2024-08-27, 09:12
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Hur rliga r hantverkare? Vad har ni fr historier? r ni hantverkare sjlva eller har varit och vill dela med er?
Klart det finns slashasar som inom alla branscher, men de absolut flesta hantverkare jag sttt p vill gra ett bra jobb och r energiskt lagda. Har man inte dessa egenskaper fungerar man inte lngsiktigt i en bransch med mnga korta jobb och dr kontakter r s viktiga.

Om de sedan r p plats i 5 timmar istllet fr de debiterade 8 timmarna beror det p att vriga timmar gick t till restid, hmta material, rengring, planering, ordna offerter etc. Och givetvis ska de ha betalt fr all denna tid.

Vnd istllet p frgan - tycker du att de flesta hantverkare r verbetalda? Eller fr de en ln som faktiskt str i proportion till hur mycket de fr slita (och slitas ut) och hur obehaglig deras arbetsmilj ofta kan vara? Om du tycker att deras ln r rttvis, hur ska de f in de pengar p firman som krvs fr att betala ut denna ln?

Ett alternativ skulle ju varit att de enbart debiterat tid hos kunden. Tidtagningen brjar nr de ppnar kundens ytterdrr och avslutas nr de stnger den. Men d hade frmodligen timtaxan varit 50 procent hgre n idag. Och allting som idag bakas in i slutsumman skulle ha debiterats som en enskild summa. Ringer du hantverkare fr att stlla en enkel frga? Frvntad dig att bli debiterad fr de tre minuter samtalet tog.. Nr du fr fakturan, frvnta dig att f en till faktura nr du debiteras fr tiden som krvdes fr att sammanstlla den frsta fakturan. Och s vidare... Istllet har vi dagens system med gungor och karuseller. Vissa saker bjuds vi p, andra debiteras vi extra fr.
Senast redigerad av hakro807 2024-08-27 kl. 09:15.
Citera
2024-08-27, 09:21
Medlem
Det har vl aldrig hnt att fretaget lgger p ngra timmar nr dom sammanstller fakturan och sen skyller ifrn sig p sina montrer?

Sen vet jag inte vad en montr skulle tjna p att skriva extra tid p en kund. Dom har ju nd fast mnadsln?

Sen r vl inte hantverkare ngra robotar och har fullt rtt att ta betalda pauser i sitt arbete precis som alla andra gr.
Citera
2024-08-27, 09:22
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubben2024
Bajsar bjrnen i skogen?
Hantverkare jobbar effektivt max 4 timmar om dagen. Resten av dagen gr t att ka till grossister fr att handla grejjer d det alltid fattas ngot och de har vl knappt skruvmejseln med sig frn brjan?
Sen betalar du timmarna fr deras fika och lunch med.
Kalkylen ser ut som fljer:
Du anlitar en rrfirma eller d.y fr en dags jobb.
Hantverkaren dyker upp 08:00.
Gr in och kollar p jobbet.
Konstaterar sedan snabbt att dessa grejjer har han inte med mig.
ker till Ahlsell och handlar med stor rabatt, du betalar deras listpris.
Tillbaka 09:20, dvs du betalar fr att han ska handla 1,5 timme.
10:00 r det kaffe med fika (trots att han redan ftt fika p Ahlsell) och klar 10:20.
Han etablerar sig p platsen och br in verktyg etc etc
Oj, redan lunch? Han ker till nrmsta pizzeria och trycker en vesuvio.
13;00 brjar han skruva lite, telefonen ringer och han hrs planera morgondagen med chefen.
Ett pars timmar skruvande och sedan kafferast p bygget, 15.20 klar och skruvar lite igen.
15:40 mste han ka fr att vara p firman 16:00 d han slutar och konstaterar att han mste fortstta imorgon.
Du har betalt fr 8 timmar+ restid till och frn bygget med milersttning.

Max 4 timmars (om ens s mycket) effektivt skruvande och du har betalt fr 8 timmar x 800 sek.

Hantverkare r dagens pojkar med guldbyxorna.

Det dr r ungefr p pricken vad jag hade tnkt att skriva. Dessutom gr de in med skitiga skor, lmnar din bostad som om en orkan dragit igenom rummet och erbjuder sig att stda fr 700,- per timme plus moms. Vrre pack fr man fan leta efter. Efter +20 r med kompletta idioter och skojare har jag ntligen hittat tv snickare som mer eller mindre gr det man frvntar sig nr man anlitar en yrkesman. Dessutom gr de det dr lilla extra. De kommer i tid. De jobbar hela dagen. De kommer frberedda eftersom de p kvllen innan de drar hem kollat vad de behver och kper det p vgen hem. De tar av sig skorna och gr ev ett kldbyte i bilen till rena klder nr de gr in i rena utrymmen hos kunden. De tar 5-10 minuter i slutet av varje dag och plockar ihop sakerna och dammsuger. De beter sig precis som jag sjlv skulle ha gjort om jag vore hantverkare. Deras verktyg r minutist underhllna och det r rent och snyggt i deras servicebil och alla saker har sin plats.

Minns nr jag var ny fastighetsgare och slet mitt hr i frtvivlan ver hantverkare. En av mina goda vnner frn skoltiden sa, "du minns vl vilka det var som gick bygg? Det var ju de dr idioterna som alltid kom frsent, hade skorna p bordet, slngde snus p vggen och spottade p golvet. Vad frvntade du dig att de skulle bli som vuxna?"

Nr man ifrgastter en hantverkares timdebitering s r de snabba att jmfra sig sjlva med advokater och revisorer, ungefr som om de skulle ha motsvarande skolgng. Gr jobbet sjlv d r det flera hantverkare p FB som sagt - det har jag i mnga fall under 20 r gjort och jvlar vad pengar jag sparat.
Citera
2024-08-27, 09:27
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Jo ven hr finns det nog mrkertal. Vilket talar fr att 30 timmars arbetsvecka med bibehllen ln troligen inte skulle minska vrde fr arbetsgivare.

Talade med en person som sa att hantverkare kan nstan p ta ut full ln bara p pslagen p material de lgger ut p kunden.

Citat:
Ursprungligen postat av KingHiss
En vanlig dum person frstr inte hur debiteringen gr till. Frn att hantverkaren stter sig i bilen d brjar taxan. D rknas bensin, tid osv. Sen sjlva jobbet, materialkostnader osv.

De saftar sllan p notan i slutndan, men en jvla mupp som TS som inte kan bygga lego utan hjlp tror att det r bara det faktiska jobbet som debiteras fr, fel. Du betalar fr hela tiden och allt material frn start till slut.

S rkar hantverkaren hamna i en bilk p vgen hem, d rknas det in.

En vanlig dum, allts? Kan andra yrkesgrupper gra s ocks. En lrare - jag stter mig i bilen p morgonen. En frisr - jag stter mig i bilen p morgonen. En lkare - jag stter mig i bilen p morgonen. Tror du som hantverkare har missfrsttt ngot. Jvla pappskalle.
Citera
2024-08-27, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Talade med en person som sa att hantverkare kan nstan p ta ut full ln bara p pslagen p material de lgger ut p kunden.

En vanlig dum, allts? Kan andra yrkesgrupper gra s ocks. En lrare - jag stter mig i bilen p morgonen. En frisr - jag stter mig i bilen p morgonen. En lkare - jag stter mig i bilen p morgonen. Tror du som hantverkare har missfrsttt ngot. Jvla pappskalle.
Hantverkaren har vl oftast en komplett utrustning i sin bil kper oftast material p morgonen...eller.
Citera
2024-08-27, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Gr du s? Bedrar och stjl frn mnniskor fr att de inte fattar vad du gr?

Du r uppenbart en av de fuskande hantverkarna sjlv som ifrgastter allt hela tiden.

Alla andra vet att hantverkarna r den grupp som fuskar verlgset mest av alla.

Anledningen r att Vnsterextrema get hantverkare fritt utrymme att gra som de vill utan ngon mjlighet fr folket att f rttvisa.
Citera
2024-08-27, 09:43
Medlem
zhypers avatar
Citat:

Pslag och pslag. Tycker du att kunden ska f ta del av den rabatt som firman fr? D kan du ju lika grna ringa en snickare som hmtar material t dig men ingenting mer och spara 20-30% p materialet. Sen r det inte s konstigt om kunden fr betala fr att de ska hmta material till jobbet. En duktig snickare behver ju inte ka varje dag och hmta material utan kan rkna ut vad som behvs och sedan kanske max komplettera en gng om det r 20-40h arbete.
Citera
2024-08-27, 09:45
Medlem
ElastyMannens avatar
Vissa kunder str med tidur och klockar.

Dom njuter man av att fakturera tid till, grna nr kunden glmt ngot material och man blivit tvungen att ka och kpa ut det saknade och dom tror att det ska ing.

I vissa fall krver en del jobb en viss planering/inkp etc som ej utfrs av hantverkaren p plats.

r det lngre restid s fr kunden ven betala detta. ( Vrt och nmna att dom godknt en offert p detta )

Min firma saltar inte.
Citera
2024-08-27, 10:15
Medlem
KingHisss avatar
Citat:

Du har missfrsttt ngt fr att du saknar hjrna.
Om en hantverkare ker p ett jobb, till en idiot som dig som inte kan bygga en kommod och inte heller kan rita en ritning med rtt mtt osv, d brjar taxan ticka frn att hantverkaren ker till dig, det r kanske 2 mil, vl p plats inser den yrkeskunnige att kommoden inte kommer att hlla d vggen r gips och inte betong som du trodde fr att du saknar kompetens om grundmaterial

S hantverkaren mste ka och kpa frstrkningar fr att hyllan ska sitta dr den ska

Han stter sig i bilen och ker till sg hornbach men hamnar i bilk, s resan tur/retur tar 1,5 timmar istllet fr 0,5 timmar. Hantverkare debiterar i regel per pbrjad halvtimme.

S ett jobb som borde tagit 3 timmar inklusive material tar 6 timmar. Fr att slutkunden r en idiot. Sedan ker hantverkaren men d har klockan tickat till 6 timmar och 2 minuter, s debiteringen blir 6,5 timmar

Du kan inte jmfra hantverkare med Lkare, lrare/ det r inte samma yrkesgrupp

Frisrer fr vrigt hyr in eller kper en stol p en frisrsalong och utfr jobbet p plats

Du mste fan nomineras till Flashback pucko #1
Senast redigerad av KingHiss 2024-08-27 kl. 10:18.
Citera
2024-08-27, 10:19
Medlem
Newkies avatar
Citat:

Hade en elektriker, som jag knner, som gjorde ett mindre jobb t mig.

Fick tillstnd av honom att tatta kabel sjlv s det vart ju ngon form av monetr rabatt dr p 3-4 timmar i alla fall.

Han frgade vart jag skulle kpa kabel. Om jag skulle ka p jula eller kpa riktig kabel. Jag valde riktig kabel. D sa han att jag kunde ka till hans grossist och ta ut kabel p hans firma. Skulle bli billigast sa han. Jag trodde sklart att han skulle slppa kabeln till inkpspris d han la upp det s.

Till historien hr att vi har ganska bra rabatter via jobbet hos den hr grossisten. Men jag tnkte att det d inte spelar ngon roll. Troligen r elektrikerns rabatt p kabel och jordfelsbrytare nnu bttre.

Likt frbannat fick jag ju betala fullt pris fr kabeln och jordfelsbrytaren nr fakturan kom. Eftersom att jag vet det rabatterade priset via jobbet s kan jag sga att det nrmar sig 100% pslag.

P det korta tv timmars jobbet gjorde han garanterat mer vinst p materialet. Jag hade sparat typ 2000 spnn p att kpa in grejerna sjlv.

Edit: ska tillgga att jag inte r bitter p personen. Han gav mig ven frtur trotts att jag vet att han hade vldigt mycket jobb. Pongen var att materialpslaget r jvligt kraftigt.
Senast redigerad av Newkie 2024-08-27 kl. 10:28.
Citera
2024-08-27, 10:23
Medlem
KingHisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zhyper
Pslag och pslag. Tycker du att kunden ska f ta del av den rabatt som firman fr? D kan du ju lika grna ringa en snickare som hmtar material t dig men ingenting mer och spara 20-30% p materialet. Sen r det inte s konstigt om kunden fr betala fr att de ska hmta material till jobbet. En duktig snickare behver ju inte ka varje dag och hmta material utan kan rkna ut vad som behvs och sedan kanske max komplettera en gng om det r 20-40h arbete.

Om man fr en perfekt ritning s visst d gr det. Men hur mnga tror du kan ge en sdan?

Jag fick en ritning p en papperslapp en gng som hade mtt helt t helvete fel.

Om en mnniska kan gra en ritning korrekt d behver inte den mnniskan en hantverkare
Citera
2024-08-27, 10:29
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingHiss
Om man fr en perfekt ritning s visst d gr det. Men hur mnga tror du kan ge en sdan?

Jag fick en ritning p en papperslapp en gng som hade mtt helt t helvete fel.

Om en mnniska kan gra en ritning korrekt d behver inte den mnniskan en hantverkare

S om man kan gra en svetsritning behver man ingen svetsare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in