Citat:
Till TP har har kollegan sagt att Engström verkligen försökte övertyga den han pratade med att han blivit förväxlad och att kollegan blev mycket påverkad av det han hörde. Det finns inget i Ströms referat av "förhöret" där något sådant förmedlas, bara att Engström hört ett vittne beskriva hans egen klädsel.
Ström använde alltså inte ens ordet förväxling i 10 mars-förhöret, det förhör som du själv nämnde i ett tidigare inlägg. Ytterst märkligt om kollegan fortfarande efter 30 år fortfarande hade så pass starka minnen av telefonsamtalet han råkat höra så att han ansåg det nödvändigt att skriva till herr Persson. Det jag skriver i det här andra stycket har alltså ingen koppling till TP:s tolkning eller eventuella vantolkning.
Ström använde alltså inte ens ordet förväxling i 10 mars-förhöret, det förhör som du själv nämnde i ett tidigare inlägg. Ytterst märkligt om kollegan fortfarande efter 30 år fortfarande hade så pass starka minnen av telefonsamtalet han råkat höra så att han ansåg det nödvändigt att skriva till herr Persson. Det jag skriver i det här andra stycket har alltså ingen koppling till TP:s tolkning eller eventuella vantolkning.
"Till TP" är en källa, men även där får du för mig även ange sida i hans böcker.
Jag är seriöst intresserad, men också som jag gjort uttryck för, väldigt skeptisk till de mesta av vad författare och privatspanare har att säga.
Har svårt att bemöta ditt inlägg då jag inte förstår
Och till Ström den 10 mars så framgår detta:
E 63-A, sida 4 i dokumentet
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMOWtJMXhCYTVONkU/view?resourcekey=0-6omo301JwzjXZLGyNZ4KQw
"När Engström kommer ner på Sveavägen står en person och beskriver klädseln, på den förmodade gärningsmannen, för en polisman, Engström hör att det är hans klädsel som beskrives. Engström hör hur hans keps och stålbågade glasögon, rock omtalas. Ingen reagerar dock för honom, Den skrev Engströms klädsel, hade inte varit på person, som för polismannen beskrev Engströms kläder, hade inte varit på platsen i inledningsskedet. Fler poliser samt ambulans hade anlänt. De bar just in Olof Palme i ambulansen. Engström frågade en polis, om denne ville ha hans namn, Polisen ansåg dock ej
detta nödvändigt."
Att Ström inte använde ordet "förväxling" är väl mer att vittnet, i detta fall SE, inte använde det ordet, eller? Poliser ska absolut inte använda egna ord och tolkningar i förhör.
Men när har SE i förhör använt det begreppet då? I förhör och bortse gärna från sensationella mediarubriker som från Expressen t.ex.
Men oavsett och det spelar ingen roll om SE är GM eller vittne. Utifrån dom uppgifter han själv givit i förhör så blir det en upplevd(eller lögn om) förväxling då han först hör(säger sig höra ett signalement av Lisbet, företar sig en språngmarsch(eller inte) och där efter hör(eller ljuger om) ett signalement som stämmer överens med honom(kanske, då vissa iklär honom andra plagg).
..angående förväxlingen ja..
Ja, frågan är ändå varför "pendlaren" vände sig till LGWP där.
Med datumen från mailet så kan man kanske kolla vidare bland tidningsartiklar..
Ok, men sök på mina inlägg här och se hur jag bemöter dig jämfört med (vissa) andra.