Citat:
Jo, det vore ju väldigt bra om folk respekterade varann lite mer i dagens värld, men jag är rädd för att ett sådant samtal skulle ha liten effekt, då ju Putin ju inte ens tycks vilja se Ukraina som ett "riktigt" land. Dock har det ju visat sig sedan 1993 att så gott som samtliga länder som bildats ur det kollapsade Sovjet dragit en suck av lättnad, en del har t.o.m. för att distansera sig gjort formella åtgärder som att avskaffa kyrillisk skrift etc. Dock är ju Ryssland fortfarande ett väldigt rike, som jag tror världen knappast vill se bli instabilt framöver, vilket tvivelsutan kunde få oöverskådliga effekter.
Citat:
Vet inte om man kan särskilja Krim och Donetsk på det viset, fast jag tror inte Ukrainarna ser sig som offer, de är nog ett alltför stolt folk för det. De verkar f.ö. vara riktigt bra på att kriga, kanske var det ukrainska förband, och inte ryska, som besegrade Hitler? Men, skulle som sagt hellre se ett internationellt åtagande för fred än dagens öga-för-öga-tand-för-tand politik.
Våld föder ju bara våld, det ser vi redan, och det är de oskyldiga som drabbas. I värsta fall skulle detta krig kunna eskalera till en situation där användning av taktiska kärnvapen blir accepterat och normaliserat. Helt i onödan, vi vet ju sedan 2000 år (Matt. 5:39) att man inte ska möta ont med ont. Fast folk tycker kanske fortfarande, som de barbarer de är, att det är roligt att kriga, det är en slags ultimat grabbig lagsport, där man, som Eric Idle säger i en Monte Python-sketch, "Krig är roligt, här får jag döda folk, det får jag inte hemma".