2024-08-25, 13:00
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Ja, men du kan inte utesluta generna!
Säg att 25% av befolkningen har gener för diabetes typ, 2, men att 23% klarar sig undan genom en sund livsstil etc.
Fast diabetes är primärt inte en genetisk åkomma, det är livsstilsrelaterat. Det är ingenting du bara får för att det sitter i generna.

Sen kan det säkert vara så att vissa är genetisk predisponerade att lättare få insulinresistens än andra, men det är fortfarande ett tillstånd som är skapat av vad du äter.

Det är liknande med cancer och hjärt/kärl sjukdomar. Det kallas ju välfärdssjukdomar av en anledning. Det är ganska få sjukdomstillstånd som är direkt genetiska. Däremot så ärver man ju beteenden och livsstil av sina föräldrar. Om dina föräldrar levde onyttigt ökar risken att du gör samma sak.

Människor har mer makt över sin egen hälsa än vad dom tror.
Citera
2024-08-25, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Att alla kolhydrater inte är lika har jag redan förklarat för dig men det jag bemötte var ditt påstående "Rör på dig och du får en normal insulinnivå.".

Du verkar tro att jag måste bemöta allt trams du skriver men det behöver jag förstås inte. Jag bemöter de felaktigheter du skriver som jag vill bemöta.
Tränar du och motionerar så blir du mer insulinkänslig, dvs du behöver inte producera lika mycket insulin för att omsätta glukos i blodet och reglera blodsockret.

En frisk kropp har med andra ord inga problem med kolhydrater, sen ja det är väl självklart att även om man tränar att det inte är bra att hälla i sig massor av vit socker.
Men det är ju ett efterblivet motargument mot kolhydrater.

ÖHHHH bränt kött dåligt!!!!! Kött va dåligt!!!
Citera
2024-08-25, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Gäsp nej. Kroppen lägger fortfarande på sig fett även om insulinet är lågt då det är en annan process för hur kroppen lagrar in fett.

Var har du fått detta ifrån?

Citat:
Konsumerar du mer kalorier än du behöver så kommer du gå upp i vikt oavsett om det är fett.

Och då stiger insulinet och fett skapas.

Citat:
Jag är ledsen om jag behöver säga det men grädde och smör bland annat kan göra dig tjock om du äter för mycket.
Det är ingen rocket science direkt.

Ät en 500 ml burk Bea med säg 600 gram kött per dag under en månad och återkom

Det är skillnad på bea och kött förstås, bea är inte hälsokost bara för att kött är bra.
Det är här studien fallerar, de fokuserar på personer som äter kött och drar slutsatsen att deras diabetes beror på köttet de äter och inte all annan skit de tar in tillsammans med köttet.
Citera
2024-08-25, 13:04
Medlem
Intressant, men som alltid finns det gamla människor som inte har diabetes och som har ätit ohälsosamt hela livet...det är ett riktigt mysterium.
Citera
Medlem
Citat:
Tränar du och motionerar så blir du mer insulinkänslig, dvs du behöver inte producera lika mycket insulin för att omsätta glukos i blodet och reglera blodsockret.

En frisk kropp har med andra ord inga problem med kolhydrater, sen ja det är väl självklart att även om man tränar att det inte är bra att hälla i sig massor av vit socker.
Men det är ju ett efterblivet motargument mot kolhydrater.

ÖHHHH bränt kött dåligt!!!!! Kött va dåligt!!!

Insulinet kommer spika när du kökar socker oavsett hur vältränad du är.
Citera
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Detta känner redan alla vuxna människor till så jag vet inte riktigt vad du vill tillföra till diskussionen.

Vi kan lika gärna vända på det och säga försök äta ditt dagliga behov av kalorier i form av broccoli.
För att få i dig 2000 kcal så behöver du äta 6 kg.

Kolhydrater kan komma i olika former som, protein och fett kan. Det är inte någon rocket science direkt.

Om du menar den termogena effekten på 20-30% för protein 6% för kolhydrater och 3% för fett så känner jag redan till den.

Oavsett allt detta så är kalorier av betydelse.
Fast detta snack om dagligt behov av kcal missar ju så otroligt mycket. Bara för att du får i dig 2000kcal per dag betyder det ju på inget sätt att du automatisk är frisk och hälsosam. Vi i västvärlden har ju absolut inga problem att få i oss den mängden. Så varför ens lägga så stor vikt vid det? Det är vad kalorierna kommer packeterade med som är av större vikt.
Citera
2024-08-25, 13:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Fortfarande så har vi genetiska aspekter kvar.
Att vi har så många som blir överviktiga har genetiska faktorer från tiden som just jägare och samlare där vi försökte äta upp oss när vi hade chansen.

Dvs det var fördelaktigt att äta så pass mycket att man la på sig lite, folk vart ju förstås ytterst sällan överviktiga då de som sagt jagade födan och hade perioder utan föda.
Men det är bra om man har detta i åtanke kring dieter.
Många individer får helt enkelt tänka sig för hur mycket de äter oavsett diet.
En del människor äter pga. psykisk ohälsa, tristess, gener osv.

En bra kost av kolhydrater leder inte heller till insulinresistens, särskilt inte om man tränar och motionerar.

Troligen enligt dig, vi noterar det.

Hur vet du det(fetade)?

Har du bevis för att jägarna inte hade tillgång till kött när de var hungriga, eller gör du en teori till en sanning bara för att du kan?

Insulinresistens är något som byggs upp under många år, relativt unga och till synes friska individer har inga symptom, det kommer smygande. Det finns en anledning till att det kallas åldersdiabetes.

Vid hälsoundersökning kollas blodsockervärden men inte insulinnivån. Så länge kroppen klarar av att mätta behovet av insulin är blodsockervärdet normalt, individen känner sig frisk, insulinresistens kan dock föreligga och en vacker dag kommer symptomen smygande och till slut konstateras diabetes.

Jag återciterar vad du citerat, är det klippt och klistrat från KI?

Citat:
Ökad insulinresistens

Fettvävnad och insulinresistens: När kroppen lagrar mer fett, särskilt kring buken, ökar risken för att cellerna i muskler, lever och fettvävnad blir mindre känsliga för insulin. Denna insulinresistens innebär att kroppen behöver mer insulin för att transportera glukos från blodet in i cellerna.
Inflammation: Överflödig fettvävnad, särskilt visceralt fett (fett runt inre organ), frisätter inflammatoriska molekyler som cytokiner. Dessa inflammatoriska ämnen kan påverka insulinsignaleringen negativt, vilket bidrar till insulinresistens.[. . .]

Kan?
Citera
2024-08-25, 13:11
Medlem
Citat:
Var har du fått detta ifrån?

Och då stiger insulinet och fett skapas.

Det är skillnad på bea och kött förstås, bea är inte hälsokost bara för att kött är bra.
Det är här studien fallerar, de fokuserar på personer som äter kött och drar slutsatsen att deras diabetes beror på köttet de äter och inte all annan skit de tar in tillsammans med köttet.

Kolhydrater:
När du äter kolhydrater bryts de ner till glukos i matsmältningssystemet och tas upp i blodomloppet som blodsocker.
Insulin, ett hormon som utsöndras av bukspottkörteln, hjälper cellerna att ta upp glukos från blodet för att användas som energi. Om kroppens omedelbara energibehov är uppfyllda, lagras överskottsglukos i levern och musklerna som glykogen.
När glykogenlagren är fulla och det fortfarande finns ett överskott av glukos i blodet, kan kroppen omvandla denna överskottsglukos till fett genom en process som kallas de novo lipogenes.
De novo lipogenes sker främst i levern, där glukos omvandlas till fettsyror som sedan packas in i triglycerider och lagras i fettvävnad.

Fett:
När du äter fett bryts det ner till fria fettsyror och monoglycerider i tunntarmen av enzymer och gallsalter.
Dessa molekyler tas sedan upp av tarmcellerna, där de återbildas till triglycerider och packas in i partiklar som kallas kylomikroner.
Kylomikronerna transporteras via lymfsystemet till blodomloppet, där de cirkulerar och levererar fett till celler för användning som energi eller för lagring i fettvävnad.
Om kroppen har ett överskott av fett från kosten, kommer detta fett att lagras direkt i fettvävnaden utan att behöva omvandlas från en annan energikälla.

Kolhydrater: När du äter kolhydrater omvandlas de till glukos, och överskottet kan efter flera steg omvandlas till fett i en process som inte är särskilt effektiv.

Fett: När du äter fett från kosten, tas det upp och lagras direkt som fettvävnad om det inte används för energi. Denna process är mycket effektiv och kräver mindre energi än att omvandla kolhydrater till fett.

Det är här studien fallerar, de fokuserar på personer som äter kött och drar slutsatsen att deras diabetes beror på köttet de äter och inte all annan skit de tar in tillsammans med köttet

Bea energiinnehåll är i princip från smör, ägg och lite vinäger. Så mättat fett.

Jag vet inte riktigt vart du vill komma med det sista. Vilken studie?
Citera
2024-08-25, 13:11
Medlem
Citat:
Insulinet kommer spika när du kökar socker oavsett hur vältränad du är.
Beror helt på mängden.
Citera
2024-08-25, 13:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jag har redan gett ett svar på det. Det är inte så enkelt som två skolor.

Övervikt, särskilt fett runt buken, är starkt kopplat till insulinresistens. Fettvävnad, särskilt i bukområdet, utsöndrar en mängd olika signalmolekyler (cytokiner och adipokiner) som kan påverka kroppens insulinsvar. När fettcellerna växer i storlek (hypertrofi) kan de bli mindre effektiva på att lagra fett, vilket leder till att fria fettsyror släpps ut i blodet. Dessa fria fettsyror kan bidra till att minska insulinkänsligheten i muskler och lever, vilket ökar risken för insulinresistens.

Jag behöver inte motbevisa dig för att det du påstår ska vara sant.
Du måste själv härleda ditt påstående och bevisa att det inte finns några överviktiga som går på carnivore.
Du gör ett klassiskt argumentationsfel och försöker använda dig av anekdotiskt bevisföring.

Du borde visa oss något stycke med färre eller noll kan, det vore mer övertygande.

Jag har inte förnekat att bukfetma är starkt associerat med diabetes och insulinresistens.

Associerat är inte synonymt med orsak.
Citera
2024-08-25, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Såklart, och det är ju ultraprocessat jag talar om. Tex köttet i hamburgaren på McDonalds, falukorven på ica, felix köttbullar. Väldigt många kategoriserar det som ”kött”. För mig är det nått helt annat
Vad är det som är ”ultra” Felix köttbullar? Så ser den innehållsförteckningen ut:

Gris- och nötkött (68 %), lök, potatis, ÄGG, MJÖLK, ströbröd (med VETEmjöl), salt, svartpepparextrakt, rapsolja till stekning.

Innehållet i mina köttbullar är förvillande likt deras.
Citera
2024-08-25, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Fast detta snack om dagligt behov av kcal missar ju så otroligt mycket. Bara för att du får i dig 2000kcal per dag betyder det ju på inget sätt att du automatisk är frisk och hälsosam. Vi i västvärlden har ju absolut inga problem att få i oss den mängden. Så varför ens lägga så stor vikt vid det? Det är vad kalorierna kommer packeterade med som är av större vikt.
Nej självklart är det så, men fortfarande är de relevanta.

500 gram nötfärs är mer än 250 gram nötfärs, det är relevant
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in