2024-08-27, 09:12
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Hur ärliga är hantverkare? Vad har ni för historier? Är ni hantverkare själva eller har varit och vill dela med er?
Klart det finns slashasar som inom alla branscher, men de absolut flesta hantverkare jag stött på vill göra ett bra jobb och är energiskt lagda. Har man inte dessa egenskaper fungerar man inte långsiktigt i en bransch med många korta jobb och där kontakter är så viktiga.

Om de sedan är på plats i 5 timmar istället för de debiterade 8 timmarna beror det på att övriga timmar gick åt till restid, hämta material, rengöring, planering, ordna offerter etc. Och givetvis ska de ha betalt för all denna tid.

Vänd istället på frågan - tycker du att de flesta hantverkare är överbetalda? Eller får de en lön som faktiskt står i proportion till hur mycket de får slita (och slitas ut) och hur obehaglig deras arbetsmiljö ofta kan vara? Om du tycker att deras lön är rättvis, hur ska de få in de pengar på firman som krävs för att betala ut denna lön?

Ett alternativ skulle ju varit att de enbart debiterat tid hos kunden. Tidtagningen börjar när de öppnar kundens ytterdörr och avslutas när de stänger den. Men då hade förmodligen timtaxan varit 50 procent högre än idag. Och allting som idag bakas in i slutsumman skulle ha debiterats som en enskild summa. Ringer du hantverkare för att ställa en enkel fråga? Förväntad dig att bli debiterad för de tre minuter samtalet tog.. När du får fakturan, förvänta dig att få en till faktura när du debiteras för tiden som krävdes för att sammanställa den första fakturan. Och så vidare... Istället har vi dagens system med gungor och karuseller. Vissa saker bjuds vi på, andra debiteras vi extra för.
Senast redigerad av hakro807 2024-08-27 kl. 09:15.
Citera
2024-08-27, 09:21
Medlem
Det har väl aldrig hänt att företaget lägger på några timmar när dom sammanställer fakturan och sen skyller ifrån sig på sina montörer?

Sen vet jag inte vad en montör skulle tjäna på att skriva extra tid på en kund. Dom har ju ändå fast månadslön?

Sen är väl inte hantverkare några robotar och har fullt rätt att ta betalda pauser i sitt arbete precis som alla andra gör.
Citera
2024-08-27, 09:22
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubben2024
Bajsar björnen i skogen?
Hantverkare jobbar effektivt max 4 timmar om dagen. Resten av dagen går åt att åka till grossister för att handla grejjer då det alltid fattas något och de har väl knappt skruvmejseln med sig från början?
Sen betalar du timmarna för deras fika och lunch med.
Kalkylen ser ut som följer:
Du anlitar en rörfirma eller d.y för en dags jobb.
Hantverkaren dyker upp 08:00.
Går in och kollar på jobbet.
Konstaterar sedan snabbt att dessa grejjer har han inte med mig.
Åker till Ahlsell och handlar med stor rabatt, du betalar deras listpris.
Tillbaka 09:20, dvs du betalar för att han ska handla 1,5 timme.
10:00 är det kaffe med fika (trots att han redan fått fika på Ahlsell) och klar 10:20.
Han etablerar sig på platsen och bär in verktyg etc etc
Oj, redan lunch? Han åker till närmsta pizzeria och trycker en vesuvio.
13;00 börjar han skruva lite, telefonen ringer och han hörs planera morgondagen med chefen.
Ett pars timmar skruvande och sedan kafferast på bygget, 15.20 klar och skruvar lite igen.
15:40 måste han åka för att vara på firman 16:00 då han slutar och konstaterar att han måste fortsätta imorgon.
Du har betalt för 8 timmar+ restid till och från bygget med milersättning.

Max 4 timmars (om ens så mycket) effektivt skruvande och du har betalt för 8 timmar x 800 sek.

Hantverkare är dagens pojkar med guldbyxorna.

Det där är ungefär på pricken vad jag hade tänkt att skriva. Dessutom går de in med skitiga skor, lämnar din bostad som om en orkan dragit igenom rummet och erbjuder sig att städa för 700,- per timme plus moms. Värre pack får man fan leta efter. Efter +20 år med kompletta idioter och skojare har jag äntligen hittat två snickare som mer eller mindre gör det man förväntar sig när man anlitar en yrkesman. Dessutom gör de det där lilla extra. De kommer i tid. De jobbar hela dagen. De kommer förberedda eftersom de på kvällen innan de drar hem kollat vad de behöver och köper det på vägen hem. De tar av sig skorna och gör ev ett klädbyte i bilen till rena kläder när de går in i rena utrymmen hos kunden. De tar 5-10 minuter i slutet av varje dag och plockar ihop sakerna och dammsuger. De beter sig precis som jag själv skulle ha gjort om jag vore hantverkare. Deras verktyg är minutiöst underhållna och det är rent och snyggt i deras servicebil och alla saker har sin plats.

Minns när jag var ny fastighetsägare och slet mitt hår i förtvivlan över hantverkare. En av mina goda vänner från skoltiden sa, "du minns väl vilka det var som gick bygg? Det var ju de där idioterna som alltid kom försent, hade skorna på bordet, slängde snus på väggen och spottade på golvet. Vad förväntade du dig att de skulle bli som vuxna?"

När man ifrågasätter en hantverkares timdebitering så är de snabba att jämföra sig själva med advokater och revisorer, ungefär som om de skulle ha motsvarande skolgång. Gör jobbet själv då är det flera hantverkare på FB som sagt - det har jag i många fall under 20 år gjort och jävlar vad pengar jag sparat.
Citera
2024-08-27, 09:27
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Jo även här finns det nog mörkertal. Vilket talar för att 30 timmars arbetsvecka med bibehållen lön troligen inte skulle minska värde för arbetsgivare.

Talade med en person som sa att hantverkare kan nästan på ta ut full lön bara på påslagen på material de lägger ut på kunden.

Citat:
Ursprungligen postat av KingHiss
En vanlig dum person förstår inte hur debiteringen går till. Från att hantverkaren sätter sig i bilen då börjar taxan. Då räknas bensin, tid osv. Sen själva jobbet, materialkostnader osv.

De saftar sällan på notan i slutändan, men en jävla mupp som TS som inte kan bygga lego utan hjälp tror att det är bara det faktiska jobbet som debiteras för, fel. Du betalar för hela tiden och allt material från start till slut.

Så råkar hantverkaren hamna i en bilkö på vägen hem, då räknas det in.

En vanlig dum, alltså? Kan andra yrkesgrupper göra så också. En lärare - jag sätter mig i bilen på morgonen. En frisör - jag sätter mig i bilen på morgonen. En läkare - jag sätter mig i bilen på morgonen. Tror du som hantverkare har missförstått något. Jävla pappskalle.
Citera
2024-08-27, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Talade med en person som sa att hantverkare kan nästan på ta ut full lön bara på påslagen på material de lägger ut på kunden.

En vanlig dum, alltså? Kan andra yrkesgrupper göra så också. En lärare - jag sätter mig i bilen på morgonen. En frisör - jag sätter mig i bilen på morgonen. En läkare - jag sätter mig i bilen på morgonen. Tror du som hantverkare har missförstått något. Jävla pappskalle.
Hantverkaren har väl oftast en komplett utrustning i sin bil å köper oftast material på morgonen...eller.
Citera
2024-08-27, 09:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Gör du så? Bedrar och stjäl från människor för att de inte fattar vad du gör?

Du är uppenbart en av de fuskande hantverkarna själv som ifrågasätter allt hela tiden.

Alla andra vet att hantverkarna är den grupp som fuskar överlägset mest av alla.

Anledningen är att Vänsterextrema get hantverkare fritt utrymme att göra som de vill utan någon möjlighet för folket att få rättvisa.
Citera
2024-08-27, 09:43
Medlem
zhypers avatar
Citat:

Påslag och påslag. Tycker du att kunden ska få ta del av den rabatt som firman får? Då kan du ju lika gärna ringa en snickare som hämtar material åt dig men ingenting mer och spara 20-30% på materialet. Sen är det inte så konstigt om kunden får betala för att de ska hämta material till jobbet. En duktig snickare behöver ju inte åka varje dag och hämta material utan kan räkna ut vad som behövs och sedan kanske max komplettera en gång om det är 20-40h arbete.
Citera
2024-08-27, 09:45
Medlem
ElastyMannens avatar
Vissa kunder står med tidur och klockar.

Dom njuter man av att fakturera tid till, gärna när kunden glömt något material och man blivit tvungen att åka och köpa ut det saknade och dom tror att det ska ingå.

I vissa fall kräver en del jobb en viss planering/inköp etc som ej utförs av hantverkaren på plats.

Är det längre restid så får kunden även betala detta. ( Värt och nämna att dom godkänt en offert på detta )

Min firma saltar inte.
Citera
2024-08-27, 10:15
Medlem
KingHisss avatar
Citat:

Du har missförstått ngt för att du saknar hjärna.
Om en hantverkare åker på ett jobb, till en idiot som dig som inte kan bygga en kommod och inte heller kan rita en ritning med rätt mått osv, då börjar taxan ticka från att hantverkaren åker till dig, det är kanske 2 mil, väl på plats inser den yrkeskunnige att kommoden inte kommer att hålla då väggen är gips och inte betong som du trodde för att du saknar kompetens om grundmaterial…

Så hantverkaren måste åka och köpa förstärkningar för att hyllan ska sitta där den ska

Han sätter sig i bilen och åker till säg hornbach men hamnar i bilkö, så resan tur/retur tar 1,5 timmar istället för 0,5 timmar. Hantverkare debiterar i regel per påbörjad halvtimme.

Så ett jobb som borde tagit 3 timmar inklusive material tar 6 timmar. För att slutkunden är en idiot. Sedan åker hantverkaren men då har klockan tickat till 6 timmar och 2 minuter, så debiteringen blir 6,5 timmar

Du kan inte jämföra hantverkare med Läkare, lärare/ det är inte samma yrkesgrupp

Frisörer för övrigt hyr in eller köper en stol på en frisörsalong och utför jobbet på plats

Du måste fan nomineras till Flashback pucko #1
Senast redigerad av KingHiss 2024-08-27 kl. 10:18.
Citera
2024-08-27, 10:19
Medlem
Newkies avatar
Citat:

Hade en elektriker, som jag känner, som gjorde ett mindre jobb åt mig.

Fick tillstånd av honom att tatta kabel själv så det vart ju någon form av monetär rabatt där på 3-4 timmar i alla fall.

Han frågade vart jag skulle köpa kabel. Om jag skulle åka på jula eller köpa ”riktig kabel”. Jag valde riktig kabel. Då sa han att jag kunde åka till hans grossist och ta ut kabel på hans firma. Skulle bli billigast sa han. Jag trodde såklart att han skulle släppa kabeln till inköpspris då han la upp det så.

Till historien hör att vi har ganska bra rabatter via jobbet hos den här grossisten. Men jag tänkte att det då inte spelar någon roll. Troligen är elektrikerns rabatt på kabel och jordfelsbrytare ännu bättre.

Likt förbannat fick jag ju betala fullt pris för kabeln och jordfelsbrytaren när fakturan kom. Eftersom att jag vet det rabatterade priset via jobbet så kan jag säga att det närmar sig 100% påslag.

På det korta två timmars jobbet gjorde han garanterat mer vinst på materialet. Jag hade sparat typ 2000 spänn på att köpa in grejerna själv.

Edit: ska tillägga att jag inte är bitter på personen. Han gav mig även förtur trotts att jag vet att han hade väldigt mycket jobb. Poängen var att materialpåslaget är jävligt kraftigt.
Senast redigerad av Newkie 2024-08-27 kl. 10:28.
Citera
2024-08-27, 10:23
Medlem
KingHisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zhyper
Påslag och påslag. Tycker du att kunden ska få ta del av den rabatt som firman får? Då kan du ju lika gärna ringa en snickare som hämtar material åt dig men ingenting mer och spara 20-30% på materialet. Sen är det inte så konstigt om kunden får betala för att de ska hämta material till jobbet. En duktig snickare behöver ju inte åka varje dag och hämta material utan kan räkna ut vad som behövs och sedan kanske max komplettera en gång om det är 20-40h arbete.

Om man får en perfekt ritning så visst då går det. Men hur många tror du kan ge en sådan?

Jag fick en ritning på en papperslapp en gång som hade mått helt åt helvete fel.

Om en människa kan göra en ritning korrekt då behöver inte den människan en hantverkare
Citera
2024-08-27, 10:29
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingHiss
Om man får en perfekt ritning så visst då går det. Men hur många tror du kan ge en sådan?

Jag fick en ritning på en papperslapp en gång som hade mått helt åt helvete fel.

Om en människa kan göra en ritning korrekt då behöver inte den människan en hantverkare

Så om man kan göra en svetsritning behöver man ingen svetsare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in