Citat:
Ursprungligen postat av
Dalulven
Han vill antagligen ha koll på exakt när han gick ut, så att han kan anpassa sin historia.
Dessvärre tar han fel på en minut, när han bara skjuter fram tiden en minut.
Jag är inte alls insatt var själva stämpelklockan inne på Skandia var och inte heller var vakterna befann sig. Det är en intressant detalj som någon i tråden säkert har koll på men jag återkommer till detta längre ner
Det finns egentligen två möjliga utfall till det inlägg jag citerade ovan
Det ena är om utstämplingen sker 23:19. Från Sveavägen 44 till hörnet vid Dekorima är det inte speciellt långt. Så sker utstämplingen 23:19 och han tämligen omgående går ut och sedan söderut kommer han att passera hörnet innan makarna Palme kommer fram dit. Dvs, mördaren (om vi här förutsätter att det är en annan än Engström) skjuter mot paret när Stig redan har passerat mordplatsen
Det finns eventuellt även en annan möjlighet som jag inte vet hur pass utredd den är och det är att Stig stämplar ut 23:19 och viker av till höger, dvs norrut, istället. Rent av möter makarna Palme, det går lite tid, skotten smäller av, han går tillbaka och inser att han missat det hela
Det andra utfallet är att han stämplar ut 23:20. Då kommer han rent tidsmässigt ligga efter makarna Palmes passerande av Sveavägen 44 och att han på så sätt blir ett vittne
Så, stämpling 23:19 kan dels göra att han kan vänta vid Dekorima. Det kan också göra att han missar själva mordet. 23:20 är mycket bättre, sett till att han agerar vittne. Oavsett GM eller vittne så är en korrigering till 23:20 mycket bättre. Det som "stör" det utfallet är förstås hela belysningen mot att den korrigeringen faktiskt görs
Åter till inne på själva Skandia. Var fanns den och var fanns vakterna? Varför frågar jag detta? Jo. Mycket tyder på att gärningsmannen följt efter makarna Palme från Grand. Makarna har därefter korsat gatan och det det verkar som att gärningsmannen fortsatt söderut. I min värld, om vakterna och stämpelklockan är ungefär i samma anslutning inne på Skandia, blir det väldigt konstigt om någon dundrar in där, stämplar ut sig, även hinner tala med vakterna och att tiden är 23:19. Dvs, två minuter innan skotten faller. Makarna verkar gå i vanlig takt men att tjäna in så pass många minuter att man hinner gå/springa in på Skandia, stämpla ut sig och tala med vakterna innan man därefter går ut och skjuter får jag inte riktigt ihop?
Går förstås att leka lite med stämpelklockstiderna förstås. Att om det står 23:19:59 så blir den 23:19 och om den är 23:20:59 så blir den 23:20 etc. Krävs ju inte många sekunder mellan för att det ska se bättre ut på ett eller annat sätt. Var den egentliga tiden 23:20 är det mer snävt till själva mordet men det är fortfarande små viktiga detaljer som ska klaffa för att han ska kunna komma till hörnet
För om vi utgår från att Stig var gärningsman så måste han från Grand till hörnet vid Dekorima kommit in på Skandia, stämplat ut sig och även talat med vakterna. I min värld om man har som tanke att ha ihjäl någon så känns det som att man måste ha ett rejält försprång för detta. Det är ju ett bra "alibi" om det klaffar, men det kräver också att verkligen ingenting går fel inne på själva Skandia
Och som jag skrev i början av detta inlägget: var stämpelklockan och väktarna nära varandra inne i själva byggnaden så måste ju vakterna lagt på minnet om någon kommer in, stämplar ut och går ut igen. Jag hade som vakt så pass sent på kvällen inte tänkt nämnvärt på det om någon kom ut i lobbyn inifrån byggnaden och stämplade ut mig, för det gör folk hela tiden, men just ut från gatan, in och sedan ut är lite annorlunda. Det borde fastna. Men då har jag målat upp byggnaden i mitt huvud att det är som typ en foajé/lobby inne på Skandia och det såg kanske inte alls ut så?
Får bara inte ihop hur han lyckas med denna biten utan att det dels ser konstigt ut. Men makarna tittade väl i ett skyltfönster när dom gått över gatan och då kanske man har sin chans förstås. Men det låter fortfarande väldigt vågat?
Hur tror ni själva korsningen av övergångsstället fram till utstämplingen har gått till och är den rent av möjlig?