2024-08-25, 11:54
Medlem
Klimat propaganda. Såg en snubbe på Youtube I USA som räknade upp över 90 olika ämnen I vegetariskt kött.
Citera
2024-08-25, 11:54
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Ändå påstår du själv att det mättade fettet bara passerar tarmen om man nått sitt dagliga behov av kalorier.

Återigen du kan bli överviktig om du äter för mycket, detta gäller alla dieter.
Sen har folk lättare att hålla vikten med olika dieter.
Men det utesluter ju inte att folk med gener eller med ett beteendemönster kan äta sig överviktiga på kött eller annan föda.

Särskilt inte om man har en stillasittande livsstil, då kan man få en låg fysisk status även om man inte är överviktig.

Har man en stillasittande livsstil så är det en riskfaktor för övervikt oavsett dieten.

Jägare jagade sitt kött de tog inte bilen till ICA
Det är mer komplicerat än bara antal kalorier som sagt. Äter du exklusivt carnivore med mättat fett så håller du insulinet lågt och du går inte upp i vikt så lätt, kroppen använder det den behöver för homeostas och gör sig av med överskott. Det är primärt kolhydrater som gör att du lägger på dig sjukligt fett.

Du KAN säkert bli överviktig på carnivore om du äter en sjuklig mängd och sitter stilla. Men jag har inte hört om ett enda fall.
Citera
2024-08-25, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Det är mer komplicerat än bara antal kalorier som sagt. Äter du exklusivt carnivore med mättat fett så håller du insulinet lågt och du går inte upp i vikt så lätt, kroppen använder det den behöver för homeostas och gör sig av med överskott. Det är primärt kolhydrater som gör att du lägger på dig sjukligt fett.

Du KAN säkert bli överviktig på carnivore om du äter en sjuklig mängd och sitter stilla. Men jag har inte hört om ett enda fall.
Det finns de som påstår att protein var viktigt för hjärnans tillväxt och utvecklandet av dagens människa. Att det var gynnsamt klimat och dessa varelser var boende vid vattendrag som flodmynningar och liknande där det fanns ett överflöd av högvärdiga proteiner i form av fisk och skaldjur. De kunde överleva på en hög andel protein i kosten.
Citera
2024-08-25, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är kolhydratintaget som gör att kroppen lagrar in fett.

Intag av mättat fett leder inte till mättat fett i plasman, intag av kolhydrater gör att levern tillverkar mättat fett som pytsas ut i plasman.

Ben Bikman förklarar mekanismerna
https://youtu.be/ifmeiWoVRo0?si=8zLzQTIOnZi3pYRf

Skippa kolhydrater och ät kött och mättat fett, det leder till normal insulinnivå, fettförbränning och sannolikt minskad risk för diabetes typ 2.
Återigen ett överskottsintag av fett kommer göra så att kroppen bildar fet vilket jag redan utförligt har beskrivit.
Med din logik kan man äta hur mycket grädde och smör som helst utan att lägga på sig vikt.
Det är självfallet falskt, återigen det finns inga ''neutrala'' kalorier även om det så är mättat fett.

Som jag nämnt tidigare till Hexen666
Om vi är byggda för att jaga så måste vi ju kunna ta upp energin och spara den för senare.
Varför tror du annars att vi har fett på kroppen?

Om vårt matsmältningssystem är anpassat för kött så är vi anpassade för att ta upp mättat fett och lagra det som energi vid en stor måltid som kommer sällan som jägare.
Om vi inte la på oss fett så skulle vi inte kunna jaga och äta flera stora måltider varav gå utan mat ett par dagar och fasta.

Att påstå att vi inte tar upp mättat fett och omsätter det till fett på kroppen är det samma som att säga att vi inte är gjorda för att vara köttätare.
Hur ska vi klara oss som köttätare om vi inte kan ta tillvara på energin från animaliskt fett

Du har målat in dig ett hörn, är vi byggda för att vara köttätare som använder sig av energin från animaliskt fett som andra köttätare eller är vi inte gjorda för att vara köttätare som du faktiskt indirekt påstår.

Rör på dig och du får en normal insulinnivå. Vidare återigen som Ben Bikman själv när han särskiljer kolhydrater. Han pekar specifikt på visa typer av kolhydrater som problemet, alla kolhydrater är inte likvärdiga som jag tagit upp om och om igen i tråden.

Så ja du kan äta kött och mättat fett och du kan också äta en kost med bra kolhydrater och få samma resultat.
Samt träna och motionera så får du mycket bättre hälsa oavsett om du väljer kött och mättat fett eller säg en medelhavsdiet.
Citera
2024-08-25, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666

Gäsp nej. Kroppen lägger fortfarande på sig fett även om insulinet är lågt då det är en annan process för hur kroppen lagrar in fett.
Konsumerar du mer kalorier än du behöver så kommer du gå upp i vikt oavsett om det är fett.

Jag är ledsen om jag behöver säga det men grädde och smör bland annat kan göra dig tjock om du äter för mycket.
Det är ingen rocket science direkt.

Ät en 500 ml burk Bea med säg 600 gram kött per dag under en månad och återkom
Citera
2024-08-25, 12:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Återigen ett överskottsintag av fett kommer göra så att kroppen bildar fet vilket jag redan utförligt har beskrivit.
Med din logik kan man äta hur mycket grädde och smör som helst utan att lägga på sig vikt.
Det är självfallet falskt, återigen det finns inga ''neutrala'' kalorier även om det så är mättat fett.

Som jag nämnt tidigare till Hexen666
Om vi är byggda för att jaga så måste vi ju kunna ta upp energin och spara den för senare.
Varför tror du annars att vi har fett på kroppen?

Om vårt matsmältningssystem är anpassat för kött så är vi anpassade för att ta upp mättat fett och lagra det som energi vid en stor måltid som kommer sällan som jägare.
Om vi inte la på oss fett så skulle vi inte kunna jaga och äta flera stora måltider varav gå utan mat ett par dagar och fasta.

Att påstå att vi inte tar upp mättat fett och omsätter det till fett på kroppen är det samma som att säga att vi inte är gjorda för att vara köttätare.
Hur ska vi klara oss som köttätare om vi inte kan ta tillvara på energin från animaliskt fett

Du har målat in dig ett hörn, är vi byggda för att vara köttätare som använder sig av energin från animaliskt fett som andra köttätare eller är vi inte gjorda för att vara köttätare som du faktiskt indirekt påstår.

Rör på dig och du får en normal insulinnivå. Vidare återigen som Ben Bikman själv när han särskiljer kolhydrater. Han pekar specifikt på visa typer av kolhydrater som problemet, alla kolhydrater är inte likvärdiga som jag tagit upp om och om igen i tråden.

Så ja du kan äta kött och mättat fett och du kan också äta en kost med bra kolhydrater och få samma resultat.
Samt träna och motionera så får du mycket bättre hälsa oavsett om du väljer kött och mättat fett eller säg en medelhavsdiet.

Nedkokat.

Skippar man kolhydrater och endast äter protein i form av kött samt mättat fett får man högst sannolikt inte diabetes då det inte är obesitas i sig som orsakar insulinresistens och diabetes.

Obesitas är ett symptom på långvarig insulinresistens, ett förstadie till diabetes

diabetes.se;

Citat:
Vår mat ger oss näringsämnen som protein, fett och kolhydrater som kroppen behöver.

Feltänkt från början gör att man går vilse i slutet.
Citera
2024-08-25, 12:31
Medlem
Citat:
Rör på dig och du får en normal insulinnivå.

Nej inte direkt när du äter eller dricker socker, då spikar insulinet, det kommer du inte ifrån. Hur snabbt det sedan sjunker beror delvis på din aktivitet men det kommer inte gå ned omedelbart ens om du springer.

Dessa spikar i insulinnivån är inte bra, kroppen. Det visar att kroppen fått mycket mer snabba kolhydrater än vad kroppen kan göra av med och då används insulin för att trigga en omvandling av kolhydraterna till fett som lagras i kroppen. Värst för oss är fett som lagras i organen, mindre allvarligt är fettet i fettvalkarna. Vi vill undvika att förstöra våra organ och göra dem resistenta mot insulin.
Citera
2024-08-25, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nedkokat.

Skippar man kolhydrater och endast äter protein i form av kött samt mättat fett får man högst sannolikt inte diabetes då det inte är obesitas i sig som orsakar insulinresistens och diabetes.

Obesitas är ett symptom på långvarig insulinresistens, ett förstadie till diabetes

diabetes.se;

Feltänkt från början gör att man går vilse i slutet.
Du kan fortfarande få diabetes trotts att du följer en diet av mättat fett och kött. Om du blir överviktig på det.

Övervikt är återigen en riskfaktor för diabetes oavsett diet.
Varför har jag redan utförligt förklarat för dig.
Citera
2024-08-25, 12:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Gäsp nej. Kroppen lägger fortfarande på sig fett även om insulinet är lågt då det är en annan process för hur kroppen lagrar in fett.
Konsumerar du mer kalorier än du behöver så kommer du gå upp i vikt oavsett om det är fett.

Jag är ledsen om jag behöver säga det men grädde och smör bland annat kan göra dig tjock om du äter för mycket.
Det är ingen rocket science direkt.

Ät en 500 ml burk Bea med säg 600 gram kött per dag under en månad och återkom

Kan säkert vara så men eftersom att den som äter kött och mättat fett sällan känner sig hungrig äter denne troligen endast när det behövs ett energiintag.

Kött och animaliskt fett påverkar inte insulinproduktionen så som kolhydrater gör och leder då inte till insulinresistens och i värsta fall diabetes.

Risken för obesitas för en carnivore och diabetes är troligen nära noll.
Citera
2024-08-25, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Nej inte direkt när du äter eller dricker socker, då spikar insulinet, det kommer du inte ifrån. Hur snabbt det sedan sjunker beror delvis på din aktivitet men det kommer inte gå ned omedelbart ens om du springer.

Dessa spikar i insulinnivån är inte bra, kroppen. Det visar att kroppen fått mycket mer snabba kolhydrater än vad kroppen kan göra av med och då används insulin för att trigga en omvandling av kolhydraterna till fett som lagras i kroppen. Värst för oss är fett som lagras i organen, mindre allvarligt är fettet i fettvalkarna. Vi vill undvika att förstöra våra organ och göra dem resistenta mot insulin.
Börja med att läsa hela mitt inlägg och tänk lite, läs igen sedan skriver du.
Citera
2024-08-25, 12:35
Medlem
Citat:
Börja med att läsa hela mitt inlägg och tänk lite, läs igen sedan skriver du.

Jag kommenterar precis de delar av dina inlägg jag vill.
Citera
2024-08-25, 12:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Du kan fortfarande få diabetes trotts att du följer en diet av mättat fett och kött. Om du blir överviktig på det.

Övervikt är återigen en riskfaktor för diabetes oavsett diet.
Varför har jag redan utförligt förklarat för dig.

Jag köper inte din förklaring hur obesitas i sig ökar risken för diabetes.

Diabetes är konsekvensen av insulinresistens, inte övervikt i sig.

Oavsett risk så är det irrelevant så länge du inte kan visa ett enda exempel på en carnivore som blivit överviktig av sin kosthållning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in