2024-08-23, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Du bör ringa upp rysseriets ambassad och förklara för ambassadören att du förväntar dig att även fascistryssland respekterar andra länders gränser.

Jo, det vore ju väldigt bra om folk respekterade varann lite mer i dagens värld, men jag är rädd för att ett sådant samtal skulle ha liten effekt, då ju Putin ju inte ens tycks vilja se Ukraina som ett "riktigt" land. Dock har det ju visat sig sedan 1993 att så gott som samtliga länder som bildats ur det kollapsade Sovjet dragit en suck av lättnad, en del har t.o.m. för att distansera sig gjort formella åtgärder som att avskaffa kyrillisk skrift etc. Dock är ju Ryssland fortfarande ett väldigt rike, som jag tror världen knappast vill se bli instabilt framöver, vilket tvivelsutan kunde få oöverskådliga effekter.

Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Nu har fascistrysslands diktator, bajsväskägare v.puttin, valt att invadera Ukraina 2 gånger på 8 år, men visst är det orättvist att mobboffret slår tillbaka.

Vet inte om man kan särskilja Krim och Donetsk på det viset, fast jag tror inte Ukrainarna ser sig som offer, de är nog ett alltför stolt folk för det. De verkar f.ö. vara riktigt bra på att kriga, kanske var det ukrainska förband, och inte ryska, som besegrade Hitler? Men, skulle som sagt hellre se ett internationellt åtagande för fred än dagens öga-för-öga-tand-för-tand politik.

Våld föder ju bara våld, det ser vi redan, och det är de oskyldiga som drabbas. I värsta fall skulle detta krig kunna eskalera till en situation där användning av taktiska kärnvapen blir accepterat och normaliserat. Helt i onödan, vi vet ju sedan 2000 år (Matt. 5:39) att man inte ska möta ont med ont. Fast folk tycker kanske fortfarande, som de barbarer de är, att det är roligt att kriga, det är en slags ultimat grabbig lagsport, där man, som Eric Idle säger i en Monte Python-sketch, "Krig är roligt, här får jag döda folk, det får jag inte hemma".
Citera
2024-08-23, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox

Vet inte om man kan särskilja Krim och Donetsk på det viset, fast jag tror inte Ukrainarna ser sig som offer, de är nog ett alltför stolt folk för det. De verkar f.ö. vara riktigt bra på att kriga, kanske var det ukrainska förband, och inte ryska, som besegrade Hitler?

Säkert, Ukraina kallades ju för "The fist of USSR" av en anledning
Citera
2024-08-24, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThreeHeart7.5
Har varken siffror eller grafer men det jag hör ifrån bekanta i Ryssland är att de lever precis som vanligt och att det finns inga krav på att män måste strida, dom har full koll på läget och magkänslan säger att detta kommer slå desto hårdare tillbaks innan året tagit slut. Vi sitter på flashback av en anledning.

Ser dina vänner fram emot eventuell mobilisering?
Det finns ju enligt dig massvis med unga stridslystna eller var det bara vanliga ungdomar som vill leva normala liv.
Senast redigerad av DrSchrick 2024-08-24 kl. 00:21.
Citera
2024-08-24, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blancotramco
Säkert, Ukraina kallades ju för "The fist of USSR" av en anledning
ja det var säkert Bandera och hans polare som knäckte Hitler
Citera
2024-08-24, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zansibal
ja det var säkert Bandera och hans polare som knäckte Hitler

Så jag de?
Citera
2024-08-24, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Så… Ukraina genomför alltså en fullskalig attack, en invasion, av rysk mark? Med västerländska vapen och fordon? Hur skiljer sig detta från vad ryssarna gjorde för två år sedan? Russofober behöver inte svara.

Ummm kanske för att dom är under attack av Ryssland? Ukraina har rätt att försvara sig på detta sättet
Citera
2024-08-24, 03:47
Medlem
E-Mac.s avatar
Citat:
Ummm kanske för att dom är under attack av Ryssland? Ukraina har rätt att försvara sig på detta sättet

Det är inget försvar om man går till attack, in i fiendens territorium, utan då kallas det för militär offensiv.

Israelerna anser också att de försvarar sig fast de försöker att utradera Gaza.

Nackdelarna med att göra som Ukraina gör är att de gör sig skyldig till samma sak som Ryssland anklagas för. Det är svårare att efteråt spela oskyldigt offer.

Finländska armen gjorde samma misstag under andra världskriget, och förlorade bara mer landområden i slutet av kriget. Man skall stanna vid gränsen och bevaka den.
Citera
2024-08-24, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E-Mac.
Man skall stanna vid gränsen och bevaka den.

Såklart, du vet mer om detta kriget än dom som deltar i det.
Citera
2024-08-24, 04:34
Medlem
E-Mac.s avatar
Citat:
Såklart, du vet mer om detta kriget än dom som deltar i det.

De stackare som deltar i kriget har nog ingen aning om varför de egentligen attackerar Ryssland. Någon fullständig seger mot Ryssland kan de omöjligt räkna med, så det kommer bara att visa sig i mer förluster skulle jag tro.

Ukraina har nog fått underrättelseuppgifter från USA om vart Ryssland är svagt, men strategisk kan det vara ett misstag att anfalla om de inte kan hålla upp underhållslinjen, för om trupperna blir omringade så är det en säker förlust.
Citera
2024-08-24, 07:47
Medlem
aztlans avatar
Citat:
De stackare som deltar i kriget har nog ingen aning om varför de egentligen attackerar Ryssland. Någon fullständig seger mot Ryssland kan de omöjligt räkna med, så det kommer bara att visa sig i mer förluster skulle jag tro.

Ukraina har nog fått underrättelseuppgifter från USA om vart Ryssland är svagt, men strategisk kan det vara ett misstag att anfalla om de inte kan hålla upp underhållslinjen, för om trupperna blir omringade så är det en säker förlust.
Ryzzland är ju svagt överallt idag, hur mycket av det som skickas in i dassriket når inte sina mål. Kolla på pootins 2 senaste framträdanden, äckelgubben svamlar och ser helt lost ut 😄. Tillbakakaka för äckliga pootin på ryzzk mark
Citera
2024-08-24, 07:49
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Att rättfärdiga gränsöverskridandet genom att tala om en "buffertzon" ter sig lite märkligt. Vad jag vet är gränser mellan suveräna stater att respektera genom folkrätten. Formellt är väl de två länderna heller inte i krig, eftersom någon formell bilateral krigsförklaring väl inte har gjorts, även om Putins tal om en "militär operation" bara är en patetisk omskrivning. Vad är egentligen juridisk status för detta, kan vilket land som helst i nöd annektera en "buffertzon" för att freda sig? Bör man inte hellre ha en demilitariserad zon i överinseende av någon internationell auktoritet, typ FN?

Bör Finland också i förebyggande syfte annektera en del av norra Ryssland för att försvåra ett ev. krigsutbrott hos dem, kan det legitimeras? Israel annekterar ju ett flertal områden mot alla sina otäcka grannar, och det tycks ju tolereras av världssamfundet.

Sen kan man fråga sig hur det juridiskt skulle te sig om en stat med ett annekterat område beslutar sig för att genomföra ett atombombsprov utan att förvarna den annekterande parten? Formellt har väl ett land rätt att göra vad man vill på sitt *eget* territorium, utan att det ses som en krigshandling?

Rent rättsligt och juridiskt ser jag många problem med dagens geopolitik som den bedrivs. Det bör väl vara någon ordning, även på krig, om nu folk nödvändigtvis ska hålla på med sådant på 2000-talet.
Om jag säger, Nu ska du få på käften, och du svarar gör det da! och sen klipper till till dig. Har vi ett bilateraltavtal med andra regler, mot att jag inte säger nånting. Och ger på käften.

Det blir misshandel oavsett. Samma hör en ”krigsförklaring” ges i samband med att det ena landet börjar. I det här fallet Ryssland.

I det är fallet följer Ukraina krigets lagar, art 51 FN stadgan
Citera
2024-08-24, 07:50
Medlem
Citat:
Det är inget försvar om man går till attack, in i fiendens territorium, utan då kallas det för militär offensiv.

Israelerna anser också att de försvarar sig fast de försöker att utradera Gaza.

Nackdelarna med att göra som Ukraina gör är att de gör sig skyldig till samma sak som Ryssland anklagas för. Det är svårare att efteråt spela oskyldigt offer.

Finländska armen gjorde samma misstag under andra världskriget, och förlorade bara mer landområden i slutet av kriget. Man skall stanna vid gränsen och bevaka den.

Det gick ju inte så bra för Ukraina att försvara land områden. Då gick Ukraina istället in och tog landområden där Ryssland bevisligen var svagt. Syftet med detta var förmodligen inte att behålla landområden man intagit, utan mer att ha något att byta med. Ukraina byter senare troligen landområden som man intagit mot landområden som Ryssland intagit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in