2023-01-11, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShonoZ
Jag ska köpa nya däck behöver nya sommardäck också, vill få dessa att överleva vintern så köper jag nya sommar nu och vinter till nästa vinter. Har åretrunt nu. De e skit. Ska göra fyrhjulsintällning när jag köper nya. Vill undvika lägga 1tkr mer. Men det kanske räddar min plan?
Metallen har jätte lätt kommit fram på på kanske ett område säg 1/20. Inte mycket men pendlar 5 mil om dagen..

Då är stålet väldigt snart framme 2/20 och rätt som det är har du skavt bort så mycket stål att däcket inte orkar hålla ihop mer, och då är risken stor att du får köpa en fälg också. Det är inte heller orimligt att något mer går sönder så du får räkna med att lägga några tusen på reparation också.

Lycka till 🙈
Citera
2023-01-11, 21:14
Medlem
jewclaws avatar
Högre tryck i bak och lite lägre fram, 1.8 i bak och 1.2 i fram ungefär, så kan du sladda också om du har bakhjulsdrift. Kör lågt tryck både fram och bak annars
Citera
2023-01-11, 21:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OPHuvudsak
Då är stålet väldigt snart framme 2/20 och rätt som det är har du skavt bort så mycket stål att däcket inte orkar hålla ihop mer, och då är risken stor att du får köpa en fälg också. Det är inte heller orimligt att något mer går sönder så du får räkna med att lägga några tusen på reparation också.

Lycka till 🙈

vad hade du gjort?
Citera
2023-01-11, 21:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkimedes
Hvilken bil har du?
Hvilket tryck har du nu?

Däck ska vel ha normalt tryck om dom er nye eller slitna.
Men er dom bara sliten på innsidan bak, så kan du ha fel tryck eller fel hjulstälning. Eller båda två.

Svensktillverkad
2.8 rekommenderar den, varnar för lågt under tryck vid 2.6.
Senast redigerad av ShonoZ 2023-01-11 kl. 21:37.
Citera
2023-01-11, 21:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jewclaw
Högre tryck i bak och lite lägre fram, 1.8 i bak och 1.2 i fram ungefär, så kan du sladda också om du har bakhjulsdrift. Kör lågt tryck både fram och bak annars

Jag försöker undvika svänga vänster han säger drifta hahahha
Citera
2023-01-11, 21:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Kika på hjulinställningarna på bakvagnen om du får sneslitage.

Kan en hobby mekaniker ställa in ett däck utan laserutrustning eller vad proffsen använde eller måste ett proffs göra alla fyra?
Citera
2023-01-18, 10:03
Medlem
aina08s avatar
Friktionsdäck där det är vinter på riktigt och på sommaren

Fler och fler väljer friktionsdäck/året runt däck på sina bilar istället för sommar och vinterdäck.
Men där det är riktigt vinter är de ofta "Stockholmarna" som får dras upp ur dikena.
Har personligen aldrig kört med friktionsdäck då dubb finns av en anledning.
Men ni som testat båda, hur tycker ni att det fungerar?
Är det inte en falsk trygghet att köra friktionsdäck istället för riktiga vinterdäck med dubb?
Och hur är friktionsdäcken på sommaren?
Antar att gummit är mjukare i friktionsdäck än vanliga sommardäck och därför också slits fortare under sommarhalvåret, eller?
Citera
2023-01-18, 10:09
Avstängd
448s avatar
Funkar väldigt bra och är proffesionell förare.

Bara en del bilar har dubbat så isen ruggas upp lite

Kör ni på vägar med blankis o glest trafikerat så är dubb mer att reka.

Samma om ni kör kuperade småvägar
Citera
2023-01-18, 10:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Fler och fler väljer friktionsdäck/året runt däck på sina bilar istället för sommar och vinterdäck.
Men där det är riktigt vinter är de ofta "Stockholmarna" som får dras upp ur dikena.
Har personligen aldrig kört med friktionsdäck då dubb finns av en anledning.
Men ni som testat båda, hur tycker ni att det fungerar?
Är det inte en falsk trygghet att köra friktionsdäck istället för riktiga vinterdäck med dubb?
Och hur är friktionsdäcken på sommaren?
Antar att gummit är mjukare i friktionsdäck än vanliga sommardäck och därför också slits fortare under sommarhalvåret, eller?
Friktionsdäck är vinterdäck även kallat i folkmun året runt däck.
Idag är friktionsdäck inte dåligt alls utan fungerar hur bra som helst även på is då gummit får en sugeffekt mot isen.
Friktionsdäck på sommaren är riktigt dåligt det slits fort och kan bli väldigt halt när det är varmt
Citera
2023-01-18, 10:20
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Funkar väldigt bra och är proffesionell förare.

Bara en del bilar har dubbat så isen ruggas upp lite

Kör ni på vägar med blankis o glest trafikerat så är dubb mer att reka.

Samma om ni kör kuperade småvägar
I vilken del av landet kör du då? Tänker att de måste vara en enorm skillnad att köra i storstan eller utan på landsbygden. Är väl bara i typ Stockholms innerstad vissa tvingas köra med dessa då det blivit förbud mot dubb, men annars finns de väl ingen anledning att inte köra dubb?
Och hur tycker du de är på sommaren?
Citat:
Ursprungligen postat av KoVidNitton1337
Friktionsdäck är vinterdäck även kallat i folkmun året runt däck.
Idag är friktionsdäck inte dåligt alls utan fungerar hur bra som helst även på is då gummit får en sugeffekt mot isen.
Friktionsdäck på sommaren är riktigt dåligt det slits fort och kan bli väldigt halt när det är varmt
Friktionsdäck är ju godkända även för sommaren men de måste ju va galet att köra med dom då efter som gummit bör va mjukare?
Citera
2023-01-18, 10:32
Medlem
Har kört till och från med friktionsdäck på min nya bil. Har kört varannan vinter just nu för att testa och se hur det faktiskt funkar vars jag bor och kör.
Jag kör bara där det är "vinter på riktigt". Dvs bor inte i södra Sverige.

Friktionsdäck funkar, men dom slår aldrig dubbdäck på vintern.
Isiga vägar säger väl sitt, även när det ligger 20cm nysnö så tar sig dubbdäcken bättre.

Kommer det en älg upp på vägen, 100m framför bilen när man kör 90/kmh, så vill jag inte ha friktionsdäck på kan jag säga. Oavsett hur vägen är, snöig eller isig. Men med nya dubbdäck på så är det inga problem.

Men andra ord, Friktionsdäck funkar ändå bra. Men går inte att jämföra mot dubb.
Senast redigerad av Noccofocus 2023-01-18 kl. 10:35.
Citera
2023-01-18, 10:40
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
I vilken del av landet kör du då? Tänker att de måste vara en enorm skillnad att köra i storstan eller utan på landsbygden. Är väl bara i typ Stockholms innerstad vissa tvingas köra med dessa då det blivit förbud mot dubb, men annars finns de väl ingen anledning att inte köra dubb?
Och hur tycker du de är på sommaren?

Friktionsdäck är ju godkända även för sommaren men de måste ju va galet att köra med dom då efter som gummit bör va mjukare?

Gillar man o köra bil kör man inte på sommaren , för mjuka ostar - för en pensionär är det kanske ok.
Men i en panikbromssituation får man löngre stopsträcka

En semesterlastadbil i värme är friktionsdäck fan livfarliga i
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in