Flashback bygger pepparkakshus!
2024-08-23, 20:35
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Midsommarkransen är några väldigt mysiga kvarter, inringade av motorväg. Det finns många bättre exempel inom samma distans från stan med parker och grönområden.

Midsommarkransen, Hägerstensåsen, Aspudden, Gröndal och Mälarhöjden.
Synnerligen trevliga områden.

I Örnsberg (på gränsen mellan Aspudden och Mälarhöjden) ligger en av stans värsta hak; Pub Diset.
Men jag har fått känslan av att det inte enbart är The Locals som går dit, utan även ditrest pack.
Citera
2024-08-23, 20:40
Medlem
Hoppas alla landsortsbor som längtar till att flytta till Stockholm läser denna tråd.....
Citera
2024-08-23, 20:43
Medlem
Blondinss avatar
Mariehäll (Annedal) garanterat, samt Hjorthagen. Kanske Sumpan Centrum'ish,

Solna är fullt av kebabtekniker.
Citera
2024-08-23, 20:50
Medlem
Mindbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Har du någon aktuell och uppseendeväckande statistik över skjutvapenvåld i Hallonbergen?

Sedan är Sundbyberg extrem segregerat tyvärr. Så bara för att vissa områden är socioekonomiskt utsatta går det inte att säga att hela kommunen är det.

Även om det inte skjuts är Hallonbergen inget trevligt område. Hängde en del där förr och jag kan inte tänka mig att det blivit bättre nu. Nergånget, stökigt och deprimerande.
Citera
2024-08-23, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storfetdase
Ett babbe-shithole med själlös modernistisk arkitektur, nej tack.
Arkitekturen kan alltid diskuteras men shithole håller jag inte med om. Barkarbystaden är en dynamisk, intressant och i stora delar integrerad stadsdel. Ett ex på hur vi måste utgå från det nya Sverige och försöka göra det bästa möjliga.
Citera
2024-08-23, 21:55
Medlem
EgoistNs avatar
Kungsängen är helt ok. Sleepy, mycket gamlingar, barnvänligt, fina badsjöar och inga problem med unga gangsters.
Dessutom relativt vettiga bostadspriser.
Citera
2024-08-23, 21:57
Medlem
Man får flytta långt norrut eller gotland eller öland för en tryggare uppväxt för barnen. Stockholm är inte ett tryggt område för barn och ungdomar. Tänkte du lura dina barn in i en trygghetskänsla i ett litet område i en stor stad?
Lämna skiten och bygg något bättre långt bort..
Citera
2024-08-23, 22:01
Medlem
Skulle aldrig rekommendera någon att flytta till Stockholm...

Värsta skiten.

Stressigt som fan och finns för många människor överallt.

Men om du måste dit av någon anledning:

Undvik pendeln vart du än ska flytta (många tipsen i den här tråden involverar alla ställen nära pendeln, går fet bort)

Undvik röda linjen 13 Norsborg söderut, då försvinner kelgrisarna Mälarhöjden och Aspudden / liljeholmen bort.

Lidingö har Larsberg, också ett område likt Fisksätra. Allt på Lidingö är inte himmelskt som man tror.

Helt OK-områden är Mariehäll, Nockeby och såklart Täby, Djursholm men dessa sistnämnda kan också kosta lite extra.

Sedan har vi ju Essingöarna men då gäller det att hitta rätt ställe långt ifrån buller från motorvägen.
Citera
2024-08-23, 22:11
Citat:
Ursprungligen postat av Matarakka
Arkitekturen kan alltid diskuteras men shithole håller jag inte med om. Barkarbystaden är en dynamisk, intressant och i stora delar integrerad stadsdel. Ett ex på hur vi måste utgå från det nya Sverige och försöka göra det bästa möjliga.

Vad menar du med "integrerad stadsdel"? Hur då "utgå från det nya Sverige och försöka göra det bästa möjliga"?
Jag tycker inte att det är något större fel på Barkarbystaden, eller Vega, eller Ursvik. Men frågan är hur det blir om några år. Rissne, Hallonbergen, Haninge, Jordbro?
Man får vara realistisk tänker jag. Det nya Sverige är att det bor rika pocs på Lidingö och fattigare pocs i Barkarbystaden.
Citera
2024-08-23, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
Man får flytta långt norrut eller gotland eller öland för en tryggare uppväxt för barnen. Stockholm är inte ett tryggt område för barn och ungdomar. Tänkte du lura dina barn in i en trygghetskänsla i ett litet område i en stor stad?
Lämna skiten och bygg något bättre långt bort..

Med 97% arbetslöshet? Eller låtsasjobb på någon myndighet?
Citera
2024-08-23, 22:15
Medlem
Sam.Boyds avatar
Bromma längs 12an.
Midsommarkransen.
Citera
2024-08-23, 22:17
Medlem
Alltså kanske jag som är "skadad" men jag tycker till och med de flesta förorterna med mycket bostadsrätter alternativt långa hyresköer runt stockholm är trygga att bo i jag har aldrig känt mig otrygg åtminstånde.

För väll säkert käka upp det här i framtiden när jag blir personrånad 😅

Jag bor ändå i ett område som klassas som ett av dom värre men aldrig känt mig otrygg.
Sen beror det sökert på hur man sticker ut går man runt med dyra klockor eller äger fina bilar så blir man säkert en måltavla för många.

Annars kan väll ett tips vara att kolla på brottskartan och se vart majoriteten utav brott har skett runt stockholm senaste åren.
Senast redigerad av trefemmor 2024-08-23 kl. 22:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in