2024-08-23, 16:35
Medlem
Här är en länk till en film som påstås visa konvojen som har nämnts här nyligen. Som ni kan se är det obefintligt avstånd mellan fordonen. Igen.

https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1826965226215841949

”Trevlig konvoj ni har där, ryzzar. Det vore ju synd om något skulle HÄNDA med den.”
Citera
2024-08-23, 16:45
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsck
Här är en länk till en film som påstås visa konvojen som har nämnts här nyligen. Som ni kan se är det obefintligt avstånd mellan fordonen. Igen.

https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1826965226215841949

”Trevlig konvoj ni har där, ryzzar. Det vore ju synd om något skulle HÄNDA med den.”
Konvojen står ju stilla. Har den tagit lunch, eller har den fått soppatorsk så som ryska konvojer brukar få?
Citera
2024-08-23, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Konvojen står ju stilla. Har den tagit lunch, eller har den fått soppatorsk så som ryska konvojer brukar få?

Ja, man undrar ju… Såvitt jag vet är detta inte bekräftat så vi får väl se om det dyker upp mer information. Jag har sett några kommentarer om att fordonen är ”gammalt skräp” men jag saknar kompetens för att uttala mig om det. De såg ju välputsade ut i alla fall.
Citera
2024-08-23, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fsck
Ja, man undrar ju… Såvitt jag vet är detta inte bekräftat så vi får väl se om det dyker upp mer information. Jag har sett några kommentarer om att fordonen är ”gammalt skräp” men jag saknar kompetens för att uttala mig om det. De såg ju välputsade ut i alla fall.

Jag tycker också det såg ut som en fin konvoj med mycket godbitar att bita i.

Undrar hur den kommer bli attackerad? Kanske med drönare? Om man vet positionen så borde det gå. Om den är stillastående kanske man ska skicka fram något att peta på den litegranna, kanske bara är attrapper.
Citera
2024-08-23, 17:06
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag tycker också det såg ut som en fin konvoj med mycket godbitar att bita i.

Undrar hur den kommer bli attackerad? Kanske med drönare? Om man vet positionen så borde det gå. Om den är stillastående kanske man ska skicka fram något att peta på den litegranna, kanske bara är attrapper.
Tycker den ser stillastående ut på videoklippet.
Citera
2024-08-23, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wisconsin-Nights
Därför att Ukraina inte utgör ett existentiellt hot mot Ryssland. Dessutom kan det ju drabba de hundratusentals ryssar som just nu är nedgrävda i skyttegravar i Ukraina. Och vill det sig illa kan ju vinden blåsa radioaktivt nedfall över Moskva. Bara för att nämna något.
Okej det kanske är sant men jag tror tiden får avgöra.
Citera
2024-08-23, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ukrainas primära "dröm" (mål) var att Ryssland skulle dra tillbaka trupper från Donetsk. Det vet vi härifrån: https://www.economist.com/europe/2024/08/18/russias-double-punch-back-against-ukraines-shock-raid Faktan är pålitlig eftersom den är dålig för Ukrainas narrativ, men ändå rapporteras av pro-ukrainska medier. De ljuger ju inte för att förstöra sitt eget narrativ. Eller så drar man slutatsen att det gör The Economist, men då landar man ju också i slutsatsen att de är lika usla som TASS/Pravda i Ryssland. AFU alltså kunde inte stoppa ryssarna i Donetsk, så detta var ett alternativt försök.
Det är inte att fuska.
Ukraina utnyttjar svagheter hos ryssland, utan att kliva över sin egen förmåga.
Citat:
De hade ju dock flera sekundära mål som verkar ha gått över all förväntan. Ryssarna klantade sig helt säkert rent operativt riktigt ordentligt, med massor med fångar som följd och hundratusentals civila som fått fly (vilket tar resurser, rätt stora resurser). Däremot tror jag inte ryssarna är illa ute. Vad ska Zelensky egentligen göra med framgången?
Den behöver ju inte konsumeras omedelbart i segerrusig extas. Ukraina vet att tiden talar för Ukraina.

Och nej; ryssarna är inte illa ute i Kursk. Man är helt enkelt i Kursk alls. Vi får se hur det hela hanteras. Czar Putin ger ju FSB 42 dagar på sig att lösa problematiken.

Citat:
Tåga mot Moskva? Besätta landområden som är 10-20 gånger större eller 10-20 gånger fler invånare? Det skulle kräva flera hundratusen män. Har han det? Om Putin inte vill byta terrritorium, vad ska han då göra? Ska han annektera området, i strid med internationell rätt?
Jag gissar att Ukraina inte bryter mot några internationella regler genom sitt upptåg i ryslandet.
Citat:
Det enda sätt som jag kan se skulle få ryssarna att bli illa ute är om AFU kan ta kärnkraftverket. Det skulle man kunna hålla med väldigt få man, och det skulle strypa elektriciteten i en viktig del av Ryssland.

Nä, jag tror att Ukraina inte har något intresse av kärnkraftverket.
Citera
2024-08-23, 20:28
Medlem
Tom I Kursk har man börjat fira Ukrainas nationaldag

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/eXfi9oEBZA
Citera
2024-08-23, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThreeHeart7.5
Har varken siffror eller grafer men det jag hör ifrån bekanta i Ryssland är att de lever precis som vanligt och att det finns inga krav på att män måste strida, dom har full koll på läget och magkänslan säger att detta kommer slå desto hårdare tillbaks innan året tagit slut. Vi sitter på flashback av en anledning.

Haha detta är ryssar som bor i Moskva och St Petersburg. Dom har ingen koll på hur kriget går..
Citera
2024-08-23, 22:16
Medlem
Det finns faktiskt en viktig skillnad som skett nu sista månaden. För en månad sedan kunde man säga att Putin kunde när han ville själv, avsluta kriget genom att dra tillbaka sina soldater från det ockuperade Ukraina.

Den möjligheten har försvunnit nu för att ett krig ska ta slut måste även Zelensky dra tillbaka sina soldater från Ryssland.

Småsak egentligen, men en intressant skillnad.

För övrigt så verkar det inte gå en enda dag utan att ryssarna åker på en smäll någonstans. Hur ska man klara 10-15 år av detta?
Citera
2024-08-23, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Att rättfärdiga gränsöverskridandet genom att tala om en "buffertzon" ter sig lite märkligt. Vad jag vet är gränser mellan suveräna stater att respektera genom folkrätten.
Nu har fascistrysslands diktator, bajsväskägare v.puttin, valt att invadera Ukraina 2 gånger på 8 år, men visst är det orättvist att mobboffret slår tillbaka.

Citat:
Formellt är väl de två länderna heller inte i krig, eftersom någon formell bilateral krigsförklaring väl inte har gjorts, även om Putins tal om en "militär operation" bara är en patetisk omskrivning. Vad är egentligen juridisk status för detta, kan vilket land som helst i nöd annektera en "buffertzon" för att freda sig? Bör man inte hellre ha en demilitariserad zon i överinseende av någon internationell auktoritet, typ FN?
Nu har Ukraina inte annekterat några som helst delar av sina grannländer, fascistryssland har dock annekterat 6 (om jag inte räknat fel) av Ukrainas provinser, kontrollerar 2 av Georgiens provinser samt en del av Moldavien. Inga av dessa länder har bjudit in ryska trupper. Vissa kan ju se ockupationen av delar av andra länders territorier som en krigshandling, hade Finland ockuperat Ingermanland kan jag garantera att den efterblivne v.puttin hade sett det som en krigshandling, eller vad tror du?

Citat:
Bör Finland också i förebyggande syfte annektera en del av norra Ryssland för att försvåra ett ev. krigsutbrott hos dem, kan det legitimeras? Israel annekterar ju ett flertal områden mot alla sina otäcka grannar, och det tycks ju tolereras av världssamfundet.
Svar ja, då världssamfundet inte satt ner foten och tvingat fascistrysslands tillbakadragande av sina invasionsstyrkor, anser jag det berättigat att Finland åtminstone ockuperar Kexholms län, Nöteborg, Ingermanland och för säkerhets skull även östra Karelen och i samarbete med Norge, Kola-halvön så den ryska atomubåtsflottan inte hamnar i fel händer vid barnamördare v.puttins snara frånfälle.

Citat:
Sen kan man fråga sig hur det juridiskt skulle te sig om en stat med ett annekterat område beslutar sig för att genomföra ett atombombsprov utan att förvarna den annekterande parten? Formellt har väl ett land rätt att göra vad man vill på sitt *eget* territorium, utan att det ses som en krigshandling?
Jag tror inte du behöver oroa dig, vi kan utgå från att fascistrysslands ambassadör i Washington är informerad om konsekvenserna

Citat:
Rent rättsligt och juridiskt ser jag många problem med dagens geopolitik som den bedrivs. Det bör väl vara någon ordning, även på krig, om nu folk nödvändigtvis ska hålla på med sådant på 2000-talet.
Du bör ringa upp rysseriets ambassad och förklara för ambassadören att du förväntar dig att även fascistryssland respekterar andra länders gränser.
Citera
2024-08-23, 22:30
Medlem
Skafferns avatar
Expressen traskar omkring i Ryssland. Inte ens de är rädda för trashankarna längre.
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/inifran-ockuperade-ryska-staden-har-ler-ukrainska-soldaterna/

Tyvärr är artikeln låst men någon har kanske tillgång.
"De är avslappnade och poserar framför den sönderskjutna Lenin-statyn."

Bra att man förstör de efterblivna uralzigenarnas kommunismsymboler
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in