2024-08-26, 22:16
Medlem
Rumpkorvens avatar
Jag har så svårt att tänka mig att hantverkare tar betalt för endast de timmarna de arbetar. De lägger nog garanterat på många timmar för att de kan. Om kunden är helt okunnig så lockar det nog ännu mer.

De pratar säkert i telefon och kollar sociala medier och har längre rast men debiterar dessa timmar ändå.

Hur ärliga är hantverkare? Vad har ni för historier? Är ni hantverkare själva eller har varit och vill dela med er?
Citera
2024-08-26, 22:21
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Jag har så svårt att tänka mig att hantverkare tar betalt för endast de timmarna de arbetar. De lägger nog garanterat på många timmar för att de kan. Om kunden är helt okunnig så lockar det nog ännu mer.

De pratar säkert i telefon och kollar sociala medier och har längre rast men debiterar dessa timmar ändå.

Hur ärliga är hantverkare? Vad har ni för historier? Är ni hantverkare själva eller har varit och vill dela med er?

Varför skulle de göra det? Tror du att de har svårt att fylla ut schemat med debiterbara timmar?
Citera
2024-08-26, 22:30
Medlem
Man vänder på det, så tar du säg tre kunder på en dag, ett lite större jobb och två smågrejer på eftermiddagen så sätter man fyra timmar på den första och två timmar styck på de båda andra. I praktiken har jag fikat, blippat på mobben, tankat bilen osv säkert hälften av tiden, men det är hård press att debitera all tid.

Min erfarenhet är från åttiotalet ska tilläggas, men det är nog samma nu.
Citera
2024-08-26, 22:32
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Varför skulle de göra det? Tror du att de har svårt att fylla ut schemat med debiterbara timmar?
Om ett arbete tar 70 timmar så skriver de kanske 75? Eller 80? Vad vet jag?
Citera
2024-08-26, 22:35
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Varför skulle de göra det?
För att de vill ha mycket pengar och för att kunden inte har någon aning?
Citera
2024-08-26, 22:38
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
För att de vill ha mycket pengar och för att kunden inte har någon aning?

Gör du så? Bedrar och stjäl från människor för att de inte fattar vad du gör?
Citera
2024-08-26, 22:46
Medlem
Stenballes avatar
För ett antal år sedan anlitade vi hantverkare för ett jobb på huset/gården.
Tre "gubbar" i dagarna två - vi stod för allt material.
De gjorde vad de skulle, och vi fick en faktura för 48 timmar.

I själva verket var de hos oss i 42/43 timmar, och av dessa timmar jobbade de aktivt i uppskattningsvis 26-28.
Dag två hade de glömt ett verktyg "hemma på företaget", vilket låg 10-15 minuters bilresa från oss, och då åkte alla tre iväg och var borta i nästan 2½ timme.

Jag påpekade detta för ägaren av företaget och fick lite "rabatt", men jag kommer aldrig att anlita dem igen.
Senast redigerad av Stenballe 2024-08-26 kl. 22:50.
Citera
2024-08-26, 22:49
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:

Man är korkad om man inte tar in tids redovisning. Sedan kan man jämföra med det man har på kameran.

Sedan kan man ta en diskution om avvikelserna är för stora.
Citera
2024-08-26, 23:35
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Har man haft hantverkare hemma och ser vad de gör via övervakningskameran Vs. vad de fakturerar för, så visst fuskar de. Kameran ljuger inte. Gör de ett bra jobb kan jag skita i det, gör de ett dåligt jobb och över fakturerar tid så klagar jag.

Bäst är att ha hantverkare man känner personligen/bekantas bekanta, dom gör jobbet för fast pris och materialet köper man själv, du tjänar in multum på att köpa material själv från Polen eller Tyskland helt lagligt jämfört med hantverkarnas prislista. Där kan man kalla påslag, då spelar det ingen roll om de sitter och handtrallar på arbetstid.
Citera
2024-08-26, 23:38
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Nej jag jobbar inte med sånt. Du tror för gott om människor. Klart att folk inte är ärliga?
Citera
2024-08-26, 23:46
Medlem
Hantverkaren tar ju betalt från 6..45 till 16..00 vanlig byggtid...hans raster är 75 min på hela dan...kan han äta hos kunden så görs det..annars betald resa till lämpligt ställe...
Citera
2024-08-26, 23:49
Medlem
Det är skillnad på betald tid å effektiv tid...som servicesnickare var nog effektiv tid endast halva dan...4 tim...resten var resor för materiel å raster mm. men det är ju bara att fråga honom vad de andra timmarna är för något.
Senast redigerad av chonard 2024-08-26 kl. 23:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in