Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-08-24, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det är jättesvårt hitta ett bra område att bo i nära Stockholm på längre sikt. Även om det just nu är lugnt så kan det ändras väldigt snabbt för politiker verkar gå in för att sprida kaoset så mycket som möjligt.

T.ex lägga en flyktinganläggning, socialt hem av något slag mitt i det lugna området.

Eller rätt som det är bygga ett stort hyreshus eller för den delen bostadsrättshus och sedan fylls huset med folk som går på socialbidrag och får hyreskostnaden betald gratis.

Eller så flyttar det in någon nyrik gansterfamilj i den fina villan bredvid en.

Svårare i vissa områden än andra iaf.
Citera
2024-08-24, 18:42
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Om jag hade 7 mille hade jag bosatt mig i Österåker vid havet. Jag skiter i att det är 25-40 min till Tekniska högskolan med tåg. Det är min dröm. Jag vill ha ett hus med badbrygga och naturnära. Du kan fortfarande få det, där, för 7 miljoner.
Nja inte längre, möjligen om du köper ett Brf-radhus.
Citera
2024-08-24, 18:44
Medlem
Styrkelyftares avatar
Jag vill slå ett slag för Nacka och i synnerhet Nacka strand. Området saknar visserligen tunnelbana i dagsläget men tunnelbanan är på väg och senast år 2030 ska det vara klart.

Lugnt, trivsamt och nära vatten. Det kan egentligen inte bli så mycket bättre än så.

När jag besökte en gammal barndomsvän i Nacka strand så tog det inte mer än 10-12 minuter att ta sig dit ut från Slussen (Södermalm) med buss.

Priserna på bostäderna har jag dessvärre inte någon större koll på men jag skulle tippa på att det är liknande priser som i Hammarby sjöstad (eller eventuellt något lägre). Det innebär att du borde kunna få tag på en trea eller fyra för sju miljoner kronor.

Däremot kan du nog inte räkna med att få boendet med bäst sjöutsikt för "endast" sju miljoner kronor.
Senast redigerad av Styrkelyftare 2024-08-24 kl. 18:46.
Citera
2024-08-24, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ju dyrare per kvadratmeter desto lugnare är en bra tumregel. Så Husby med 23k per m2 är nog inte att rekomendera.

Ja, tack för att du försöker hjälpa till.

Men det är rätt logiskt, och 10 personer har redan sagt detta i tråden.

Men det är uppenbart, och där av anledningen varför jag startat tråden.. jag behöver tips på vad som faktiskt är rätt ok, eller på uppsving.
Citera
2024-08-24, 19:07
Medlem
Sillberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Aa exakt hade jag fått barn så hade jag nog kollat in hur skolorna sett ut i området jag tänkte flytta till samt ett annat "stickprov" man kan göra är att besöka ortens centrum på kvällarna jag tycker just centrumet kan spegla området ganska bra ändå om mycket konstiga typer som hänger där om kvällarna så kan man nog anta att det även speglar orten i stort hur otryggheten är.

Sen varför jag sa det där med köpesbostäder är väll för att folk som bor i brf/villaområden troligtvis ändå är hyffsat mån om att området ej ska förstöras eller svinas ner.

En vanlig missuppfattning är att MENA (och afrikaner och vissa östeuropéer) blir väluppfostrade svenskar bara för att man har råd med en bostadsrätt eller en villa. Du får felparkering, ett jävla spring, fimpar slängda överallt, skrik och skrän, total ignorans för byggregler och bostadsrättsregler samt gererationsboende med 3 generationer och 6 bilar i ett radhus med 200 kvm tomt.
Citera
2024-08-24, 20:06
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C000
Håller med dig. Ekerö kan vara hur fint som helst, men så länge det inte finns en tunnel eller annat färdmedel som faktiskt fungerar så är detta är nog bland de sämsta platserna i Sverige att bo på, dvs om man inte ska sitta i kö resten av livet. Dessa problem finns på alla sidor av Stockholm förvisso, men där har man åtminstone en relativt fungerande kollektivtrafik.

"Sitta i kö resten av livet" - kunde inte sagt det bättre själv.

Om ni ens funderar på Ekerö - pröva att åka hem till Ekerö kl 16 ungefär. Ert liv kommer att passera i revy innan ni kommer hem till er destination, och ni ska göra detta igen, igen, igen och igen...

Det enda jag kan säga i positiv bemärkelse är att det är en väldigt vacker plats att sitta fast i bilkö på. Man hinner studera varenda liten skönhetsfläck på Drottningholms Slott.

Sen så är det ju jävligt mycket olyckor och kaos kring Brommaplan, som är den närmsta civilisationen och stället man måste passera vare sig man vill det eller inte och den förhatliga rondellen. Var ju en kändis som blev överkörd där bara för några dagar sedan, och många har dött på Nockebybron senaste åren.
Citera
2024-08-24, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123

Om ni ens funderar på Ekerö - pröva att åka hem till Ekerö kl 16 ungefär. Ert liv kommer att passera i revy innan ni kommer hem till er destination, och ni ska göra detta igen, igen, igen och igen...

Det enda jag kan säga i positiv bemärkelse är att det är en väldigt vacker plats att sitta fast i bilkö på. Man hinner studera varenda liten skönhetsfläck på Drottningholms Slott.

Sen så är det ju jävligt mycket olyckor och kaos kring Brommaplan, som är den närmsta civilisationen och stället man måste passera vare sig man vill det eller inte och den förhatliga rondellen. Var ju en kändis som blev överkörd där bara för några dagar sedan, och många har dött på Nockebybron senaste åren.

Att köra åt det där hållet är som att köra rakt in i ett svart hål – fast värre, för i ett svart hål slipper man åtminstone trafiken. Man undrar ju hur någon tänkte när de byggde bostäder där utan att bygga vägar först. Det är som att bjuda in halva Stockholm till fest och sedan glömma att bygga en dörr! Varje morgon är det samma sak: ett mysterium hur så många människor ska lyckas tränga sig fram på vägar som uppenbarligen är dimensionerade för cyklar och inte för bilar.
Citera
2024-08-24, 20:27
Medlem
Långbro Park
Citera
2024-08-24, 20:39
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nja inte längre, möjligen om du köper ett Brf-radhus.
Fan, är det verkligen sant? För en tio år sen kostade en fin villa nära vattnet med tillgång till samfällighetsbrygga under 6 mille.
Citera
2024-08-24, 21:05
Medlem
Shine_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaruj
Nacka, förutom Fisksätra.
Väldigt få delar av Nacka som innebär 15 min med kollektivtrafik till centralen tyvärr. Vissa delar gynnas ju dock av kommande tbana
Citera
2024-08-24, 21:55
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123

Var en allvarlig olycka där strax innan bron alldeles nyss dessutom.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/bil-och-lastbil-i-krock-tre-till-sjukhus/
Citera
2024-08-24, 22:14
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
Väldigt få delar av Nacka som innebär 15 min med kollektivtrafik till centralen tyvärr. Vissa delar gynnas ju dock av kommande tbana

Man kommer ju in på nolltid med de röda bussarna om man åker från Nacka trafikplats. Tar väl typ 10 min till Slussen, max.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in