2024-07-16, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Ni andra som testat kinadäck. Vilka upplevelser har ni av dem?
Brorsans kompis farsas bror har en fru som.... Ja, de historierna är ointressanta.

Kör aldrig kinadäck, om du avser no-name konstiga däck från det landet.

På min Tesla sitter det Michelin Pilot Sport som standard, och på min Mini Cooper sitter det Goodyear Eagle F1 som standard. Kör på dessa fabriksdäck, och tycker de fungerar utmärkt även för lite hårdare körning.

Skulle inte byta till ett kinadäck från Wun Hung Lo på någon av våra bilar.
Senast redigerad av mtflash 2024-07-16 kl. 00:23.
Citera
2024-07-25, 23:01
Medlem
Kul att kika på motormännens tester https://msverige.se/allt-om-bilen/motor-testar/dacktester/
Men vad är skillnaden på våt och blöt vägbana?

Kikar även på begagnade däck och fälgar, mkt skrot men man kan göra några klipp
Vem köper gamla däck med 4mm?

Finns det några tumregler?
Passar alla volvofälgar alla volvobilar?
Passar alla asienfälgar alla asienbilar?

En sista fråga ännu dummare fråga
Det sägs ju att friktionsdäck är för mjuka och ger längre bromssträcka på sommaren
Men borde inte mjukare gummi ge bättre grepp och kortare sträcka eller blir det lite förenklat?
Kan det kompenseras genom att pumpa hårdare?
Senast redigerad av backvudejaflash 2024-07-25 kl. 23:04.
Citera
2024-08-07, 18:55
Medlem
bithaxs avatar
Hur vet man vilken dimension man har?

Tänkte köpa ett par begagnade med fälgar i samma stil som de gamla från någon skrot. Har ni några tips?
Citera
2024-08-07, 19:51
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Hur vet man vilken dimension man har?

Tänkte köpa ett par begagnade med fälgar i samma stil som de gamla från någon skrot. Har ni några tips?

Det står bl.a. på däcken du redan har, bilens registreringsbevis, någonstans kring förardörren brukar det finnas en klisterlapp eller i instruktionsboken.
Citera
2024-08-11, 23:00
Medlem
Jag köpte fyra däck. Skitfint skick och bra mönsterdjup.

Några dagar senare var däcken platta. Jag lämnade in dem till en verkstad och fick betala 300 kr/däck för att 'slipa om fälgarna'. Nu är de platta igen, bara ytterligare några få dagar senare.

Verkstaden hävdar att fälgarna måste bytas ut för de har blivit dåliga av att ligga länge. Aldrig hört om detta förut.

Är det skitsnack?
Citera
2024-08-11, 23:23
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterklet
Jag köpte fyra däck. Skitfint skick och bra mönsterdjup.

Några dagar senare var däcken platta. Jag lämnade in dem till en verkstad och fick betala 300 kr/däck för att 'slipa om fälgarna'. Nu är de platta igen, bara ytterligare några få dagar senare.

Verkstaden hävdar att fälgarna måste bytas ut för de har blivit dåliga av att ligga länge. Aldrig hört om detta förut.

Är det skitsnack?

Det är alltså rostiga plåtfälgar vi pratar om?
Citera
2024-08-12, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Det är alltså rostiga plåtfälgar vi pratar om?

Nej, det är aluminiumfälgar i ganska fint skick med fina däck som har legat i ett förråd i ett par år.
Citera
2024-08-12, 01:45
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterklet
Nej, det är aluminiumfälgar i ganska fint skick med fina däck som har legat i ett förråd i ett par år.

Nog för att det kan hända på alufälgar med men då måste det nästan vara dålig kvalitet plus användning på vintern. Däckfirman borde talat om för dig att fälgarna är slut och inte ge dig fyra läckande hjul. Misstänker dom att det inte går att få det tätt har dom ju enkelt möjligheten att kontrollera tätheten innan utlämning till kund.
Citera
2024-08-12, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Nog för att det kan hända på alufälgar med men då måste det nästan vara dålig kvalitet plus användning på vintern. Däckfirman borde talat om för dig att fälgarna är slut och inte ge dig fyra läckande hjul. Misstänker dom att det inte går att få det tätt har dom ju enkelt möjligheten att kontrollera tätheten innan utlämning till kund.

Tack för svar! Det blir reklamation.
Citera
2024-08-27, 20:37
Medlem
Samma däck året runt?

Min däckverkstad ska ha 1500 om året för förvaring och byte. Sen är det också dyrt att hålla igång två kompletta uppsättningar däck och fälg. Nu råkar det vara så att mina vinterdäck går max en säsong till och ligger på snygga 20’’ fälgar.

Funderar på att inhandla året runt däck till mina 20’’ fälgar och lägga undan mina sommardäck som har fulare 19’’ fälgar och dessutom är rätt slut.

Men frågan är ju om det funkar i praktiken med året runt däck? Jag bor i södra Sverige och kör redan dubbfritt utan problem.Åker väl på sin höjd till Åre eller Sälen en sväng på vintern. Bilen är fyrhjulsdriven. På sommaren kör vi ibland till Italien eller Österrike, men jag är gubbe så max 160 km/h räcker.

Viktigast är nog att de klarar en och annan tur på halt väglag samt att de är tysta och komfortabla på sommaren. Någon med erfarenhet av såna här däck som kan dela lite erfarenheter?
Citera
2024-08-27, 20:42
Bannlyst
Året runt är som du redan använder, det är dubbfria vinterdäck och fungerar helt ok att köra med året runt.
Det optimala är riktiga sommardäck då vinterdäcken har sämre gummi när det är varmt ute
Citera
2024-08-27, 20:46
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Alla är vi olika, men däck är något jag absolut inte sparar in på. Riktiga dubbdäck på vintern, rediga sommardäck på sommaren. Det viktiga är inte hur fort man gasar, utan på hur kort sträcka man bromsar in.

Förbannar dom som orsakar köer genom att fastna eller krascha, fasar över den dagen bilen bakom mig inte kan bromsa in vid nödläge.

Tycker du det är för dyrt? Köp då däck i mindre dimension eller byt bil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in