Flashback bygger pepparkakshus!
2024-08-23, 22:17
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Älvsjö
Citera
2024-08-23, 22:21
Medlem
Undvik väster och söderort så blir det nog bra. Allt norr om stan är relativt tryggt, även Lidingö och Nacka är bra alternativ
Citera
2024-08-23, 22:29
Folk som påstår att någonting söder om Slussen är bra är Gretas polare, kommunister, terroristsympatisörer och/eller missbrukare.

Normalt folk bor i Uppland och inte i Södermanland.
Citera
Medlem
hagsatras avatar
Bror var du har fått sju miljoner från? Du är välkommen till Hagsätra/Rågsved du kommer vara kung här
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Skulle aldrig rekommendera någon att flytta till Stockholm...

Värsta skiten.

Stressigt som fan och finns för många människor överallt.

Men om du måste dit av någon anledning:

Undvik pendeln vart du än ska flytta (många tipsen i den här tråden involverar alla ställen nära pendeln, går fet bort)

Undvik röda linjen 13 Norsborg söderut, då försvinner kelgrisarna Mälarhöjden och Aspudden / liljeholmen bort.

Lidingö har Larsberg, också ett område likt Fisksätra. Allt på Lidingö är inte himmelskt som man tror.

Helt OK-områden är Mariehäll, Nockeby och såklart Täby, Djursholm men dessa sistnämnda kan också kosta lite extra.

Sedan har vi ju Essingöarna men då gäller det att hitta rätt ställe långt ifrån buller från motorvägen.

De flesta vuxna har knappt något behov av Stockholm city såvida man inte jobbar där. Man hänger i sina områden i kranskommunerna,, i sin trädgård, skola, träningställen och jobbar hemifrån. Handlar maten där. Badar i poolen eller tar sig till någon närliggande sjö och tar sig ett dopp. Handla kläder kan man göra på andra ställen..Håller med om att det är för stressigt och för mycket folk på sina håll I city. Jag längtar aldrig till innerstan. Men pendeln är trevligare än tunnelbanan. Allt ovan jord är trevligare. - förutom i city där man måste ner väldigt långt ner i grottsystemet.
Senast redigerad av Tissetiss 2024-08-23 kl. 22:34.
Citera
2024-08-23, 22:30
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Alltså kanske jag som är "skadad" men jag tycker till och med de flesta förorterna med mycket bostadsrätter alternativt långa hyresköer runt stockholm är trygga att bo i jag har aldrig känt mig otrygg åtminstånde.

För väll säkert käka upp det här i framtiden när jag blir personrånad 😅

Jag bor ändå i ett område som klassas som ett av dom värre men aldrig känt mig otrygg.
Sen beror det sökert på hur man sticker ut går man runt med dyra klockor eller äger fina bilar så blir man säkert en måltavla för många.

Annars kan väll ett tips vara att kolla på brottskartan och se vart majoriteten utav brott har skett runt stockholm senaste åren.

Har man familj känner man sig trygg av andra orsaker än om man lever ensam. Det som händer i Stockholm och Sverige nu är svårt att överblicka men några enkla tumregler kan vara:

Knarka inte.
Se inte upp till kriminella.

Om fler följde dessa enkla tumregler skulle vi kunna se en långsam förändring till ett tryggare land men mest troligt blir det tryggt genom ett sorts uppstyrt maffiasystem som knullar samhället men inte tredje man.
Citera
2024-08-23, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Har man familj känner man sig trygg av andra orsaker än om man lever ensam. Det som händer i Stockholm och Sverige nu är svårt att överblicka men några enkla tumregler kan vara:

Knarka inte.
Se inte upp till kriminella.

Om fler följde dessa enkla tumregler skulle vi kunna se en långsam förändring till ett tryggare land men mest troligt blir det tryggt genom ett sorts uppstyrt maffiasystem som knullar samhället men inte tredje man.

Okej du har helt rätt här.
Jag är ju en man utan barn har man barn så tänker man ju mer på vilka barnen får umgås med i skolan/fritiden etc och vill ge dom rätt förutsättningar.

Jag trivs där jag bor men skulle ej vilja ha barn i detta område.
Citera
2024-08-23, 22:45
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Okej du har helt rätt här.
Jag är ju en man utan barn har man barn så tänker man ju mer på vilka barnen får umgås med i skolan/fritiden etc och vill ge dom rätt förutsättningar.

Jag trivs där jag bor men skulle ej vilja ha barn i detta område.

Exakt. Så tänker alla. Flyttkedjan är typ (nu är jag folk som köper, ok?)

1 barn: 1,5 Kransen. 2 barn. Bredäng. Barn börjar bli stora, ojdå, vi ville visst vidare till radhus i Tullinge trädgårdsstad och "lugnet".
Citera
2024-08-23, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Pendeln ger ingen smidig färd, har du missat pendeltågskaoset?

Sant! Men när den fungerar så är det smidigt.

Det byggs T-bana ut längs blå linjen nu har jag förstått. Linje 11 tror jag (eller 10?) som kommer att gå till Barkarby. T-Banan och pendeln kopplas ihop med olika ingångar. Där finns också gamla villaområden. Finast kring kyrkan och Lasse-Majas värdshus. Otroligt vackra hus.

Silverdal i södra delen av Sollentuna gränsar till Edsviken och Ulriksdal är väldigt nära city. Fint område. Finns bussar men ej T-bana.
Citera
2024-08-23, 22:50
Medlem
Vad är era kommentarer om Danviken? Är det bra eller bor de många pundare där?
Citera
2024-08-23, 22:50
Medlem
snabbmats avatar
Svaret på din fråga är Tyresö.

30 min från city, betydligt lägre prisnivåer än tex Täby som ligger på samma avstånd och tryggt så länge Granängsringen undviks.
Citera
2024-08-23, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnnynator
Undvik väster och söderort så blir det nog bra. Allt norr om stan är relativt tryggt, även Lidingö och Nacka är bra alternativ

Väster- och söderort innefattar väldigt många områden. Det går ju inte att säga att allt bör undvikas där. I Västerort ligger visserligen områden som Rinkeby och Tensta, men även hela Bromma, med områden som Äppelviken och Nockeby. Där det bara bor snorrika människor i villor som kostar över 20 000 000. Samma sak i Söderort, visst ligger Vårberg och Rågsved där. Men även ställen som Gamla Enskede och Mälarhöjden, där det också bara bor en massa snorrika människor i jättedyra villor.

Det finns även massa områden där det inte bor jätterika människor, men ändå där det övervägande bor välmående medelklass i dyra bostadsrätter. Även om det finns riktiga getthon där så är det fler ställen som är OK än vad det är som är kaos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in