2024-08-27, 20:48
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2024-05-26
Året runt är som du redan använder, det är dubbfria vinterdäck och fungerar helt ok att köra med året runt.
Det optimala är riktiga sommardäck då vinterdäcken har sämre gummi när det är varmt ute
Dubbfria vinterdäck (ice and snow) är INTE samma sak som året runtdäck (mud and rain).
https://www.continental-tires.com/se/sv/b2c/tire-knowledge/winter-vs-all-season-tires/
I Sverige är vinterdäck obligatoriska vid vinterväglag, så kan du låta bli att köra om det snöar, och skippa Åre klarar du dig på åretrunt, annars bör du ha två uppsättningar. Kör du söderut är sommardäck betydligt bättre än åretrunt i högre farter och värme.
Citera
2024-08-27, 20:54
Medlem
Det var ett tag sedan jag körde på dubbfria vinterdäck året runt, men på den tiden var dessa däck mycket mjukare. Detta medförde att däcken slets mycket fortare på sommaren än vanliga sommardäck.

Dessutom var väghålningen tydligt sämre. Jag skulle inte sluta att använda sommardäck. Min uppfattning är att du inte vinner på det ekonomiskt och bilen fungerar sämre.
Citera
2024-08-27, 21:08
Avslutad
Det är klart som att man alltid har kört med de däck som sitter på bilen oavsett om de är vinter eller sommardäck. De byts inte. Att bry sig om däck får andra hålla på med om de har sånt intresse. Det har ändå aldrig hänt att polisen kollat att man bytt och det är så små böter.
Citera
2024-08-27, 21:15
Medlem
KlasLunds avatar
Du verkar köra bil hyfsat mycket så jag begriper inte problemet att ha riktiga sommardäck och riktiga vinterdäck, de lär ju slitas oavsett innan bäst före datumet är nått? Konsekvensen av ditt tänk är ju bara att du får byta dina "året runt" däck betydligt oftare än om du varvar med riktiga sommardäck som dessutom är framtagna för varmare klimat.
Citera
2024-08-27, 21:16
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Dubbfria vinterdäck (ice and snow) är INTE samma sak som året runtdäck (mud and rain).
https://www.continental-tires.com/se/sv/b2c/tire-knowledge/winter-vs-all-season-tires/
I Sverige är vinterdäck obligatoriska vid vinterväglag, så kan du låta bli att köra om det snöar, och skippa Åre klarar du dig på åretrunt, annars bör du ha två uppsättningar. Kör du söderut är sommardäck betydligt bättre än åretrunt i högre farter och värme.

Nu är det visserligen tydligt att ts har dubbfria vinterdäck om vi ska tro på vad han skriver.
Citera
2024-08-27, 21:20
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Nu är det visserligen tydligt att ts har dubbfria vinterdäck om vi ska tro på vad han skriver.
Alltså inte året runtdäck.

Ändå skriver ts ’ Men frågan är ju om det funkar i praktiken med året runt däck’, och det gör det ju inte, eftersom de inte är vinterdäck, vilket krävs i Sverige vid vinterväglag under vintersäsong.
Citera
2024-08-27, 21:20
Medlem
tastass avatar
Jag som kör förhållandevis få mil per år har valt att rulla på dubbfria vinterdäck året om, än om det är lite sämre jämfört med de bästa.
Hinner ändå knappt slita ut mönstret innan gummit blir för gammalt för att göra någon som helst nytta vintertid.
Är med denna bil inne på andra uppsättningen sedan 2015.
Kör man mer än några hundra mil per år eller har en bil med lite anständig prestanda är det troligtvis inte ett gynnsamt alternativ.
Citera
2024-08-27, 21:29
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Alltså inte året runtdäck.

Ändå skriver ts ’ Men frågan är ju om det funkar i praktiken med året runt däck’, och det gör det ju inte, eftersom de inte är vinterdäck, vilket krävs i Sverige vid vinterväglag under vintersäsong.

Jag väljer att tolka ts som att han tänkt köra med dubbfria vinterdäck och att det är det han avser med "åretrunt" däck eftersom han nämner att han kört dubbfritt på vinter.
Citera
2024-08-27, 21:31
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Alla är vi olika, men däck är något jag absolut inte sparar in på. Riktiga dubbdäck på vintern, rediga sommardäck på sommaren. Det viktiga är inte hur fort man gasar, utan på hur kort sträcka man bromsar in.

Förbannar dom som orsakar köer genom att fastna eller krascha, fasar över den dagen bilen bakom mig inte kan bromsa in vid nödläge.

Tycker du det är för dyrt? Köp då däck i mindre dimension eller byt bil.
Håller med dig fullständigt. Nu bor jag i södra Sverige så jag kör på sommardäck april till oktober nån gång, och vice versa med dubbfria vinterdäck. Dubbfria just för att jag till minst 90 procent körs på barmark.

Jag läser på rätt mycket när det är dags att byta däck, så jag köper det som anses som bäst då. Däck ska man inte snåla på. Har man inte råd så ska man inte ha bil.
Citera
2024-08-27, 21:41
Medlem
hockexs avatar
Kör själv dubbfria vinterdäck året runt, funkar fint, aldrig varit med om något problem förutom att däcken slits lite mer
Citera
2024-08-27, 21:54
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockex
Kör själv dubbfria vinterdäck året runt, funkar fint, aldrig varit med om något problem förutom att däcken slits lite mer

Så man skall undvika att ha dig bakom sig såväl sommar som vinter.

Hoppas du kør med varselblink på.
Citera
2024-08-27, 22:02
Medlem
hockexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Så man skall undvika att ha dig bakom sig såväl sommar som vinter.

Hoppas du kør med varselblink på.

Nä det är lugnt, aldrig kört in i någon men du kan ju alltid sitta och nojja upp dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in