedan pausa för studier. Idag är väl allt online om jag förstått det rätt? Och dom första månaderna brukar man inte behöva gå på någon aktivitet. Ser ni några problem? Hur skulle jag ex göra om dom vill ringa? Finns risk för att det kommer en utländsk röst för att jag inte har täckning typ?
Senast redigerad av Kalsongbatong 2025-09-08 kl. 17:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in