Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Det är kolhydratintaget som gör att kroppen lagrar in fett.
Intag av mättat fett leder inte till mättat fett i plasman, intag av kolhydrater gör att levern tillverkar mättat fett som pytsas ut i plasman.
Ben Bikman förklarar mekanismerna
https://youtu.be/ifmeiWoVRo0?si=8zLzQTIOnZi3pYRf
Skippa kolhydrater och ät kött och mättat fett, det leder till normal insulinnivå, fettförbränning och sannolikt minskad risk för diabetes typ 2.
Återigen ett överskottsintag av fett kommer göra så att kroppen bildar fet vilket jag redan utförligt har beskrivit.
Med din logik kan man äta hur mycket grädde och smör som helst utan att lägga på sig vikt.
Det är självfallet falskt, återigen det finns inga ''neutrala'' kalorier även om det så är mättat fett.
Som jag nämnt tidigare till Hexen666
Om vi är byggda för att jaga så måste vi ju kunna ta upp energin och spara den för senare.
Varför tror du annars att vi har fett på kroppen?
Om vårt matsmältningssystem är anpassat för kött så är vi anpassade för att ta upp mättat fett och lagra det som energi vid en stor måltid som kommer sällan som jägare.
Om vi inte la på oss fett så skulle vi inte kunna jaga och äta flera stora måltider varav gå utan mat ett par dagar och fasta.
Att påstå att vi inte tar upp mättat fett och omsätter det till fett på kroppen är det samma som att säga att vi inte är gjorda för att vara köttätare.
Hur ska vi klara oss som köttätare om vi inte kan ta tillvara på energin från animaliskt fett
Du har målat in dig ett hörn, är vi byggda för att vara köttätare som använder sig av energin från animaliskt fett som andra köttätare eller är vi inte gjorda för att vara köttätare som du faktiskt indirekt påstår.
Rör på dig och du får en normal insulinnivå. Vidare återigen som Ben Bikman själv när han särskiljer kolhydrater. Han pekar specifikt på visa typer av kolhydrater som problemet, alla kolhydrater är inte likvärdiga som jag tagit upp om och om igen i tråden.
Så ja du kan äta kött och mättat fett och du kan också äta en kost med bra kolhydrater och få samma resultat.
Samt träna och motionera så får du mycket bättre hälsa oavsett om du väljer kött och mättat fett eller säg en medelhavsdiet.