2024-08-25, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Gäsp nej. Kroppen lägger fortfarande på sig fett även om insulinet är lågt då det är en annan process för hur kroppen lagrar in fett.
Konsumerar du mer kalorier än du behöver så kommer du gå upp i vikt oavsett om det är fett.

Jag är ledsen om jag behöver säga det men grädde och smör bland annat kan göra dig tjock om du äter för mycket.
Det är ingen rocket science direkt.

Ät en 500 ml burk Bea med säg 600 gram kött per dag under en månad och återkom

Det är inte så enkelt som att räkna kalorier när kalorierna kommer från olika källor.

För det första - en person som inte äter kolhydrater utan bara kött och fett kommer med största sannolikhet få i sig färre kalorier om personen äter "som den vill" - dvs äter sig mätt varje måltid. 200 gram nötkött är runt 500 kalorier och det håller man sig mätt på länge. 1,5 dl socker är också runt 500 kalorier och gör dig inte mätt länge.

För det andra - kroppen får använda olika mycket energi för att ta till sig olika källor av kalorier. 500 kalorier i form av kött kräver mer av kroppen att bryta ner än 500 kalorier i form av socker.
Citera
2024-08-25, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan säkert vara så men eftersom att den som äter kött och mättat fett sällan känner sig hungrig äter denne troligen endast när det behövs ett energiintag.

Kött och animaliskt fett påverkar inte insulinproduktionen så som kolhydrater gör och leder då inte till insulinresistens och i värsta fall diabetes.

Risken för obesitas för en carnivore och diabetes är troligen nära noll.
Fortfarande så har vi genetiska aspekter kvar.
Att vi har så många som blir överviktiga har genetiska faktorer från tiden som just jägare och samlare där vi försökte äta upp oss när vi hade chansen.

Dvs det var fördelaktigt att äta så pass mycket att man la på sig lite, folk vart ju förstås ytterst sällan överviktiga då de som sagt jagade födan och hade perioder utan föda.
Men det är bra om man har detta i åtanke kring dieter.
Många individer får helt enkelt tänka sig för hur mycket de äter oavsett diet.
En del människor äter pga. psykisk ohälsa, tristess, gener osv.

En bra kost av kolhydrater leder inte heller till insulinresistens, särskilt inte om man tränar och motionerar.

Troligen enligt dig, vi noterar det.
Citera
2024-08-25, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Jag kommenterar precis de delar av dina inlägg jag vill.
Då kommer du inte heller få något svar.
Citera
2024-08-25, 12:51
Medlem
Citat:
Då kommer du inte heller få något svar.

Jag ställde ingen fråga till dig ens utan förklarade varför du hade fel i ditt påstående.
Citera
2024-08-25, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag köper inte din förklaring hur obesitas i sig ökar risken för diabetes.

Diabetes är konsekvensen av insulinresistens, inte övervikt i sig.

Oavsett risk så är det irrelevant så länge du inte kan visa ett enda exempel på en carnivore som blivit överviktig av sin kosthållning.
Jag har redan gett ett svar på det. Det är inte så enkelt som två skolor.

Övervikt, särskilt fett runt buken, är starkt kopplat till insulinresistens. Fettvävnad, särskilt i bukområdet, utsöndrar en mängd olika signalmolekyler (cytokiner och adipokiner) som kan påverka kroppens insulinsvar. När fettcellerna växer i storlek (hypertrofi) kan de bli mindre effektiva på att lagra fett, vilket leder till att fria fettsyror släpps ut i blodet. Dessa fria fettsyror kan bidra till att minska insulinkänsligheten i muskler och lever, vilket ökar risken för insulinresistens.

Jag behöver inte motbevisa dig för att det du påstår ska vara sant.
Du måste själv härleda ditt påstående och bevisa att det inte finns några överviktiga som går på carnivore.
Du gör ett klassiskt argumentationsfel och försöker använda dig av anekdotiskt bevisföring.
Citera
2024-08-25, 12:52
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sten.Cool
Det ärvs inte vi mödernet, så fel.

Så då menar du att generna går endast på fädrenet då, eller?
Eller via ett UFO?
Citera
2024-08-25, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Jag ställde ingen fråga till dig ens utan förklarade varför du hade fel i ditt påstående.
Du försöker dra saker ur sin kontext för att det ska passa ditt narrativ.
Återigen alla kolhydrater är inte likvärdiga.

Bara för att ruttet kött är dåligt så innebär det inte att kött är dåligt.

Om du inte höjer nivån så kommer jag inte besvära mig med att svara på dina inlägg.
Citera
2024-08-25, 12:54
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dasinile
Diabetes är på samma sätt som de flesta välfärdssjukdomar orsakade av livsstil. Den ärftliga komponenten är på sin höjd några enstaka procent.

Frågan är också om man ska betrakta diabetes som en sjukdom. Jag ser det mer som ett tillstånd, som alla högre djur har förmåga att utveckla (och tillbakabilda) som ett led i fettbildning. Genetikens roll är då en fråga om hur och i vilken mån ett sådant tillstånd orsakas.

Incidensen av diabetes i USA har gått från 1 % år 1958 till närmare 12 % i nutiden. Det är en tolvdubbling, som inte kan förklaras med genetik, och naturligtvis inte heller med kött (konsumtionen av rött kött har gått ned under samma period).

Diabetes, fetma, cancer, högt blodtryck, alzheimers med mera är samtliga nästan undantagslöst uttryck av en och samma sak, nämligen metabol ohälsa, orsakad av livsstilsfaktorer som kost (ultraprocess, raffinerade kolhydrater, matoljor), stillasittande, rökning och alkohol.

Ja, men du kan inte utesluta generna!
Säg att 25% av befolkningen har gener för diabetes typ, 2, men att 23% klarar sig undan genom en sund livsstil etc.
Citera
2024-08-25, 12:56
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Gäsp nej. Kroppen lägger fortfarande på sig fett även om insulinet är lågt då det är en annan process för hur kroppen lagrar in fett.
Konsumerar du mer kalorier än du behöver så kommer du gå upp i vikt oavsett om det är fett.

Jag är ledsen om jag behöver säga det men grädde och smör bland annat kan göra dig tjock om du äter för mycket.
Det är ingen rocket science direkt.

Ät en 500 ml burk Bea med säg 600 gram kött per dag under en månad och återkom
Det låter inte speciellt mycket, jag får nog i mig mer än så per dag, och jag är rätt smal.
Eftersom carnivore är ganska poppis just nu, finns det mängder med folk som lägger upp sin diet på nätet. Det är mycket smör, kokosolja, talg, ägg. Ingen rapporterar övervikt, de flesta verkar snarare gå ner till sin idealvikt om dom var överviktiga tidigare.
Citera
2024-08-25, 12:57
Medlem
Fojoss avatar
Nästan allt om nutrition (ur någon specifik mängd av nyttigt/onyttigt) är bogus. Det är ett skräpfält.

https://www.frontiersin.org/journals...018.00105/full
https://www.researchgate.net/publica...Data_Stability

Samma sak med idioter som börjar prata om socker (ni kan uppenbarligen inte fysiology överhuvudtaget och vet inte vad ni pratar om).
Citera
2024-08-25, 12:58
Medlem
Citat:
Du försöker dra saker ur sin kontext för att det ska passa ditt narrativ.
Återigen alla kolhydrater är inte likvärdiga.

Bara för att ruttet kött är dåligt så innebär det inte att kött är dåligt.

Om du inte höjer nivån så kommer jag inte besvära mig med att svara på dina inlägg.

Att alla kolhydrater inte är lika har jag redan förklarat för dig men det jag bemötte var ditt påstående "Rör på dig och du får en normal insulinnivå.".

Du verkar tro att jag måste bemöta allt trams du skriver men det behöver jag förstås inte. Jag bemöter de felaktigheter du skriver som jag vill bemöta.
Citera
2024-08-25, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Det är inte så enkelt som att räkna kalorier när kalorierna kommer från olika källor.

För det första - en person som inte äter kolhydrater utan bara kött och fett kommer med största sannolikhet få i sig färre kalorier om personen äter "som den vill" - dvs äter sig mätt varje måltid. 200 gram nötkött är runt 500 kalorier och det håller man sig mätt på länge. 1,5 dl socker är också runt 500 kalorier och gör dig inte mätt länge.

För det andra - kroppen får använda olika mycket energi för att ta till sig olika källor av kalorier. 500 kalorier i form av kött kräver mer av kroppen att bryta ner än 500 kalorier i form av socker.
Detta känner redan alla vuxna människor till så jag vet inte riktigt vad du vill tillföra till diskussionen.

Vi kan lika gärna vända på det och säga försök äta ditt dagliga behov av kalorier i form av broccoli.
För att få i dig 2000 kcal så behöver du äta 6 kg.

Kolhydrater kan komma i olika former som, protein och fett kan. Det är inte någon rocket science direkt.

Om du menar den termogena effekten på 20-30% för protein 6% för kolhydrater och 3% för fett så känner jag redan till den.

Oavsett allt detta så är kalorier av betydelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in