Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-08-23, 23:01
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Midsommarkransen, aspudden, bromma längs med 12an, stora essingen, enskede är samtliga väldigt trevliga områden, trygga, familjevänliga och nära till stan. Du får lätt en fin trea för dom pengarna. Däremot om du behöver större, vilket jag misstänker med två barn, så blir det nog svårt.

Hammarbyhöjden, björkhagen och årsta skulle du nog kunna hitta något större!

Liljeholmen är nog för dyrt, sen tror jag inte du vill bo där ändå, ganska otrevlig miljö, otrevligt centrum med mkt knepiga typer och kids som slirar.

Bergshamra är fint och förmodligen inom budget, dessvärre är ju det omringat av motorvägar. Centrum vid tbana ser också ut som en deprimerad klenod från sovjet.

Kollat lidingö? Beroende på vart på ön så kan du ju ha ganska snabbt in till stan.

Midsommarghettot, där nyligen en avrättning ägde rum på ”tre amigos”?

Undvik om det går, mycket knarkoffer med barn där.
Citera
2024-08-23, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Exakt. Så tänker alla. Flyttkedjan är typ (nu är jag folk som köper, ok?)

1 barn: 1,5 Kransen. 2 barn. Bredäng. Barn börjar bli stora, ojdå, vi ville visst vidare till radhus i Tullinge trädgårdsstad och "lugnet".

Aa exakt hade jag fått barn så hade jag nog kollat in hur skolorna sett ut i området jag tänkte flytta till samt ett annat "stickprov" man kan göra är att besöka ortens centrum på kvällarna jag tycker just centrumet kan spegla området ganska bra ändå om mycket konstiga typer som hänger där om kvällarna så kan man nog anta att det även speglar orten i stort hur otryggheten är.

Sen varför jag sa det där med köpesbostäder är väll för att folk som bor i brf/villaområden troligtvis ändå är hyffsat mån om att området ej ska förstöras eller svinas ner.
Citera
2024-08-23, 23:09
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Vilka är egentligen det tryggare områdena vi har i Stockholm?

Täby, Danderyd absolut - men deras förbindelser är rätt dåliga.

Hur är det egentligen i Bergshamra och Liljeholmen, är det tryggt nog att ha sina barn i en skola där?

Låt oss säga att man man Max vill ha 15-20 min till city med tuben. 30 min till Östermalmstorg. Har en budget på 7M och man har en familj på 2 vuxna och två barn.

Vart fan ska man bo?

Norra ängby uppfyller dina krav, om du kan nöja dig med en ett litet mindre hus. Det finns kåkar på runt 50 boarea och lika mycket biarea som går för runt 7 miljoner. Du kan kan ha minst ett sovrum i källarplan, i det som räknas som biarea.

Inget stort hus, men du får en bra trygg boendemiljö med bra för- och grundskolor.
Citera
2024-08-23, 23:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Aa exakt hade jag fått barn så hade jag nog kollat in hur skolorna sett ut i området jag tänkte flytta till samt ett annat "stickprov" man kan göra är att besöka ortens centrum på kvällarna jag tycker just centrumet kan spegla området ganska bra ändå om mycket konstiga typer som hänger där om kvällarna så kan man nog anta att det även speglar orten i stort hur otryggheten är.

Sen varför jag sa det där med köpesbostäder är väll för att folk som bor i brf/villaområden troligtvis ändå är hyffsat mån om att området ej ska förstöras eller svinas ner.

Faktiskt bra tips med centrum utöver skola. Läste om en ensamstående mamma i Bredäng som lät dottern gå i skola på annan ort. Dottern hade därför inga vänner där hon bodde. Svårt det där.
Citera
2024-08-23, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Väster- och söderort innefattar väldigt många områden. Det går ju inte att säga att allt bör undvikas där. I Västerort ligger visserligen områden som Rinkeby och Tensta, men även hela Bromma, med områden som Äppelviken och Nockeby. Där det bara bor snorrika människor i villor som kostar över 20 000 000. Samma sak i Söderort, visst ligger Vårberg och Rågsved där. Men även ställen som Gamla Enskede och Mälarhöjden, där det också bara bor en massa snorrika människor i jättedyra villor.

Det finns även massa områden där det inte bor jätterika människor, men ändå där det övervägande bor välmående medelklass i dyra bostadsrätter. Även om det finns riktiga getthon där så är det fler ställen som är OK än vad det är som är kaos.
Det har du helt rätt i men komihåg att TS skrev att de hade barn. Även om de skulle bosätta sig i t.ex Smedslätten eller Gamla Enskede så är risken stor att barnen förr eller senare hamnar på samma skolor som barnen från Rissne och Rågsved. Det är en gissning från min sida men det känns som att det är vanligare att barn hamnar i fel umgänge om de är uppvuxna i väster/söderort än om de är uppvuxna i norrort/Lidingö/Nacka
Citera
2024-08-23, 23:32
Medlem
Redisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
5 min buss från Gullmars är ändå överkomligt. Samt tbana snart som du säger.
T-bana i Sköndal? Nu har jag missat något... skulle det inte vara t-nana mot Nacka? Helt annan riktning ju?
TS bör nog titta på Gärdet-Karlaplan. Tryck in dig i 2 rok om pengarna inte räcker till större. Nära till Östermalm i alla fall.
Citera
2024-08-24, 00:21
Medlem
anon112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Vart fan ska man bo?
En bra bit utanför Stockholm. Det är inte bra miljöer för barn att växa upp i. Egentligen är det säkert nog för barn att vara ute och leka vart som helst. Så länge dom inte har fina mobilerna ryker kanske på ett eller annat sätt. Förr eller senare. Men ni svennar verkar ha bestämt er för att det är för farligt att dels gå ut själva när det är mörkt och sen framför allt för barnen. Alla som har barn bör överväga om det verkligen är Stockholm ni ska bo i. Tänk på dom stackars barnen som inte är ute och sparkar boll, spränger brevlådor med smällare och liknande pojk och flick-streck.
Citera
2024-08-24, 00:24
Medlem
anon112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redisa
T-bana i Sköndal?
sköndal. Där rör det sig en del sköna psykotiska dödsknarkare på nätterna. Inte att rekommendera.
Citera
2024-08-24, 00:32
Medlem
7 mille är en bra insats. Flytta till Täby, köp en schyst villa för 10 MSEK. Alla mina grannar runtomkring med mindre barn har gjort den resan. Till och med i Kina har dom koll. Och givetvis vita barnfamiljerna i Skärholmen. Du vill ju att dina barn ska växa upp med likasinnade svenska barn som kan prata svenska. Eller hur?
Citera
2024-08-24, 01:02
Medlem
Sickla skulle jag säga
Citera
2024-08-24, 01:05
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemseman
Sant! Men när den fungerar så är det smidigt.

Det byggs T-bana ut längs blå linjen nu har jag förstått. Linje 11 tror jag (eller 10?) som kommer att gå till Barkarby. T-Banan och pendeln kopplas ihop med olika ingångar. Där finns också gamla villaområden. Finast kring kyrkan och Lasse-Majas värdshus. Otroligt vackra hus.

Silverdal i södra delen av Sollentuna gränsar till Edsviken och Ulriksdal är väldigt nära city. Fint område. Finns bussar men ej T-bana.

Åker förbi där då o då .

Att det är lugnt absolut . polisskolan som granne

Skulle jag vilja bo där ? Nej . Det är mer för att buss 178 som går förbi där kommer ifrån kista och går hela vägen via rinkeby ut till jakobsberg ....
Citera
2024-08-24, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indian Bruce Li
Midsommarghettot, där nyligen en avrättning ägde rum på ”tre amigos”?

Undvik om det går, mycket knarkoffer med barn där.

Ja, midsommarkransen. Efter att ha bott i området i tio år så kan jag meddela att man I princip uteslutande ser svenska småbarnsföräldrar i medel/övre medelklass som går med barnvagn här. Sällan man ens ser ungdommar.

Ska du gå efter måttstocken om någon blivit mördat i området får du nog flytta ut till en stuga lång ut i skogen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in