Flashback bygger pepparkakshus!
2024-08-24, 09:11
Medlem
Botkyrka-babes avatar
Kransen, Telefonplan, Hökmossen, Åsen i Hägersten är bra områden.
Citera
2024-08-24, 09:15
Medlem
Stocksund
Citera
2024-08-24, 09:41
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Ja, midsommarkransen. Efter att ha bott i området i tio år så kan jag meddela att man I princip uteslutande ser svenska småbarnsföräldrar i medel/övre medelklass som går med barnvagn här. Sällan man ens ser ungdommar.

Ska du gå efter måttstocken om någon blivit mördat i området får du nog flytta ut till en stuga lång ut i skogen.

Det är ju lite varför någon blivit mördad också. Om skälet till mordet är att lokalhaket är gängets stamställe kan även unga singlar bli tveksamma till fortsatta krogbesök. Mord vid tunnelbanan? Vardagsmat i Stockholm och kan ske överallt. Kransen har små lägenheter, därför ser du inga unga människor. Dessa blir ungdomar först när föräldrarna köpt större i Huddinge - Tullinge - Uttran.
Citera
2024-08-24, 09:44
Citat:
Ursprungligen postat av Ironside79
Man flyttar till Nykvarn, och tar SJ tåget till Stockholm central. Nykvarn är bästa kommunen i hela Regionen i alla kategorier vad jag vet.

Är det inte lite reservatskänsla på Nykvarn?
Citera
2024-08-24, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Vilka är egentligen det tryggare områdena vi har i Stockholm?

Täby, Danderyd absolut - men deras förbindelser är rätt dåliga.

Hur är det egentligen i Bergshamra och Liljeholmen, är det tryggt nog att ha sina barn i en skola där?

Låt oss säga att man man Max vill ha 15-20 min till city med tuben. 30 min till Östermalmstorg. Har en budget på 7M och man har en familj på 2 vuxna och två barn.

Vart fan ska man bo?

Liljeholmen är bra men eftersom det är halvvägs till Norsborg så ser man dessvärre en del negrer och araber, dock är dessa alltid påväg till Skärholmen/Norsborg där dessa bor så det är inte mer än vid tunnelbanan.

Citat:
Ursprungligen postat av Botkyrka-babe
Kransen, Telefonplan, Hökmossen, Åsen i Hägersten är bra områden.

Kransen är fint, dock kryllar området av vänsterblivna småbarnsföräldrar som inte har råd att bo på södermalm.
Citera
2024-08-24, 10:38
Medlem
Citat:

Hur är det egentligen i Bergshamra och Liljeholmen, är det tryggt nog att ha sina barn i en skola där?

Låt oss säga att man man Max vill ha 15-20 min till city med tuben. 30 min till Östermalmstorg. Har en budget på 7M och man har en familj på 2 vuxna och två barn.

Vart fan ska man bo?

En lägenhet i närheten av Mörby C, Danderyds Sjukhus eller Bergshamra. Alt mot Ropsten.
Citera
2024-08-24, 10:40
Medlem
Citat:

Vart fan ska man bo?
Som fler har redan skrivit så är de bästa ställena de med dåliga förbindelser för de kriminella elementen hittar inte dit. Alternativt att bo lite mer off innanför tullarna, då kan du nog hitta en trea iaf för 7 mkr.

Alla bättre förorter 15 min från city är relativt trygga men då bor du vägg i vägg med orten och risken att barnen blir rånade eller misshandlade är större.
Citera
2024-08-24, 11:05
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
I Stockholm väljer man inte ett område enbart utefter hur många blattar som bor där, utan man kollar även på närliggande områden där dina barns potentiella klasskamrater bor.

Blåsut och Hammarbyhöjden är säkert jättemysiga ställen, men frågan är om man vill bo ett stenkast från Enskededalen.
Just därför som nästan hela Västerort går bort,
Solna, Sundbyberg, Ursvik m.m. likaså.

Stora Essingen har rätt.bra förbindelser om man bortser från att ingen tunnelbana finns, plus att du är ganska isolerad från alla dåliga områden. Barnen gå i skola på ön eller Kungsholmen.
Håller med. Är man ensamstående man gör det inte så mycket, men så fort man har familj blir det svårare. Det är mest innerstan och nordöst som fungerar i dessa fall enligt mig. Undvik Täby centrum och närområdet därmomkring dock.
Citera
2024-08-24, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
I Stockholm väljer man inte ett område enbart utefter hur många blattar som bor där, utan man kollar även på närliggande områden där dina barns potentiella klasskamrater bor.

Blåsut och Hammarbyhöjden är säkert jättemysiga ställen, men frågan är om man vill bo ett stenkast från Enskededalen.
Just därför som nästan hela Västerort går bort,
Solna, Sundbyberg, Ursvik m.m. likaså.

Stora Essingen har rätt.bra förbindelser om man bortser från att ingen tunnelbana finns, plus att du är ganska isolerad från alla dåliga områden. Barnen gå i skola på ön eller Kungsholmen.
Dessutom finns det inga områden i Stockholm som är helt ”svenska” med tanke på att 30% av befolkningen har invandrarbakgrund och helt ärligt har det ingen betydelse heller, det är inte folks bakgrund som är problemet utan hur folk beter sig. Så länge som man är integrerad i det svenska samhället så spelar det ingen roll om man är albino eller från det mörkaste kongo.
Citera
2024-08-24, 11:26
Medlem
Stora Essingen
Citera
2024-08-24, 12:16
Medlem
Twitterturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Håller med. Är man ensamstående man gör det inte så mycket, men så fort man har familj blir det svårare. Det är mest innerstan och nordöst som fungerar i dessa fall enligt mig. Undvik Täby centrum och närområdet därmomkring dock.
Men det finns faktiskt fortfarande väldigt trevliga ställen längs tunnelbanelinjerna utanför tullarna, även för den kräsna. Dock är det mer eller mindre tabu att nämna dessa vid namn, så det tänker jag inte göra.
För hade halva flashback brölat om att Husby minsann är en etniskt svensk oas utan blattar som gör att man drömmer tillbaka till det forna Sverige så hade politikerna(sossarna styr sthlm) sett rött och gjort att för att "åtgärda" det "problemet" snarast.

Men det går att undersöka detta själv om man så behagar. Hitta ett boende du gillar nära en tunnelbana, sedan drar man en cirkel med radie som motsvarar det som för vanliga människor brukar anses som "gångavstånd". Är det bara trevliga områden i din cirkel så har du ett fint område som antagligen kommer vara trevligt även om 10 år.

Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Dessutom finns det inga områden i Stockholm som är helt ”svenska” med tanke på att 30% av befolkningen har invandrarbakgrund och helt ärligt har det ingen betydelse heller, det är inte folks bakgrund som är problemet utan hur folk beter sig. Så länge som man är integrerad i det svenska samhället så spelar det ingen roll om man är albino eller från det mörkaste kongo.
Nej, så är det såklart.
Problemet sitter inte i "hudfärgen" på folk, utan det är främst genetiska anlag till aggressivt, osocialt beteende, låg intelligens m.m som bidrar till att folk är jobbiga/farliga/oberäkneliga att bo nära.

Känner t.ex. en vän som bor i en av de nya byggnaderna i Hagastaden.
Kollar man på tavlan över vilka som bor där så är det ungefär 50% etniskt svenskar, sedan kanske 25% kineser och 25% övriga grupper.
Uppenbarligen är det nästan uteslutande högpresterande, intelligenta människor som bor där, kirurger på karolinska, piloter, egenföretagare m.m

Det stora problemet är att det räcker med en förvånansvärt liten andel av genetiskt knepiga människor för att dra ner majoriteten som är vettiga. Det hör man skräckhistorier om hela tiden, ett fåtal nya elever som börjar på en skola, som får alla övriga elever att ändra sitt beteende till det sämre.
Senast redigerad av Twitterturken 2024-08-24 kl. 12:18.
Citera
2024-08-24, 12:19
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Du pratar om platser som Täby och Danderyd, samtidigt vill du ha nära till centrum. Om inte dina 7 mille avser kontantinsatsen kan du slå detta ur hågen. Du får ingenting i områden likt de du söker om du inte kan tredubbla den siffran. För 7 miljoner får du leta längre ut.

Varför är det så dyrt i Täby? Har varit där och snurrat en hel del på olika jobb men det är knappast så att man trillar av stolen över hur fint det är. Tycker inte det är stor skillnad på Täby och average förort som ligger närmare innerstan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in