Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-08-24, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Vad jämför du med?
Solna idag vs Solna 25 år sedan?

Varför skulle man jämföra med Solna för 25 år sedan? Kan lika gärna jämföra med Solna för 150 år sedan med den logiken.

Jämförelsen är givetvis mot andra områden idag.
Citera
2024-08-24, 15:39
Medlem
Dundersnubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C000
Det är bisarrt att sådana här frågor ens dyker upp. Alla känner ju till "utmaningarna" vi står inför, men ändå går folk runt och hyllar ett styre som i sin falskhet har försatt oss i en situation där vi måste tänka oss för innan vi väljer var vi ska bo. Det handlar inte längre bara om oss själva, utan om våra barn och vår omgivning, hur de ska kunna vara fredade utan att dessa eller att man själv konstant ska vara fylld med ångest eller utsättas för problem som aldrig ens borde existerat från början.

När jag läser sådana här trådar kan jag inte låta bli att fundera på om det här är ett tecken på att den svenska kulturen kommer upphöra att existera helt och hållet där det ersätts med ett land där ingen längre vågar stå upp för sina värderingar. Det verkar som ingen vågar konfrontera frågorna med någon väsentlig kraft överhuvudtaget utan man kryper undan istället och frågar... snälla hjälp mig, var kan man bo nu så jag kan trygga familjens existens och välmående... snella, hjälp mig.... Det här riktas inte mot trådskaparen som sådan utan det ska ses som ett generellt inlägg i frågeställningen. Vad är nästa fråga... vilken skola vågar man placera sina barn i? Var vågar jag handla? I vilka områden vågar man vara i? Osv... är inte detta ganska idiotiskt på ren svenska, att man försöker köpa sig ur situationen, även om det innebär att alla ska bo i en trång lägenhet, bara för att krypa sig ur allt detta? Var är hedern? Var är modet? Hur 17 kan någon se sig ens i spegeln nuförtiden egentligen...

Ja det är åt det hållet det går. Frågan är vad gör man åt saken? 80% har röstat för det här samhället och jag tror vi passerat gränsen där vi kan göra något åt saken för längesen.

Det ironiska är att många som velat ha denna mångfald inte kan köpa sig ifrån den, dvs de får smaka på sin egen godhjärtade medicin.

Nåväl on topic: som andra sagt så är det såklart de dyrare stadsdelar som gäller när du inte vill ha kaos. Tyvärr kan jag inte hjälpa med exakta områden men tänk utanför tunnelbanestationerna och villaområden. Finns många bra tips redan.
Citera
2024-08-24, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C000
Det är bisarrt att sådana här frågor ens dyker upp. Alla känner ju till "utmaningarna" vi står inför, men ändå går folk runt och hyllar ett styre som i sin falskhet har försatt oss i en situation där vi måste tänka oss för innan vi väljer var vi ska bo. Det handlar inte längre bara om oss själva, utan om våra barn och vår omgivning, hur de ska kunna vara fredade utan att dessa eller att man själv konstant ska vara fylld med ångest eller utsättas för problem som aldrig ens borde existerat från början.

När jag läser sådana här trådar kan jag inte låta bli att fundera på om det här är ett tecken på att den svenska kulturen kommer upphöra att existera helt och hållet där det ersätts med ett land där ingen längre vågar stå upp för sina värderingar. Det verkar som ingen vågar konfrontera frågorna med någon väsentlig kraft överhuvudtaget utan man kryper undan istället och frågar... snälla hjälp mig, var kan man bo nu så jag kan trygga familjens existens och välmående... snella, hjälp mig.... Det här riktas inte mot trådskaparen som sådan utan det ska ses som ett generellt inlägg i frågeställningen. Vad är nästa fråga... vilken skola vågar man placera sina barn i? Var vågar jag handla? I vilka områden vågar man vara i? Osv... är inte detta ganska idiotiskt på ren svenska, att man försöker köpa sig ur situationen, även om det innebär att alla ska bo i en trång lägenhet, bara för att krypa sig ur allt detta? Var är hedern? Var är modet? Hur 17 kan någon se sig ens i spegeln nuförtiden egentligen...
Min fetning.
Bra sammanfattning av de känslor som tycks styra inläggen i tråden.
Det går inte att vrida klockan tillbaka. Integrationen fortsätter som en långsam lavaström även om storstadsfamiljer med tillräckligt kapital kämpar om sina enklaver till sista blodsdroppen.
En mycket viktig anledning till den ökande integrationen är det faktum att våra ungdomar dagligen rör sig över kultur- och nationalitetsgränser. Allt fler ursvenskar bildar familj med utomnordiska ättlingar.
Framtidens Storstockholm kommer att vara en mosaik av människor från olika världsdelar, där vissa områden troligtvis kommer att vara mer eftertraktade, men så länge det finns köpstarka konsumenter, oavsett nationalitet, kan integrationen inte stoppas.
Citera
2024-08-24, 16:15
Medlem
BallaBellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Då har du aldrig varit i Rissne eller Hallonbergen.

Alla stadsdelar har något område som kanske är lite mindre bra.
Solna Sundbyberg är klart bäst att bo i.
Samma som Bromma med stadsdelarna Alvik ålsten Smedslätten Nockeby och Abrahamsberg Bromma är stort där finns även Norra och Södra Ängby samt Bromma kyrka. Stora Mossen och Beckomberga.
Annedal och Mariehäll mot Sundbyberg till.
Frösundavik och Arenastaden
Det finns massor med bra områden nära stan.
Senast redigerad av BallaBella 2024-08-24 kl. 16:18.
Citera
2024-08-24, 16:16
Medlem
Eustaches avatar
Jag skulle säga Aspudden däromkring, bodde där förr och det hände verkligen aldrig något skumt alls.
Citera
2024-08-24, 17:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Varför är det så dyrt i Täby? Har varit där och snurrat en hel del på olika jobb men det är knappast så att man trillar av stolen över hur fint det är. Tycker inte det är stor skillnad på Täby och average förort som ligger närmare innerstan.

Är ingen expert på Täby men det finns säkerligen bättre och sämre områden inom Täby. Jag håller med dig om att det svårt att motivera de hiskliga prisskillnaderna, men jag misstänker att det kan tillskrivas att det är sedan länge uppbyggda områden som "är vad de är". Finns ingen mark att bygga så står ju villorna fint intill varandra som man vill. På precis alla andra ställen där det finns en gräsplätt över ska politikerna forcera fram flerfamiljshus med mångkultur och ökad brottslighet som följd. Bromma är ett område som ligger relativt nära centrum och som är fint och lugnt, men där börjar villorna på 12 miljoner och kan segla upp över 40 på rätt adress.
Citera
2024-08-24, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eustache
Jag skulle säga Aspudden däromkring, bodde där förr och det hände verkligen aldrig något skumt alls.
Där ligger det ett härbärge som gör att polisen cirkulerar en del där. Inget jag hade velat ha som granne om jag hade ungar ute och lekte.
Citera
2024-08-24, 17:32
Medlem
Det är jättesvårt hitta ett bra område att bo i nära Stockholm på längre sikt. Även om det just nu är lugnt så kan det ändras väldigt snabbt för politiker verkar gå in för att sprida kaoset så mycket som möjligt.

T.ex lägga en flyktinganläggning, socialt hem av något slag mitt i det lugna området.

Eller rätt som det är bygga ett stort hyreshus eller för den delen bostadsrättshus och sedan fylls huset med folk som går på socialbidrag och får hyreskostnaden betald gratis.

Eller så flyttar det in någon nyrik gansterfamilj i den fina villan bredvid en.
Citera
2024-08-24, 17:47
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det är jättesvårt hitta ett bra område att bo i nära Stockholm på längre sikt. Även om det just nu är lugnt så kan det ändras väldigt snabbt för politiker verkar gå in för att sprida kaoset så mycket som möjligt.

T.ex lägga en flyktinganläggning, socialt hem av något slag mitt i det lugna området.

Eller rätt som det är bygga ett stort hyreshus eller för den delen bostadsrättshus och sedan fylls huset med folk som går på socialbidrag och får hyreskostnaden betald gratis.

Eller så flyttar det in någon nyrik gansterfamilj i den fina villan bredvid en.

Det har Du rätt i.

Skärgården?
De håller ju på och projekterar för nya bostäder på Möja och Svartsjö:

https://www.skargarden.se/klart-vem-som-ska-bygga-bostader-pa-svartso-och-moja/
Citera
2024-08-24, 18:08
Medlem
Runt 15-20 minuter från city får du 4or (70-80.000/m2) i bra områden, de flesta har tagits upp här, möjligen radhus eller väldigt små villor för 7M
Citera
2024-08-24, 18:09
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Lägg ner, bara för att man bygger upp ett helt område som Täby park (För det mesta bostadsrätter som går från 2 millar och uppåt), och bygger lite i Roslags Näsby så är inte Täby "Sönderbyggt". Alternativet hade varit att Täby Park bara hade varit en stor äng, som inte hade gjort någon nytta för någon.
Täby är fortfarande den kommun i Stockholm som har minst hyresrätter. Att få en hyresrätt i Täby är idag oerhört svårt, och kräver lång kötid i bostadskön. Hyrorna är också väldigt dyra. Såg en 2:a på cirka 70 kvm i Täby park, med en hyra på 17k i månaden. Vilken blatte har råd med en sån hyra?
Går du runt i Täby Centrum så är det fortfarande väldigt vitt jämfört med MOS - som bara har kaosblattar.

Om du var lite insatt i Täby vet du att Täby Park Hotell inte ligger bland dom nya BR husen som för övrigt är Täbys skämskudde.

Att det kostar 17k har inte med om området är bra eller inte, flytta du till Skärholmen så ser du liknande priser där och det är rena Bagdad.

Markpriserna är höga överallt runt Sthlm,

De har ju byggt sönder även hela Roslags Näsby du pratar om, ser fan ut som ett ghetto vid stationen
Citera
2024-08-24, 18:13
Medlem
LuluBrooksies avatar
Om jag hade 7 mille hade jag bosatt mig i Österåker vid havet. Jag skiter i att det är 25-40 min till Tekniska högskolan med tåg. Det är min dröm. Jag vill ha ett hus med badbrygga och naturnära. Du kan fortfarande få det, där, för 7 miljoner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in