Flashback bygger pepparkakshus!
2024-10-01, 20:44
Medlem
Faustik-Funks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Ska man blanda in typ Vaxholm kan man börja blanda in andra områden med bra klass längre bort som Danderyd, Sigtuna (inte kommunen, orten) och vissa områden på Ekerö och Värmdö.
Sant. Devisen var ju 15 min från city, då faller Vaxholm bort, men Saltsjö-Duvnäs borde def vara med i matchen. Genuint villaområde med både sekelskiftesvillor och 50-talsmodernism belagda i uppvuxna frukträdgårdar. Saknar dessutom närheten till betongghetton som mellancheferna i Mälarhöjden dras med. Nog ganska exakt 15 min till City dessutom.
Citera
2024-10-01, 20:59
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Vill man vara högst 15 min från sthlm city så funkar varken Täby, Vaxholm, Nacka m.fl
Inte ens från överklassens Djursholm hinner du in på 15 min om du inte tar fågelvägen.

Folk har nog inte riktigt satt sig in i hur lång tid det ändå tar att förflytta sig i Stockholm.
Från Trekanten i Gröndal, som faktiskt har postort Stockholm, tar det 13 minuter med bil till Sthlm city och 16 min med kollektivtrafik.

Med tunnelbanan hinner du från T-centralen till Blåsut, Enskede Gård, Hammarbyhöjden, Telefonplan och Örnsberg i Söderort.
Inget av vad som räknades upp i det jag citerade är 15 min från city, om du inte har helikopter. Det var just det jag påpekade.
Citera
2024-10-01, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shingen
Det räcker ju med att EN från ett av gängen bor så är det skottlossning.
Vilket definitivt hänt i de flesta delar av Enskede och Bromma.

De flesta normala tycker ju inte att det är normalt att det skjuts på gatorna som det görs i de flesta delar av Sthlm/Gbg/Uppsala/Malmö

Det är ett nationellt problem, men knappast något som gjort varken Bromma eller Gamla Enskede mindre attraktiva. Oddsen att bli skjuten är så löjligt små för vanligt folk att det inte ens är värt att med med i ekvationen. Är man rädd för att bli skjuten bör man vara ännu mer rädd för att korsa ett övergångsställe.

Priserna fortsätter att rusa i dessa områden av en anledning. De är oerhört attraktiva. Folk vill bo i hus, men gärna centralt med nära avstånd till liv, puls och bekvämligheter.
Citera
2024-10-01, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chris.Hagen
om man som jag är gammal och har varit runt i många decennier så har man tid att luta sig mot. det är jävligt mycket värre nu än det någonsin varit runt alla dessa tunnelbanan områdena. sen finns det mindre drabbade stationer som du nämner. fler och fler som söker bostad idag söker utanför tunnelbanan då det blivit så dåligt. detta är något vänner till mig som är mäklare noterat att många spekulanter faktiskt nämner när dom tittar på objekt. folk utifrån tycker det är skitbra att ha tunnelbanan nära. och folk som kan stockholm väljer i större utsträckning bort dom områdena.

Ok, men det stämmer inte. Folk VILL bo nära tbana, bra kommunikationer och city. Priserna talar för sig själva oavsett vad din mäklare till vän påstår
Citera
2024-10-03, 23:32
Medlem
Lillarapunzels avatar
Budgeten är för låg och kraven går inte ihop. Centralt är sällan = lugnt, och 7 mille får du inget så centralt för, iaf inte som det går att bo bekvämt i för 4 personer.
Men för att utgå från din budget på 7 mille i kombination med önskat lugn, vill jag slå ett slag för Tullinge. 22 min med pendeltåg från TC, nära naturen, rikt föreningsliv och mycket familjevänligt. Där kan du utan vidare få en bra villa med stor frodig tomt för 7 mille.
Citera
2024-10-06, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starogen
Vendelsö bra, låg kriminalitet och hyfsade priser och förbindelser.

Är det 30 minuter mellan Östermalm
Och vendelsö?
Citera
2024-10-20, 10:26
Medlem
Citat:
Ja om man som TS har familj och barn så är Hägersten toppen.
Det bästa av två världar med närheten till söder men ändå småstadskänslan med mycket natur/gångavstånd till Vinterviken.
För 7 miljoner kan man med nöd och näppe få en fin 3a i Gamla midsommarkransen, om barnen klarar av att dela rum.
Besökte Svansdammsparken i somras och det var 20-30 barnfamiljer där, inte en enda invandrare, rågblonda barn så långt ögat kunde nå. Har aldrig sett något liknande i nutid, här snackar vi segregation.

Håller med, midsommarkransen är verkligen en dröm om man har har småbarn. Hela området är extremt homogent och man möter i princip bara småbarnsföräldrar med barnvagn. Dessvärre är det lite dåligt med grönytor och får dom igenom byggplanerna för höghusen invid telefonplans tunnelbana med 1000 nya bostäder kommer det bli totalkaos.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/satsning-pa-missbruksboenden-med-drogtolerans

Det ska ju även öppnas ett nytt shis hem i solberga, ungefär vart mcdonalds liggerm vilket bara är en kort promenad från midsommarkransen.
https://www.mitti.se/nyheter/kritik-mot-planerat-boende-for-utsatta-i-solberga-6.27.33342.7722dbeb03

Dessa faktorer i kombinaton med brukarhemmet i höstberga industriområde där det tillåts att öppet bruka på plats fick dock oss att flytta till aspudden. Artikeln är gammal men läget har endast förvärrats vid boendet idag...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/satsning-pa-missbruksboenden-med-drogtolerans

Visst, det är inte lika homogent som mkdsommarkransen, man ser fler ungdommar, och röda linjen fortsätter bort till Norsborg. Däremot får man mycket fler grönytor, kort promenad till bad, vinterviken, en fin 4h gård med stor lekplats och en mer levande stadsdel, dessa väger upp dom negativa aspekterna imo!
Citera
2024-10-21, 21:36
Medlem
Twitterturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Håller med, midsommarkransen är verkligen en dröm om man har har småbarn. Hela området är extremt homogent och man möter i princip bara småbarnsföräldrar med barnvagn. Dessvärre är det lite dåligt med grönytor och får dom igenom byggplanerna för höghusen invid telefonplans tunnelbana med 1000 nya bostäder kommer det bli totalkaos.

Det ska ju även öppnas ett nytt shis hem i solberga, ungefär vart mcdonalds liggerm vilket bara är en kort promenad från midsommarkransen.
https://www.mitti.se/nyheter/kritik-mot-planerat-boende-for-utsatta-i-solberga-6.27.33342.7722dbeb03

Dessa faktorer i kombinaton med brukarhemmet i höstberga industriområde där det tillåts att öppet bruka på plats fick dock oss att flytta till aspudden. Artikeln är gammal men läget har endast förvärrats vid boendet idag...

Visst, det är inte lika homogent som mkdsommarkransen, man ser fler ungdommar, och röda linjen fortsätter bort till Norsborg. Däremot får man mycket fler grönytor, kort promenad till bad, vinterviken, en fin 4h gård med stor lekplats och en mer levande stadsdel, dessa väger upp dom negativa aspekterna imo!
Aspudden är också riktigt bra men känns mera "slitet".
Området var sunkigt en gång i tiden och en del av det gamla klientelet finns kvar än idag.
De lokala pundarna och alkoholisterna hänger flitigt i aspudden centrum och drar ner lite på känslan av trygghet och trivsel.
Satt en gång på caféet där nära tunnelbanan och det klev in en a-lagare som började prata osammanhängande med personalen som av att dömma på deras reaktion var vana att hantera dom.

Plus att linje 13 mot Norsborg är märkbart sämre än linje 14 mot Fruängen av uppenbara demografiska skäl.
Senast redigerad av Twitterturken 2024-10-21 kl. 21:39.
Citera
2024-10-21, 22:36
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Området var sunkigt en gång i tiden och en del av det gamla klientelet finns kvar än idag.
De lokala pundarna och alkoholisterna hänger flitigt i aspudden centrum och drar ner lite på känslan av trygghet och trivsel.
Satt en gång på caféet där nära tunnelbanan och det klev in en a-lagare som började prata osammanhängande med personalen som av att dömma på deras reaktion var vana att hantera dom.

Plus att linje 13 mot Norsborg är märkbart sämre än linje 14 mot Fruängen av uppenbara demografiska skäl.

Sunket hänger på Pub Diset i Örnsberg, stationen efter Aspudden.
Aspudden är riktigt trivsamt.
Citera
2024-10-22, 00:41
Medlem
Citat:

Mhm håller med! just gatan utanför tunnelbanan i aspudden har jag länge tyckt varit en liten skamfläck, ser hemskt tråkigt ut där utanför ica, förhoppningsvis snyggas det till nu med tanke på att dom ska riva några av dom ruffigare husen bakom tbanan och bygga 250 jya bostäder.

Däremot ser man ofta riktigt skeva människor kring midsommarkransen också, bott i krokarna i 10 år samt varit föräldraledig i två omgångar, speciellt på sommaren när tjockisarna från boendet i västberga industriområdet och alkisar vart dom nu kommer från tittar fram

Just tunnelbanan mot norsborg var mitt största minus med aspudden vs midsommarkransen men vi hade också tröttnat lite på kransen samt avsaknaden av vatten, större grönytor och bra lekplatser (aspuddsparken är rena drömmen för småttingarna!). Sen är det väldigt sällan det tycker upp treor med byggår före 1930 i midsommarkransen, finns lite fler av dom I aspudden vilket också var en stor anledning till att vi valde aspudden.

En annan favorit som vi hade stenkoll på var stora essingen, där finns typ allt! Kruxet där var att majoriteten av alla föreningar är väldigt små med under 15 lägenheter per förening samt mycket tomträtter. Hamnar man på fel sida av essingen störs man ju även av motorvägen så utbudet blev helt plötsligt väldigt smått.
Citera
2025-11-18, 15:02
Medlem
Discopopcorns avatar
Ropsten skulle jag säga, tryggt & lugnt område. Populärt för barnfamiljer också!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in