2024-08-25, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Exakt vad i den artikeln bekräftar att det fanns militärt göds ombord på olycksnatten?
Man får inte glömma bort att det kan handla om fler lögner ifall det påstås att militära transporter inte ägde rum på olycksnatten.
Citera
2024-08-25, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrolletOchgrodan
Man får inte glömma bort att det kan handla om fler lögner ifall det påstås att militära transporter inte ägde rum på olycksnatten.
Jag håller absolut med om att det antagligen ligger en hel kennel begraven i det här efter att ha sett dokumentären samt UG:S reportage .

Tycker dock vi bör förhålla oss till den fakta som finns .

Att Estonia användes för att frakta militärt gods är ju allmänt känt , och det är även känt nu att detta gjordes veckorna innan olyckan . Men att det fraktades militära transporter på olycksnatten är inget annat än just spekulationer .
Citera
2024-08-25, 11:17
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Det vet vi med säkerhet men om det skedde under olycksnatten har en utredning slagit fast att det inte gjorde. Man ska vara kritisk men det finns inga trovärdiga uppgifter att det fanns någon hemlig last vid det datumet hon gick under.

Nej, det skedde ingen utredning som slog fast något.

https://sverigesradio.se/artikel/ute...fartyget-sjonk
Citera
2024-08-25, 11:24
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Jag håller absolut med om att det antagligen ligger en hel kennel begraven i det här efter att ha sett dokumentären samt UG:S reportage .

Tycker dock vi bör förhålla oss till den fakta som finns .

Att Estonia användes för att frakta militärt gods är ju allmänt känt , och det är även känt nu att detta gjordes veckorna innan olyckan . Men att det fraktades militära transporter på olycksnatten är inget annat än just spekulationer .

Det är en klar möjlighet att det skedde militära transporter olycksnatten baserat på att vi vet att det skett i nära anslutning till katastrofen. Det är något helt annat sak sannolikhetsmässigt än vad man normalt menar med ”inget annat än spekulationer”.

Logiska förmodanden om att något kan ha varit fallet baserat på erfarenhet av ett mönster, snarare. Dvs det är inte alls säkert men det finns en klar sannolikhet som är svår att uppskatta ett värde på.
Citera
2024-08-25, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är en klar möjlighet att det skedde militära transporter olycksnatten baserat på att vi vet att det skett i nära anslutning till katastrofen. Det är något helt annat sak sannolikhetsmässigt än vad man normalt menar med ”inget annat än spekulationer”.

Logiska förmodanden om att något kan ha varit fallet baserat på erfarenhet av ett mönster, snarare. Dvs det är inte alls säkert men det finns en klar sannolikhet som är svår att uppskatta ett värde på.
Jag har inte påstått att det inte fanns militära transporter ombord . Jag ser det som troligt att så var fallet . Dock är det vad jag vet inte bekräftat att det fraktades militär transport ombord på själva olycksnatten .

Hur som helst iaf vore det verkligen på sin plats att tillsätta en ny oberoende utredning för att ta reda på vad som verkligen hände . Allra helst med representanter från sjöfartsnationer som inte har nåt att dölja .
Citera
2024-08-25, 11:40
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diversion
Rummsuppfattningen kan skilja rejält faktiskt. Det finns studier i hur män och kvinnor kör bil. Trotts att kvinnorna är underrepresenterade i dödsolyckor är de överrepresenterade i parkeringsskador - de har helt enkelt svårare att uppfatta världen kring dem på ett realistiskt sätt.

Många gånger när jag fått för mig att göra någonting småriskabelt, roligt, har en kvinna tyckt att det är en dålig ide. Kvinnan har då haft svårt att bedöma hur stor risken faktiskt är. Hennes slutsats är att den kan vara stor (men vet ej hur stor) och att det därmed är bäst att låta bli. Alltmedan jag ganska exakt har kunnat uppskatta riskerna, även i de specifika delmomenten i det jag ska genomföra och därmed kunnat konstatera att det är värt risken.

---

Tror du att kläderna har en nämnvärd isolerande förmåga i vatten, när kläderna ändå är genomvåta? Jag säger inte att du har fel - det kan givetvis vara både stor och liten skillnad. Jag funderar bara på om det faktiskt gör så stor skillnad i detta fallet. Kanske är det så att det vattnet som ansamlats innanför plagget värms upp till viss del och att plagg där vattnet i plagget byts ut långsammare på så sätt isolerar lite bättre. Som jag förstått det var en väldigt stor andel klädda väldigt lätt, då folk hade gått och lagt sig.

---

Att kvinnorna har svårare att ta beslut är nog sant. Jag hörde senast i förrgår när jag kollade på damhockeyn, kommentatorn säga: "Kvinnorna är verkligen fantastiska. De är som svampar och bara suger i sig instruktioner och lärdom från tränaren. Tyvärr är de ibland för lyhörda och missar därmed att agera utifrån sig själv. Man kan inte alltid göra så som tränaren har sagt, utan man måste känna av stämningen på isen också.".

Intressant analys - rent generellt håller jag med om dina åsikter. Jag känner en del spontana kvinnor som inte har något emot att göra saker på studs och bryta mönster, men har märkt att ofta stöter man på patrull - det är ofta de skjuter ner diverse vilda ideer, de trendar ofta mot det säkra. Män underskattar risker (som under sommaren när det alltid inträffar drunkningar, medelålders/äldre män som simmar ut längre än vad de orkar på fyllan och blir fällda av sin egna hybris) - men kvinnor överskattar dem, de tänker katastroftankar när det inte är befogat ibland.

Om man tar rädslan att bli våldtagen på öppen gata på kvällen, tex. De är ofta mycket vaksamma och verkar ha ångest över att detta är någon slags vanlig händelse - statistiken talar för att det är extremt mycket mer troligt att man blir påhoppad/rånad/misshandlad som man om man är ute och promenerar på nätterna. Med detta i åtanke är det alltså vi som borde ha ångest när vi tar en kvällspromenad, men så är inte fallet (iaf inte enligt mina livserfarenheter). Rädslan ligger alltså inte i paritet med verkligheten - det är som att vara livrädd när man flyger. Att resa i en bil känns säkrare rent psykologiskt, även om alla vet att det är det motsatta som stämmer.
Citera
2024-08-25, 22:08
Medlem
Citat:
Nej, det skedde ingen utredning som slog fast något.

https://sverigesradio.se/artikel/ute...fartyget-sjonk
Du har helt rätt det. Mitt misstag men det finns inget som slår fast att det fanns materiel den natten.
Citera
2024-08-29, 17:47
Medlem
Om det inte finns något belägg att utredningen vid Estonia-katastrofen inte skötts så bra genom historiens gång så skulle exempelvis inte SVT sänt dokumentärer om skeppet Estonia på "Uppdrag Granskning" år 2004.

https://youtu.be/JHvESR-6-Pk?si=kdNcOBvHKnsTGG0e

https://smdb.kb.se/catalog/id/001667793

https://youtu.be/BPxuKOG7-HI?si=10MVB0qn1u36-fNn

Det vi vet är att utredningen har inte skötts så bra genom årens gång av någon anledning samt militära transporter skedde på fartyget innan olycksnatten och kan även ägt rum då också.
Om utredningen hade varit bra så hade kanske det varit färre konspirationsteorier om Estonia-katastrofen
Senast redigerad av TrolletOchgrodan 2024-08-29 kl. 18:05. Anledning: Lägger till länk..
Citera
2024-08-29, 17:53
Medlem
Citat:

Samt en dåvarande riksdagsledamot påstår antagligen att det skedde troligen under olycksnatten.
Dykare ska ha hämtat ev något från bildäcket efter att fartyget hade sjunkit.
Senast redigerad av TrolletOchgrodan 2024-08-29 kl. 18:16.
Citera
2024-08-29, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Du har helt rätt det. Mitt misstag men det finns inget som slår fast att det fanns materiel den natten.
Det finns indikationer på att det skedde under olycksnatten
Citera
2024-08-29, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrolletOchgrodan
Det finns indikationer på att det skedde under olycksnatten

Vilka indikationer?
Citera
2024-09-03, 00:27
Medlem
Citat:
5. Jag var ung och har bara vaga minnen från katastrofen - men sa man inte att en av anledningarna till att man inte ville ta upp kropparna var för att det skulle vara ”orättvist” då alla kroppar troligen inte skulle kunna hittas/bärgas och då fick alla ligga kvar i stället? Kanske minns fel.
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox

Ja, detta var ett av svepskälen för att varken bärga båt eller kroppar.
"Det skulle vara orättvist".

Andra bortförklaringar var att det skulle säkert bli hemskt för dykarna att hämta ut kropparna, och dessutom skulle obucenterna få jobba jätte jätte mycket övertid med att identifiera alla kroppar.

Det stora haveriet i Estoniakatastrofen är hur den hanterats efteråt.

Ja men ni har väl inte glömt bort den bästa bortförklaringen av dem alla, den att det skulle ta jätte jätte jätte lång tid för dykarna att ta sig ner till vraket, 28 dagar skulle det ta sa kommunikationsminister Ines Uusmann tvärsäkert! Ja ni läste rätt, 28 dagar var det och våra så kallade journalister lallade såklart med i vad ”våra myndighetspersoner” påstod..
Och titta nu på klippet och försök att ta in vad era öron faktiskt hör henne säga där …
https://youtu.be/XFWHml25Nyk?feature=shared&t=223

Idag däremot så talar man på nyheterna om dykare som utan problem gått ner på ungefär samma djup ifrån en segelbåt, och på ett nafs dykt ner med en jävla massa sprängmedel, hittat gasröret på havsbotten på 80 meters djup, placerat ut sprängmedlet runt röret och fort dykt upp igen till segelbåten för att ta sig en rejäl fika efter utfört värv..
… Tänk ändå, Ibland är det tydligen jävligt svårt att dyka djupt och ibland verkar det vara hur jävla lätt som helst??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in